|
|
|
|---|---|
|
Har en kompis som har problem med sin växellåda/koppling. Kopplingen tar bra men nära botten, problemet är när man i friläge släpper upp kopplingen så kommer ett raslande ljud från något. Nån som vet om det ska vara så lr är det fel på nån del?? No turbo shit, just real power! | |
| Har diskuterats tidigare! Förmodligen lager i lådan som e slitna!Lev med oljudet eller byt låda... | |
| Det är bottenstocken i lådan som låter. Kör tills det rasar - det kan gå många tusen mil, eller byt låda. | |
|
Kan vara så enkelt som urtrampningslagret. Då rasslar växellådan med kopplingen uppsläppt i friläge. Är lådan tyst då du trycker ner kopplingen? -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Jo, när kopplingen är nere så låter det inget. Vore ju skönt för honom om det vore en så enkel sak. Tack för hjälpen grabbar!! No turbo shit, just real power! |
|
|
Jag hade nämligen samma problem, som var urtrampningslagret på min förra M5 (3,6l) -We can't stay here, this is bad country! |
|
| Garanterat urtrampningslagret. | |
| Misano:Garanterat??Hmm....modigt....Ja skulle nog snarare säga in/ut -gående lager i lådan efter en lååååångt inlägg/tråd i 3-serien om just detta fenomen.... | |
| Garanterat ja... Vad händer när man släpper upp kopplingen? Jo, växellådan börjar snurra. Det borde rimligtvis vara den som låter då eller? Med dåligt urtrampningslager låter det när man trycker ner kopplingen. Kan någon bilmekaniker ge en synpunkt på det hela? De mekaniker jag pratat med har alltid sagt lådan, jag hade samma fel på min förra bil. | |
|
Urtrampningslager vore helt klart det bästa, rätt billigt och lätt att fixa till. Får väl be honom plocka ner lådan =) Lite underligt att den skulle gått på en bil som gått 12 300mil, men men man vet ju aldrig. No turbo shit, just real power! |
|
| Greenberg:Det var det jag syftade på ju.... | |
|
Greenberg: Jo jag vet. Men när det är "tryck" på ett lager brukar det ofta inte låta så mycket, det kan liksom inte glappa i det då. När kopplingen är dålig, som han beskriver, kan det vara så att lagret ligger och snurrar med i "tomma" utan belastning på sig även när kopplingen är uppsläppt, och då uppkommer det skrammlande ljudet. Jag skulle iaf byta koppling och urtrampningslager först. |
|
| Dawwe; jo jag förstod det. Det var ///Misanos inlägg jag besvarade. Men jag skulle gärna vilja höra vad en erfaren mekaniker har att säga? | |
|
Hade samma på min 327,då var det bottenstocken o lådan som gått. Gissar på att det är samma problem för dig. Kan även vara urtrampningslagret,men tror ikke det. He de // Bengan |
|
|
Bottenstocken ?? Vad gör man då ? Billy B-10 Länk |
|
stelin |
Det billigaste är nog att hitta en begagnad låda annars går det ju att renovera men det kostar ett par lappar ///stefan |
|
Hade en M5 förr i tiden som lät son du beskriver. Hade bytt låda och urtrampningslager men detta ljud uppkom ändå. Kan vara nåt med kopplingen, fjädrarna i kopplingen, lamellcentrum...... Sålde bilen i detta skick men går perfekt fortfarande . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.