AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
783

Vindbrus från bakdörrarna/C-stolparna..!?

Hej alla!

Min 520iA, 97:a lider av ett sanslöst vindbrus i från C-stolparna. Har haft den på verkstad och där sa man att "det é bara å knäcka till dörrarna vettu så att de tätar bättre. Det är vanligt på gamla bilar. Men gör det helst på BMW ifall rutorna spricker. Det där ska dom bjuda på...!"
Jag kände mig dock inte helt tillfredsställd med den diagnosen och det är därför jag nu ställer frågan om det är någon annan som känner igen detta problem på E39:orna..? Jag har även kollat på två olika verkstäder att bilen inte varit krockad eller så och det är man till 99% säker på att så inte är fallet.. tacskam för svar/tips!

Mvh Benny

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej du!

Jag har råkat ut för vindbrus - men det kom inte plötsligt. Min son klämde tummen i dörren och jag hann låsa innan jag uppmärksammade vad som hade hänt. Sedan blev jag så rädd och glömde att jag hade låst bilen utan bara sprang över till andra sidan och drog i handtaget några ggr innan jag förstod att bilen var låst.
Sedan dess har bilen brusat lite störande.
Jag undrade varifrån detta kom och tejpade del för del på den aktuella dörren tills bruset försvann.
Sedan tog jag bort all tejp runt om förutom på området jag hade identifierat som ett potentiellt brushotområde :-).
Jag identifierade källan till slut. Sedan kom min sambo på den utomordentliga iden (förbannad på mig själv varför jag inte gjorde det) att köpa glassilikon för att täta bruset.
Bruset kom nämligen i mitt fall från lilla rutans bakkant (i böjen längst bak) i bakdörren.
Nu har jag köpt silikon och kommer att täta detta i helgen.
Jag har också hört att BMW:s dörrar är mjuka men så mycket som jag slet till borde den ha böjts helt.
Identifiera läckan och se vad du kan göra sedan...

Mvh

/NP

Tackar för tipset! Hoppas det gick bra med tummen...!

Hälsar Benny

Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
NP.... Hoppas du inte tänker använda silikon på bilen!
Silikon ångar kraftigt och omöjliggör lackarbete ovanpå befintlig lack!
Om du nån gång skall laga en liten rostbubbla så kommer det bli skit när du lackar sedan.....blir barra bubbligt...eller.....se ut som fiskögon eller nåt.
Jag avråder dig att välja ett annat alternativ!
PS: du kan tvätta bilen till fördärvelse, resterna av ångorna försvinner ändå inte. DS

MVH: Johan F
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Archangel. Spelar ingen större roll egentligen, för både wax och och inredningssmörja innehåller silikoner som också påverkar ett lackeringsarbete på samma sätt. Vet man var man applicerar silikonet så är det bara att plocka bort detta vid en lackskada, bilen måste ändå "tvättas" med specialmedel just för silikonets skull innan lack.

///MVH Hasso
Länk

Li
48
Linkztream
540iAT -98
Om man ska börja rycka och böja i dörrarna så är det viktigt att vara på det klara med att det inte är maxtryck på listerna som gör att det blir tyst, vilket många verkar tro. Det som är viktigt är att dörrarna ligger bra i linje med karossen. Om så inte är fallet så bildas nämligen turbulens vid skarven och det är det ljudet man hör, inte luft som sipprar in i kupén.

Mvh,
Pär
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Minns jag inte helt fel från tiden då jag läste karosserikursen på gymnasiet så ska framförvarande panel ligga lite utanför bakomvarande, sett ovanifrån. Inte mycket, men lite offset vid inpassningen tar bort endel vindbrus från skarvarna.

Men nu pratar vi inga centimetrar och can-am breddningar här :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Ok Hasso!

Vad jag har hört så ska man aldrig använda silikon på en bil. men men...
Tack för din visdom :)

MVH: Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.