AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
705

Temperaturproblem trots luftning

da
2
davidsson
BMW520I touring -92
Jag har ett problem med min 520I Touring -92.
Termostaten samt slirkopplingen är precis bytta nu och jag har luftat enligt alla konstens regler men fortfarande går tempen upp mot rött ibland.
Det finns inget vatten i oljan eller olja i kylarvattnet. Vattnet läcker heller inte ut.
vattenpumpen är heller inte glapp eller låter konstigt!
Då tempen stiger kan man få den att sjunka omedelbart genom att vrida värmereglaget på förarsidan till Max och då sjunker tempen ner till gränsen mot blått. Vrider på värmereglaget på passagerarsidan har det ingen inverkan.
Vad göra? Har fått gråa hår! Säljer snart bilen billigt!

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kanske är stopp i delar av kylaren?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
da
2
davidsson
BMW520I touring -92
Nej även kylaren har varit demonterad och renspolad från bägge håll.
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Jag känner en kille som hade ett liknande problem och han bytte termostat och slirkoppling och det visade sig att hans vattenpump hade pajat, men den läkte inget vatten och den var inte heller glapp så han trodde att pumpen var okej men när han plockade bort den så var hjulet inne i den trasigt så den pumpade inte som den skulle
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det där med värmereglaget lät knepigt, är alla slangar monterade på origialposition eller är några växlade?
FAF
SHooT^
hmm det kan ju vara så att den värme ventil som inte öppnar kan ju ha en massa luft bakom sig som du inte får ut, om du orkar tömma systemet en ggn till ta då å plocka ner ventilerna och gör rent dom det finns ett mekartips om hur du plockar isär ventilerna.. det är vad jag tror =/
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Prova att ta bort luftskruven helt och sedan fyll på vatten genom det hålet medan du har bilen i gång, det var effektivt på min när jag bytte termostat annars var det nästan ren lögn att få bort luften.
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Som någon uttryckt det tidigare...."BMWs kylsystem är konstruerat av en full tysk". Hjälper inte att lufta "som man ska"....

stäng av motorn...ta bort locket till kärlet...lossa slangen från kärlet och fyll direkt i slangen tills det svämmar över...luften är borta. Hjäpte mig!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.