|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har ett stort problem med automatlådan. Hur jag än växlar med spaken så ändras inte växeln i lådan. Det är helt uppenbart att det är 1:ans växel som ligger i hur jag än gör. M.a.o lådan 'lyssnar' inte på växelspaken. Jämfört med när allt fungerade är att växelspaken nu känns mycket lättare. Inget motstånd alls. Bilen går att starta om jag ställer spaken i P / N. Vad kan det vara för fel? Finns det någon möjlighet att växla temporärt på något annat sätt än med spaken? Det STORA problemet i det hela är att bilen står i ett garage och måste backas ut. Inte nog med det, garaget har en brant backe uppför. Tacksam för alla svar. | |
|
Hej! Välkommen till forumet! Till att börja med får bilen bara lov att gå att starta i P och N, det blir annars en 2:a på besiktningen? (Eller hur Jesperado?) Jag tycker det låter som att du inte får upp något oljetryck i lådan. Det ska tilläggas att jag inte är någon expert på automatlådor. Får du upp något felmeddelande? Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Hej Bara för att ta den enklaste vägen först. Kolla så att inte vajern från växelspaken till växellådan gått av eller hoppat ur läge. Kryp under bilen på vänster sida och kika upp mot växellådans vänstra sida, då bör du se växelväljar armen som vajern sitter på. Om vajern sitter där som den ska så skulle jag ändå ta bort den och känna om växlarna går att få i därifrån, känner/hör du inte ett stopp/klick mellan växlarna så är något troligen fel i växellådan. |
|
|
Tack för svaret, Jag kan förstå om man får en 2:a i besiktningen om man inte kan lägga i backen. Själv tror jag att det är något under växelspaken eller läkningen till lådan som pajat. Är det möjligt? Pelle |
|
|
Tack rattmeister. Nu vet jag vad jag ska titta efter. Pelle |
|
|
Om bilen går att starta i växel innebär det en tvåa vid besiktningen, helt rätt. Något krav på backväxel finns däremot inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.