|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har sökt välldigt mycket på detta forum! hittar inte svar på mina funderingar. ang. M40:in.. Hur pass hållbar är den växellådan? Dvs. Hur många hk kan man uppnå innan det är ide på att byta till någe kraftigare? Sökte även efter hur pass mycket komp M40:in hade, och kom fram till 8.8:1 nån som vet om det stämmer? Isf. bör 8.5:1 räcka så länge man inte ska över 1.5bar i laddtryck. Sen om man ska öka volymen på M40:in Blir det mycket känsligare mot överladdning då? Om inte, hur många hk innan det börjar bli "osäkert"? //Fredrik Länk | |
|
Har fått reda på att lådan pallar "rätt" mycket, och att kompet är 8.8:1 orginal. men frågan är hur pass den håller om man ökar volymen.. P.S! Innan ni hänvisar mig till sökfunktionen! Så tycker jag ni ska testa söka först.. för jag har verkligen sökt på exakt allt jag kan komma på som har med volymökning att göra. MvH Fredrik //Fredrik Länk |
|
|
lyfter denna tråd. ang. volym ökningen.! ingen som vet hur mkt man kan borra m40'n (M40b18)? lr hur tjock cylinder väggarna är.? kan man köra me högre komp (sugtriming.?). =) mvh// BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
Har inte sett så många som bygger på m40 motorn med tanke på kamrems problemen och möjligheten att stoppa ner en m42 motor istället. Här är iaf ett tipps på volymökning på m42 Länk |
|
|
tack. för tipset. men nån måste väl veta Nåt om m40. t.ex hur tjocka cyl. väggarna är. osv BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
snälla.? nån kan väl nåt om m40. BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
ingen som kan nåt litet om m40? BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
Prova PPF´s forum, Bäckis eller BMW-andreas kan du även ringa. Länk Mvh |
|
|
Rob_: e provat. för länge sen. men tänkte att man kunde prova här, Dvs forts. på fredriks tråd. BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
Det går inte att borra M40, cylindrarna sitter alldeles för nära varandra. Åtminstone går det inte att borra mer än mycket lite. Vad gäller växellådan, så är bultmönstret nästan likt M20. Lådorna passar, det är bara någon av bultarna som inte stämmer. Sedan är jag osäker på vridningen. Vet inte om M40 har samma lutning som M20 eller M50, eller om den har en egen? |
|
|
okej..tack så mkt. du vet möjligtvis inte utv på 5:e vxl? på en org m40b18?? BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
inte någon som vet utv på (växellådan) 5:e vxl. (318-89) .?????? BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
brykar inte alltid vara 1:1? Länk |
|
|
ras-kalas: ingen anning har hittat de förr.men kommer inte ihåg. BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
kan kolla upp de senare idag....varför ska du veta utv på lådan? utv blir ju annan om du byter baxel...är ganska hög på 318, jag bytte å då var de 4:10 med andra ord en ganska hög utv så de blir en rolig "lekbil" med lite mer hk under locket Länk |
|
|
vill se vad den varvar vid vissa hastigheter osv. mest för skojs skull.. BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
kollat upp än? annars åter igen: inte någon som vet utv på (växellådan) 5:e vxl. (318-89) .?????? BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
| någon?? | |
| 0.81:1 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.