AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
737

Billgast transport från tyskalnd. HJÄLP

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Är det att åka ner själv med ett transportsläp? Som jag uppfattade det så slipper man köpa exportskyltar då...
tacksam för alla svar!
sugen
Flyg ner och kör hem bilen, jag flög till Frankfurt för 129kr, skyltar kostade ca 130 euro om jag inte minns fel, sen tillkommer lite soppa förstås.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Tack, jag tror också att det är det bästa sättet...fick mail från Eurotransport för en timme sedan, det kommer att kosta 5200:- + moms från Nurnberg till Malmö
Se bara till att fixa helförsäkring hem....surt att åka med endast trafikförsäkring med en dyr bil....

/Simon
Simon_en

Hur fixa du helfösäkring på din bil när du hämta hem den??
Folksam hänvisar till Länk har aldrig nyttjat mig av dem själv. Tyvärr har alla försäkringsbolag i Sverige slutat att sälja sådana försäkringar.....:-( Mycket opraktiskt.

/Simon
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
så man behöver inte ha exportskyltar om man har bilen på släp till ex...
Det stämmer.
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
..om man nu ändå vill ha transport från Tyskland, någon som vet om någon annan/billigare än Eurotransport?

// CLiFF
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kolla med Norlens transport, www.norlens-trp.se

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Tack!

Jag har kollat med dem:

München - Örebro inkl. moms

Eurotransport: 6375:-
Norléns: 7300:-

Nu har jag fått tips och mycket goda vitsord om SkandiaTransport som tydligen kör väldigt mycket åt de etablerade firmorna.
Länk

Ska ringa dem i morgon.

// CLiFF

// CLiFF - Länk

Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Verkar inte särskilt billigt tycker jag, men om man hittar en bil i norra Tyskland måste man väl komma undan billigare?

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Visst gör man det. Dels blir transporten billigare (om man inte vill åka själv) sedan blir det ju en helt annan jämförelse. Hamburg - Helsingborg t.ex. kan man ju köra under ett dygn dit - hämta bil - åka hem om man är två. Det fixar man inte till München utan då blir det en-två hotellnätter osv. Har man gott om semesterdagar kan man givetvis se det som en semester och/eller ölhandlarresa :-)

Skandiatransport var de billigaste jag hittat och de verkar mycket seriösa (det gör iofs Eurotransport också). 5000:- + moms vill de ha för att köra München Örebro.

// CLiFF
So
90
Solly
325ik Cab-87
Kör hem bilen själv,då kan du köpa lite bärs o annat gott därifrån.
för transport pengarna kan du köpa lite lullull till kärran istället ;)

Ha d
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Mjaa... jag håller egentligen med dig, men för 6000:- vidhåller jag att det är billigare att anlita transport om man räknar in resa dit (tåg/flyg om man åker själv, annars bensin för en bil till), resa hem (2xsoppa om man är två..) färja, bro, hotell, exportskyltar osv.

Handlar man i Hamburg blir ju förhållandena lite annorlunda men det är 175 mil enkel resa Örebro - München..

..men att inte få handla bärs svider ;-)

// CLiFF
Hur har du tänkt köpa bilen?
åker du ner och gör upp affären och åker hem igen och väntar hemma på din bil??
eller köper du den osedd?
själv är man ju lite rädd för att överföra pengar till nån man inte sett eller så!
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Jag tänkte åka ner själv och titta på bilen. Gillar man det man ser, så köper man och kör hem den själv- trevligt och billigast. Köper man en bil för 300.000-400.000 så kan det vara värt att att använda sig av transportfirmor som Eurotransport, annars är det kul att åka ner själv och köra hem. Dessutom flyger man för några hundralappar till Tyskland nuförtiden med Ryanair...Lycka till
MVH
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Jag kommer köpa bilen osedd. Skälet att jag vågar det är att jag vet vem säljaren är sedan tidigare. Jag kommer inte åka ner alls, utan väntar här hemma.

Jag skulle gärna flyga ner, men med Ryan kommer man bara till Frankfurt och SAS tar 3500-5500 SEK :-(
Så totalt sett, genom att jag slipper exportskyltar mm så kommer jag gå plus genom att transportera upp den.

Hade det varit ekonomiskt försvarbart hade jag gärna åkt ner.

..och som sagt, hade det gällt Hamburg som ju ligger nästan 100 mil närmare (enkel resa) så hade läget varit annorlunda.

Tack för lyckönskningen! Jag är inte så lite nyfiken på vad som komma skall :-)

// CLiFF
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
blir säkert super...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.