AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
794

Semester med BMW i Europa.. ?

Visa användare
68
david_hedlund
E34 525 TDSA touring -96
Är lite sugen på att ta en liten resa i Europa med bilen i sommar..
Är bla lite intresserad av att se bla gammal krigshistoria sen WW2, och tänkte ta lite
Tyskland, Holland, Frankrike mm mm
Kanske så långt som till POrtugal..
Åker BMW 525 tdsA touring -93 med bara 29000 mil på mätaren.. Är det dömt att misslyckas??

Har någon tips på var man hittar sevärdheter ?? Bästa vägarna?? Hur man ska bo??
Vad man ska passa sej för vid körning i olika länder?? Finns det "regler" som vi inte har i Sverige??
Vad bör man tänka på??

/David

"spännande män luktar diesel"
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Din bil är nog nästintill perfek ämnad för uppgiften!
Förra året åkte vi på 700 mil Europasemester med min bil.
Fyra pers och full packning och Pariskörning, alpkörning, autobahn och hela kittet! Tutknappen på ratten fastnade i Monaco så jag blev tvungen att rycka säkringen vilket var det enda felet på bilen under den resan! Min bil har gått drygt 27000 mil. Så din bil kommer nog gå perfekt! Byt alla oljor innan bara.
I Juli kommer vi ta min bil över till England och Skottland och vidare ner i Frankrike och alperna sen. Klart man är lite orolig att den ska gå sönder men det får man leva med. Hoppas på det bästa!

Sevärdheter, sök på nätet. Bo är väl bäst att göra på hotell, I juni är det relativt billigt. 50 Euro för ett dubbelrum kan man säga är medelpriset. Man får dock leta lite. Jag tycker generelt sätt att dom kör mycket bra i Europa. Däremot är ju trafikrytmen 100ggr snabbare än i Sverige. Undvik Holland och Belgien om du kan, där är trafiken sanslös!

mvh

Stavros,
Jag körde från Skottland när jag flyttade till Sverige förra året. Körde då en högerstyrd V..vo 940 som jag inte hade bytat olja på sedan jag köpte den. Det gick fin fint. Ner till Newcastle från Glasgow, ca 35 mil Färja över till Holland och sedan skön skön autobahn hem till Sverige. Rekomendabelt i högsta grad.
David, bilar går ju bäst om de får köra varma mil så det lär inte vara några probs..
Sök på europa eller semester så kommer du hitta en massa fina res tips

130 på motorväg, en mänsklig rättighet!!!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Bra idé. Få resor slår BMW-semester i Europa. Gör inte det vanliga svenskmisstaget att bränna genom Tyskland i 180, där finns mycket att se och uppleva.

Två värdefulla adresser:

Länk

www.lonelyplanet.com

Trevlig resa!

My Bimmer is my mistress
Ja
760
JanF
530i-93
Jag tycker bilen du har är helt rätt att europasemestra med, kolla igenom den innan du åker bara.

Ska själv på nästan samma resa men vänder nog i Barcelona/Madrid istället för Portugal.

Att köra och parkera i städer som Paris eller Rom med en ny fin bil kan var en mardröm, bättre då med en äldre bil man inte är lika rädd om. Jag var själv rätt orolig när jag körde med ögonstenen supran i Rom. Man parkerar ju inte var som helst med den. Man skall ju t.ex aldrig dra år handbromsen hårt eftersom man puttar undan varndras bilar vid fickparkeingar....
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag tänkte att det är inga probs alls jag har varit ned i europa många gånger och jag har haft riktigt gamla bilar.Sen kom jag på en artikel som jag läste i Teknikensvärld att dom har en annan typ av disel i europa än vad vi har här så pumpens packningar pajjar efter ett tag.Samma sak gäller när man tar en bil från tysklan till sverige.V.A.G sa sig löst problemet med en ny typ av matrial i packningara men det har visat sig att inte heller det funkade.
Ta med lite WW1 historia med genom att köra förbi Verdun.
Du kommer inte att ångra dig, hela skogarna är fulla med fort och div järnskrot. Annars gäller det att bara söka på det däringa internet :-)

Trevlig semester!
VIP
Hehehe...fyfan säger jag när jag åkte ner med en 520i till Frankrike en gång runt Mars/April för antal år sen.

Bilen hade Nokia odubbade vinterdäck och den som ägde bilen envisades med att han inte ville byta till sommardäck, ditt val sa jag men det är torra vägar nere på kontineten sa jag.

I varje fall bar det iväg med full packning och vinterdäck ;(

Vi hann komma till norr om Hannover när jag efter att kört runt 180-190km/h bilen börjar svaja och bli instabil, det visade sig att ena framdäcket hade gått sönder.

Jaja, åker av motorvägen, tar fram reservdäcket och lyfter ur all packning, jobbigt för det var nollgrader och började bli sent på kvällen.

Skönt tänkte jag, du drar vi igen.

Observera att däckens specifikation säger dom klarar 195km/h.

Ok, vi drar.

Upp i samma hastighet, kör i cirka 30 minuter och PANG!! både bakdäcken smäller i luften under körning, får tvärnita och köra av på nåt rastställe längs Autobahn.

Kollar däcken, ska man skratta eller gråta? hehehe... däcken var inget kvar av, det såg ut som när en långtradare tappar hela däcket på fälgen och endast en lite gummiremsa sitter kvar.

Nu blev jag galen, skäller ut polaren som sa att det var så bra med vinterdäck i Tyskland och bla bla bla.....

Fick ringa polisen, polisen kom med bärgningsbil, vi sitter och åker in på en Lördagskväll till nån liten Tysk håla.

Där kommer vi till en verkstad, de har inga däck i den dimensionen och frågar med en gång varför vi kör med vinterdäck denna tid på året, fråga polaren sa jag....

Polaren kontra med att man inte kör med däcken i den hastigheten.....

Dom ska palla 195km/h sa jag....

I varje fall så får vi små 14" ersättningsdäck med fälg som en tillfällig lösning, det ser inte klokt ut.

Vi kör tillbaks till Hannover och köper ut nya fälgar och däck.

Kanonfin service och billigt vad det, köpte 4 nya BBS fälgar och 4 Pirelli däck, vi tjänade nog mer än 10kkr på att köpa därnere.

I varje fall så drog vi sen och det var frid och fröjd, men vilket helvete det var bara för lite däckproblem.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Vet någon hur det står till med BMW-kunnandet och tätheten på verkstäder i t ex Storbrittanien och Frankrike? Om gammelbilen mot förmodan skulle gå sönder.

mvh

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
I Storbritannien så finns det gott om ÅF-verkstäder, i alla fall i England. Litet land och många människor och många BMW. Däremot är priserna ganska höga och sedan är ju pundet en dyr valuta för närvarande.

I Frankrike finns det också hyggligt med verkstäder och min ännu så länge begränsade erfarenhet säger att de i alla fall verkar vara hyggligt billiga.

När det gäller att semestra i de två länderna så delar jag gärna med mig litet; Finast i Storbritannien tycker jag är the Scottish Highlands, men bara den del som ligger nord-väst om en tänkt linje mellan Fort William och Inverness, ungefär. Man bör också undvika att åka längre österut än några mil väster om John O’Groats. Väst- och Nordkusterna är helt otroligt fina men östkusten är gräslig. Därefter kommer North Your Moors National Park samt Yorkshire Dales National Park som är mycket trevliga båda två. Det är tidvis mycket spännande bilkörning i dessa tre områden. The Cotswolds-området i centrala England är också väldigt fint men på ett mycket mer ”klassiskt-engelsk-rosenträdgårds-vis" sätt. För boende fungerar Bed & Breakfast systemet i allmänhet utmärkt, skaffa dock lite litteratur från t.ex AA och RAC med klassningar. Britterna i gemen respekterar och uppskattar väl skötta bilar och dörruppslag och annat otrevligt är sällsynt om man inte parkerar bredvid en sunkig Ford eller gör nåt annat riktigt dumt. :)

När det gäller Frankrike så är min favoritregion Provence, varmt förvisso men så underbart nästan vart man än hamnar. Fyllt av Romerska fornminnen av kvalitet och dignitet så hakan regelbundet dråsar i backen. Pittoreska små byar med boulespelare man slött kan iaktta medan man avnjuter sin pastis. Resten av Frankrike är ju inte dumt heller med god mat och dryck till humana priser nästan överallt. Dessutom är människorna i motsats till sitt rykte mycket trevliga. Det hjälper dock mycket om man övat in några hälsningsfraser - samt använder dem! - och dessutom inte direkt insisterar på att de skall tala Engelska t.ex. För boende finns ett system som lite påminner om de Norska hytter, gites. Se www.gites-de-france.fr. De Franska motorvägarna är utmärkta men inte helt billiga. Skrönan om att de mäter medelhastigheten mellan vägtullstationer är inte sann men håller nu tyvärr på att bli verklighet då detta nu skall införas ”på försök”. Fransmännen i gemen bryr sig inte ett dyft om bilar, sina egna eller andras, och dörruppslag och påkörningsskador är tyvärr ganska så normalt. När det sker är det dock av oförstånd snarare än illvilja (som i Jante-Sverige) så skadorna är oftast relativt små.

Blev lite OT det här…
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.