AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
580

knackandet i motorn ökar varje dag

An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
ja imorgon skall bettan få sig en riktig översyn på verkstaden.
Den har bara knackat mer och mer för varje dag nu, hoppas bara det är en ventiljustering som behövs.
om det inte är detta är det ngn annan som kan ha ngt tips ??
Det som knackar är antagligen dom hydrauliska lyftarna som gett
upp.Alltså går det inte att justera ventilspelet.Ibland är det svårt
att urskilja vilken/vilka lyftare som är defekta.Men ibland kan man se att lyftaren gått isär!Hoppas att det löser sig!
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Knackar den hela tiden eller är det just bara vid gaspådrag??
I sådant fall kan det betyda att tändningen står för tidigt.
Min 518 knackade vid gaspådrag, men de va bara till och ställa fram tändningen så var det borta.

An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
Det är konstant knackande och inte bara under gaspådrag.
Idag så var den på besök på 2 olika verkstäder där dom lyssnade med stetoskop. Den 1:a sa direkt att det var kamkjedjan. hmm kanske dum fråga men jag trodde det var kamrem på denna. Den 2:a sa efter mycket grubblande istort samma sak som den första. Obs ingen utav dessa var bmw verkstäder. Men efter att jag spenderat hela natten och läst igenom istort sett alla inlägg ang missljud så ligger mina funderingar nu också på lyftarna som mach170 sa. Jag hoppas i alla fall att det är dessa. Någon som har några pris uppgifter på vad BMW tar för att om det e kammen byta denna och vad dom skulle ta om det lyftarna tacksam för snabba svar, jag börjar bli riktigt nervös över min pärla nu.

Andreas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kamkedja har du....

Hur långt har vagnen rullat?

Om du börjat få slitage på kamkedjan så borde motorn gått mycket mer än "normalt" sen -94.
Eller misskött o det grövsta.

Du pratar om kammen?Var det inte missljud i kamkedjedrivningen dem misstänkte?
Sen har jag faktiskt aldrig hört talas om slitna kammar(finns ju två) i en 24v motor.

Skulle också hellre tippa på lyftarna som tidigare redan sagts.

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kom och tänka på en sak till när dem(mekarna) surrade om kamkedjan...Kan väl också ha blivit något fel med själva VANOS enheten.

Kamkedjedrivningen skrev jag också i mitt tidigare inlägg i hastigheten,menade kamaxeldrivningen..Godnatt säger jag nu :)

Mvh Janne.
An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
Den har nu rullat ca 19500mil och i ärlighetens namn har jag ingen aning om hur servicar vart på den innan för service boken var ett minne blott vid köp.
Men har för mig jag läste någonstans att ca 20000mil var vad BMW lovade kammen skulle hålla.
Är så fallet så e det ju typiskt om det nu e detta problem med min.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kamaxlarna håller normalt sett betydligt längre än ditt miltal..Och kamkedjan ska normalt sett hålla i princip "motorn ut"...

Som sagt så har jag heller aldrig hört om problem med kamaxlarna på 24V motorerna...

Mvh Janne.
An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
Tack för alla svaren, nu har jag dealat lite med en mekaniker på bmw som skall kolla den och så får han ett lass sand till sin sandlåda. Byteshandel när den är på topp och förtjänst för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.