AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
518

Har el problem i min e 39

Ni
9
Nicke 540
540ia sedan -97
Har en 540-97..Ibland när jag vrider om nyckeln så tar det flera sekunder innan startmotorn går igång..Ibland så lyser tv svagt 2 gånger har den inte tänds överhuvudtaget..
Checkkontrollen fliprar och varnar för lampor som inte e trasiga mm.. Vad kan allt detta bero på?
Taskigt batteri?

/Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror också på dålig laddning i batteriet!

Mät upp spänningen på polerna i rumstemperatur (20 grader C) efter att batteriet varit obelastat i minst två timmar. Då bör batteriet ha minst 12,6V, helst upp mot eller över 13V.

Ladda batteriet i minst ett dygn (helst två) och se om batteriet tar laddning, gör det inte det är det bara att investera i ett nytt.

Om det är originalbatteriet i bilen, är det nog stor risk för att du får byta batteriet. Ett riktvärde brukar vara att batterierna håller i ca 5 år (finns många exempel på batterier som håller både kortare och längre tid!).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
9
Nicke 540
540ia sedan -97
Ok tack så mycket ska kolla det..
JO
123
JOP
535i E34
Kolla alla "stora" kablar mellan batteri-kaross-startmotor Det kan vara en oxiderad anslutning eller rutten jordfläta som ställer till det.

/JOP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller med om batteriet, låter som det fattas en cell, är det ett batteri från -97 så är det nog dags för ett byte, 540 laddar dessutom väldigt dåligt på tomgång, varvet på på motorn understiger eller ligger på gränsen 600rpm där en generator börjar ladda.Därför ska man alltid köra med ACknappen intryckt på en 540 för det höjer tomgångsvarvet med ca 150 rpm.
På en del eller alla? 540 så sitter det en spärr som gör att bilen inte startar när det är 50%kapacitet kvar, då den nivån inte kan säkerhetsställa att den lägsta spänningen 12-12,5volt uppehålls för en fullgod elektronisk funktion.540 kräver en del kräm pga mycket utrustning och får snabbt problem så fort batterierna ger sig det minsta.

///MVH Hasso
Länk

som sagt....byt batteri! hade samma problem på min 540. En cell på batteriet var kass så jag bytade från ett 86 Ah till 100 Ah... bilen startar mkt lättare.....
Hasso: tack för tipset om det där med AC:n.....en själklar grej som jag inte tänkt på innan.

V8 rockar fett!
Trodde alla alltid körde med Ac knappen intryckt, några hållbara argument för att INTE ha den intryckt jämt??

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Ni
9
Nicke 540
540ia sedan -97
Har nu bytt bateriet men samma fel ändå.. *suck*
Mät batteri kapaciteten.. Har jobbat som reservdels man och OFTA har nya batterier varit defekta så ta inte ut allt för stor sorg..
Vilket märke på batteriet??
Ni
9
Nicke 540
540ia sedan -97
Märket på batteriet e Global
JO
123
JOP
535i E34
Jag vidhåller:
Kolla kablar & anslutningar mellan batteriets minus samt chassijord. Kolla kabel samt anslutningar till startmotorn.

/JOP
Ni
9
Nicke 540
540ia sedan -97
Har kollat kablar mm. det jag kan..
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Jag har nästan samma problem på min men den går ej runt alls,man får ta ur nyckeln och försöka igen.Då fungerar det oftast,men ibland kan det ta flera timmar innan nåt händer.
Alla lampor lyser det enda som ej fung är startmotorn.
Har haft bilen inne 030505 omprog EWS 2066:- 030523 byte EWS 1432:- nästa besök bokat 030616(hoppas dem lyckas då)
Börjar bli ganska less på verkstan.Lycka till/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.