|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag undrar om man måste ställa ventilerna på en 316i-88? 318i från 87 och framåt har ju hydrauliska ventiltryckare vilket gör att man inte behöver kontollera och justera ventilerna. Har 316i-88 samma system med hydrauliska ventiltryckare? Mvh Johan Å | |
| E30 316 har hydrauliska ventiltryckare, samma motor som 318 88-, M40. | |
|
Okej, då är det alltså M10 som inte har hydrauliska ventiltryckare? |
|
|
Ja. mvh MW-Guru |
|
|
Är det inte m10 i -88? Enligt modellguiden så finns inga svensksålda 316i-88, men 318i-88 har m10. 318is-88 har m40. Då borde även 316i -88 ha m10??? Men det finns väl undantag... Min bil: Länk |
|
| Min chefs 318-88 har m10 motorn i alla afll... | |
|
Mata in chassinummer här så får ni veta vilken motor som satt i bilen från fabriken i alla fall: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ekker också så klickar ni på länken nedan och kollar på min motor. Det är en m40 med lite färg... m10 ser helt anorlunda ut. Min bil: Länk |
|
|
K sitter bredvid L... Min bil: Länk |
|
|
Hej, jag har en M10 motor i min 316i-88. Den är importerad från dess modersland, därav finns den förmodligen inte i (den svenska) modellguiden. Nu vet jag vad jag ska göra nästa vecka :) Ställa ventiler.... Gunneriusson: Du behöver alltså inte ställa ventilerna, hur känns det? Litar du på tekniken? |
|
|
Johan Å: Det går inte att ställa ventilerna på m40. Den har nämligen hydraliska ventillyftare som trycker så hårt dom orkar med hjälp av motoroljans tryck. Det fungerar bra i de flesta motorer, men just m40 är lite misslyckad då lyftarna har en tendens till att inte orka hålla imot tillräckligt hårt = slammer. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.