|
|
|
|---|---|
|
Jag har senaste månaden haft strul med innerbelysningen och vindrutetorkaren bak på min Z3 coupé av 98 års modell. Felen har kommit och gått. Larmet har dock fungerat bra hela tiden. Jag har tagit bort innerpanelen i bakluckan och kollat mikrobrytaren för öppen/stängd lucka samt strömförsörjning till vindrutetorkaren samt dragit lite i sladdarna mellan luckan och karossen men inte kunnat hitta felet. Igår tog jag bort gummidamasken mellan luckan och karossen och tog bort den eltejp som var virad om kablaget. Jag är väldigt förvånad att jag inte har haft mer problem. Av ca 14 kablar har 10 tappat plast/gummihöljet, en kabel är helt av och det flesta har kardeler som ligger fria eller är av. Uppenbarligen ett tillverkningsfel, val av fel material. Bilen är från augusti -98, troligtvis en av de första coupéerna i landet och snart fem år gammal. Byta hela kablaget kan jag tänka inte är helt billigt. Någon som har erfarenhet av goodwill-reparationer utanför garanti av BMW? mvh Johan | |
|
Tjena Johan Låter helt otroligt det du skriver. Ang. goodwill så kan jag bara säga att ibland går det ibland inte. Åk till BMW och fråga en solig dag, människan har den benägenheten att vara trevligare och gladare på soliga dagar. Med tanke på att flera bilar har problem med larmet och att bakluckan inte låser så kan jag tänka mig att fler kommer att höra av sig snart till BMW, ibland är det kvantiteten som räknas. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
låter förskräkligt! Hoppas det ser inte så ut i min baby! Har hittils inte haft el problem, knock on wood. Generellt så kommer vi nog tillbaka till ämne "Amerikansk kvalitet vs tyskt"...say no more. _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Kan man lägga uppbilder i forumet på något sätt? Jag har gjort en liten "quick and dirty" html-sida för att visa hur det ser ut. Titta på www.beijnoff.com/bmw för några bilder på eländet. /Johan |
|
|
Helt otroligt! Hur har det gått hos BMW? Goodwill eller badwill??? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Illa det där :( Sådär såg det ut på min gamla E36, men då först efter 18' mil. Nåt borde väl ingenjörerna ha tagit till sig och förbättrat... Säg till vad dom säger på Bmw. |
|
|
Nu har jag varit på på oljeservice på BMW Group i Solna och passade på att höra efter vad man skulle kunna göra åt mitt kabelproblem. Svaret blev att det inte fanns något kebelutbytningskit (finns antagligen vid vanliga fel). Den rimliga lösningen skulle vara att skarva alla kablar, trolig kostnad 4000-5000kr. Eftersom det inte är en ny bil (2-3år) skulle någon goodwillgaranti inte vara aktuell. Enligt teknikern så vet man inte hur folk stänger bakluckan, tex med kabelhärvor i kläm (försök det på en coupé den som kan). Eftersom det inte är något avancerat jobb fixade jag felet själv igår eftermiddag. Till en kostnad av: 4-5 timmars eget jobb 10m röd 1,5mm2 kopplingstråd 26kr 10m blå 1,5mm2 kopplingstråd 26kr 10m svart 1,5mm2 kopplingstråd 26kr 10m röd 2,5mm2 kopplinstråd 46kr 30st kabelskor 3*9kr Kabelskotång 240kr (äntligen fick jag anledning att köpa en ordentlig crimptång). Eftersom jag inte hade så många olika färger på kablar fick jag lägga lite extra tid på att märka upp ordentligt annars hade det gått snabbare. Allt fungerade på första försöket utan att bränna en endaste säkring. Jag hade tänkt skarva nere innanför vänster bakljus men det kändes lite krångligt att dra kablaget genom bakre stolpen. Det fanns lite extra kabel längst upp i bakre stolpen samt gott om plats så skarven blev där samt uppe i bakluckan där det fanns gott om plats. Lite krångligt att dra hela det nya kablaget genom genomföringen och upp längs med bakrutan. Nu får vi se om ClasOhlsons kablar håller längre än BMWs. Total materielkostnad gott och väl under hundra kronor då mindre än 15 meter kabel behövdes. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag orkar skriva ett brev till BMW och undra om dom tycker det är kvalité att välja kablar som totalt går sönder innan bilen är fem år gammal (jag har ju fina bilder på det). mvh Johan |
|
|
Tjenis! Jag har precis köpt en Z3 Coupe´ 99 och har märkt att baktorkarn och värmen i bakrutan inte funkar. Det låter som ditt problem ungefär. Har du några tips på hur man kan fixa detta själv?? Grymt tacksam för hjälp! \\Mathias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.