|
|
|
|---|---|
|
Hejsan... Kör en BMW 750iAL av 90års modell. Hur fin som helst men den har ett väldigt irriterande fel som verkstad inte lyckats hitta något botemedel mot. Kör man i 70 och 90kmh så börjar bilen ibland att sucka/rycka. Det är endast vid dessa hastigheter. Det är inga rejäla ryckningar utan ungefär som om bilen skulle ha hicka. BMW-verkstaden har gjort total service och bytt ut båda bränslepumparna men problemet kvarstår. / Jocke | |
wiseguy |
Sitter kanske något fel i andra eller möjligtvis tredje automväxeln ? Bara en tanke! |
|
Verkstaden trodde inte det skulle vara växellådan iaf. För att ytterligare försöka förklara hur den uppför sig. Vid just 70 och 90 så suckar den... motorljudet upphör för en väldigt kort stund, ungefär som när man hickar. Kan det verkligen vara sista växeln som spökar? för det känns som att det är på sista växeln den rycker... men bara vid just 70 och 90. Inte om man kör långsammare eller fortare. 80 tex uppför den sig precis som den ska. Kan det vara något i motorn eller databoxen som kan göra något sådant? |
|
|
Jag har en 730i 92 v8 . den hackar också till ibland,typ när som helst .men jag har inte kommit på vad det kan bero på, ibland när det har varit regnigt ute ibland när motorn varit kall,Nu är det ett par dagar sen den hackade till, men den hackar även när den är varm .det kanske är en kall-lödning i bränslerelät,hade det på en Audi ,måste kolla det , återkommer om jag hittar felet Bernard |
|
Paap Reeder |
Hej! Vad händer om Du kör henne på farthållaren? och accar henne genom att "dutta" på farthållaren? Skillnad med eller utan ASC´n inkopplad? MVH /// Paap R |
| Ska ut och testa med farthållaren, ASC:n trodde verkstaden också att det var men den är kontrollerad, iaf enligt dem. | |
|
Har upplevt samma sak med min nån enstaka gång, men antar att de kan va ACS'n då det varit "guppig väg" vid dom gångerna. |
|
|
Har nu varit ute och testat accelera upp den till 70 resp. 90 med cruise controllen. Vet inte om jag gör något fel, men 90 håller den utan problem. Men när den ska hålla 70 så gör den det ett tag, sen släpper den och tappar fart. Kan det vara att när den "suckar"/rycker så hoppar cruise controllen ur? Det som är så konstigt är att den som sagt inte gör det varje gång man kör utan kanske hälften av gångerna man är ute och kör. |
|
|
Hejsan Dadion! Tror jag hade samma symptom förra sommaren(konstigt fel egentligen)små ryck som bara dök upp ungefär som om motorn inte gick alls under nån mikrosekund i mitt fall vid 115 km.Strax efter bytte jag framdäck med en annan dimension och har inte haft problemet sen dess????Har ingen aning om vad som hände men cruise controle ändrade bete`nde och håller inte inställd fart efter ökning vid omkörning.Skumt som faan,vore kul att höra om det är nån annan som har andra erfarenheter av detta. Mvh Dic. |
|
|
Tackar för alla svaren hitills... Har nu varit ute och testat att accelera upp och hålla farten med cruise-controlen... i 70 med ASC och cruise-control håller den farten ett tag för att sedan "sucka" och hoppa ur. Testade sedan samma sak men med ASC avstängt och då höll den 70 utan att "sucka". Det konstiga är dock att ASC aldrig blinkade så att jag kunde relatera ASC-varningarna till ryckningarna. Dic: Nu när du säger det med däcken. När jag tänker på det så tror jag "suckningarna" var värre nu i vintras. Vilka dimensioner kör du nu på dina sommardäck? Jag kör nu på BMW-original fälgar med Pirelli P6000 225/60 R15. Vinterdäcken är lagrade hos däckverkstad så de kan jag inte kolla vad det är för dimensioner. När bilen köptes för många år sen var det dock inga "sucknings"-tendenser på den. Det är samma fälgar på den nu som då, dock är gummit på både vinter- och sommardäcken bytta. /Jocke |
|
Paap Reeder |
Hej! Undrar om ASC´n känner av alla differenser i alla 4-as rotationshastigheter eller bara drivhjulens??? Är det alla 4-a som gäller måste man väl ha samma omkrets på alla hjulen?? MVH /// Paap R |
|
Man måste ha samma rullningsomkrets på alla fyra hjulen, annars kan datorn tolka det som att bilen sladdar och slå ur farthållaren respektive stänga effekttillförseln via ASC:n. Stängs ASC:n av försvinner symptomen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hejsan! Under min suckperiod hade jag 225/16/45 på alla fyra runt om (såg inte bra ut men det var en nöd lösning)sen fick jag en plattång i vänster bak i ca:100km vilket resulterade i ett gigantiskt hål och och byte till 225/16/50 där bak.Efter detta suckade bilen fortfarande,sen bytte jag fram till 215/16/55 Michelin Pilot begagnade vilket resulterade i en helt annan upplevelse och framför allt,det har inte suckat en gång sen dess. Kan vara intressant med Paaps senaste inlägg om ASC bara känner på framhjulen? Mvh Dic. |
|
|
ASC:n arbetar med alla fyra hjulen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
svardska |
Där ser man! Kan detta vara anledningen till att min farthållare släpper ibland. |
|
Ja Svärdska,har nya däck i mitten på veckan,mailar om farthållaren och dess förhoppningsvis nya beteende. Mvh Dic. |
|
| Har nu kört bilen i flera dagar utan att ha ASC inkopplat och bilen uppför sig precis som den ska, inga ryck/suckningar alls. Får lämna in bilen till verkstaden så får de kolla upp vad som är problemet med ASC:n... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.