AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
887

Motorolja fråga?

jag undrar om det e rekomoderat att hälla i en rak 40 olja i en M5 motor s38?

den e ju tjockare när den e varm?
MVH jonas
Hmmm.....inte om man läser i instruktionsboken i vart fall....Hällde själv på en 5-50W API SL klassad olja som även var BMW-Special olje godkänd på min fd M5...Nåt sämre än de ska man nog inte använda...Fast de finns säkert de med annan åsikt än min....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Host,host,du med oss skämta aprillo?....En singelgrade olja i en S38,det är det bara Kamikazes som gör...

Mvh Janne.
okej

det va ju negativt vad e det som e så farligt?
trodde en tjockare olja smörjade bättre...

MVH jonas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet inte om just jag skall börja röra om i oljefrågan iofs men en singelgradeolja i en såpass avancerad högeffektsmotor är inte rekommendabelt av flertalet skäl..Ett är att den inte går att köra med på vintern=seg som sirap blir en sådan olja då..

Kör hellre på en multigrade med t.ex viscocitetsintervall som Dawwe föreslog..

Vad heter oljan?
Vad har du för klassificering på den?

Vem sa till dig att hälla i en rak olja?Nyfiken blev man ju :)

Mvh Janne.
Asså den oljan lär ju inte va alltför lättflytande vid lägre temperaturer o därmed svårare o pumpa runt.Det är ju inte bara oljans tjocklek som avgör hur bra/dåligt den smörjer.Satsa du på nån olja som e BMW-Special godkänd så kan du gasa vidare....Har du råd med en M5 så får man ta sig råd o köpa redig olja oxå....Enkelt förklarat så är tex en 5-50W olja relativt lätt flytande vid låga temperature samtidigt som den e förhållandevis "tjock" vid höga temperaturer. Finns massor o säga om smörjning o vad som spelar in men det är inget ja orkar dra här o nu o dessutom har detta diskuterats ett antal gånger redan...Sök o du skall finna!!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byt olja genast om du inte enbart kör bankörning med bilen och är extremt noga med att inte belasta den hårt innan oljan har nått åtminstone 80 grader C!

En bra olja är lättflytande när den är kall för att få igång oljecirkulationen snabbt vid kallstart. (ju tunnare den är när den är kall, desto bättre är det!)
Sedan skall oljan vara tillräckligt tjock när den är varm. Det bestäms av hur hårt du kör och hur motorn är konstruerad.

I ditt fall skulle det troligen vara bäst med en BMW-godkänd 5W50 olja!

En rak 50-olja är rent förkastlig i en modern motor! (det bästa för äldre motorer är faktiskt en helsyntetisk racingolja, typ Castrol TWS!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jonas, en rak olja är förmodligen den bästa oljan du kan hälla i... Om du vill matta ut motorn i förtid !!
Med en rak olja kan du räkna med att motorn får jobba ungefär som när du dricker en milkshake som inte blivit varm nog. Skillnaden är att motorn blir inte röd i ansiktet utan suger luft och smörjningen uteblir med motorskador som följd.

En tjockare smörjer inte automatiskt bättre, vilken del som än ska smörjas skall oljan anpassas. En alltför tjock olja (trögflytande) riskerar dessutom att inte "hänga med" om det är höga varvtal det är frågan om.
okej.....

tur att jag inte häldi i det då....
tur att det finns kunningt folk på detta område.

så en 5-50w är att rekomodera då?

MVH Jonas
okej.....

tur att jag inte hälde i det då....
tur att det finns kunningt folk på detta område.

så en 5-50w är att rekomodera då?

MVH Jonas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag blir mest förundrad att man kan hitta singelgradeoljor idag..:)

Nåväl,en helsyntetisk multigradeolja av idag är rekommenderat till din motor,finns en hel del att välja på där.

Kolla i sök inlägg som någon skrev högre upp om du vill ha MASSOR med info om div oljesorter och allmän diskussion om oljor..

Bl.a Johan B har varit inblandad i "varenda tråd" om oljor tror jag ;)

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, det finns säkert några äldre trådar som jag har missat! ;o)))

Här finns de flesta syntetoljorna på svenska marknaden:
Länk

Räkna med att bra olja kostar mellan 130--200kronor/litern!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.