|
|
|
|---|---|
|
Hej behöver hjälp snarast!!! Har för tre månader sedan blivit lycklig ägare till en Bmw M3-94,trivs bra med bilen och motorn går bra och går som en klocka,(ifrånsett ett visst ventilknack i motorn,pyttelite),en dag när jag var ute och körde,inte speciellt hårt så började de att knacka lite oroväckande i motorn inget kraftigt knackande men de finns där,och bara över 3000rpm som jag hör+att bilen började gå på 4-5 burkar ,jag blev förstås skitskraj och stängde av motorn drog hem bilen och lät den stå tills dan efter, Dan efter startade jag bilen igjen ledsen och förtvivlad som bara en rasad Bmw ägare kan bli,då fanns inte knacket där men han gick på 4-5 cylindrar men ändå jämnt på tomgång,efter motorn blivit varm kom knacket igjen och jag stängde av motorn,Jag bestämde mej för att lyfta av ventikåpan för att se,gjorde de men de ser bra ut,de som jag kan se iallafall är de nån som kan hjälpa mej/// från en förtvivlad BMW ägare som varken kan sova eller äta!!! "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" | |
| Ja du....jag är ingen expert men du bör kanske kolla så inte nån/några tändspolar pajjat till o börja med....Vad beträffar bankandet så KAN de bero på slitna ram/vev lager.Försök o lokalisera varifrån ljudet kommer,om det kommer från motorns överdel eller längre ner typ vid vevaxeln...Man kan med för del använda vanlig trädgårdsslang o sätta mot blocket/toppen o på så sätt lättare avgöra varifrån ljudet kommer!!!Hade själv för länge sen en Opel där vev/ram lager gav upp o det banka REJÄLT hela tiden,så i ditt fall tror ja inte att det har hänt eftersom det bara kommer över 3000rpm,men säker kan man inte va... | |
|
Tack Dawwe!!!,ja ska höra vart de kommer från,och de konstiga är ju att de kom sådär på en gång.,lite skumt tycker jag!!! bytte tändstift påen gång eftersom dom säger att de kan bli ett knack om man smäller ett stift och så men de var inte de....de är inget tungt knack ändå,hmmm.....ja de ha rblivit många sömnlösa nätter,tack Dawwe för hjälpen...... .............................. "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
gangsta_toth |
Kanske är den ökända vanosen som spökar? Mvh, Robert. |
|
men vanosen har inte riktigt förtått den vad gör den?? och hur märker att den pajar,.....mvh "orolig".... "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
gangsta_toth |
Det vanosen gör (om jag minns rätt) är att den ställer om kammarna vid ett visst varvtal. Tyvärr är det visst väldigt vanligt att den klyddar. Det bästa du kan göra är att söka på ämnet här på forumet. Mvh, Robert. |
|
oki...tack ska du ha robban ska kolla in de,tacksam för all hjälp......... "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
| Det kan oxå va din Vanos som e på g som "gangsta" skriver...O då kan de bli dyrt...Har för mig att Vanos-oljud e som mest hörbart mellan 2-3000 varv,somliga låter mer andra mindre...Just M3 3,0 har inte haft lika mycket problem med Vanos som 3,2 men felfria har de ju inte varit...Finns MASSOR med inlägg om just Vanos problem!!Sök o du skall finna!!! | |
|
hej har sökt.....men liksom de flesta har ett rasslande ljud och de verkar inte som dom har nån förlorad effekt just precis...min går ju en eller två burkar mindre....hmm...men ändå så jämnt och fint på tomgång.....!!!! "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
gangsta_toth |
Att tändspolarna ger upp, som Dawwe skrev är också tyvärr en vanlig grej när det gäller M3. Finns att läsa om det också på forumet. Mvh, Robert. |
|
ja hoppas de kan va nått med tändspolarna...de skulle nog kanske bli billigt....eller billigare...*ler*..törs inte tänka på hur dyrt de kan bli men frisk de ska han bli.....och de hörs som han går på alla cylindrar men bara man kommer upp i varv så låter de kasst den börjar gå på 4-5 cylindrar och ett litet knackande......... hmm..hade de vart toppen så skulle de väll knacka hela tiden??? eller??..och om de vore ett lagerknack så skulle de knacka högre + att den skulle inte börja gå på färre cylindrar...hjälp mej grabbar......så jag får hoppet tillbax..........en förvirrad och orolig bmw ägare...!!! "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
|
att den går på några burkar mindre kan bero på tändspolarna, blöta tändstift, bränd styrbox... ja, det bästa vore att lämna in den på bmw eller annan verkstad som har diagnosutrustning... BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
| en kompis till mig fick knack i sin M3e36 förut + att den tappade 2cylindrar. Det var topplockspackningen som hade gått emellan 2 cylindrar, olje och kylkanaler var intakta. Konstigt iofs med knackandet men det kanske kan bli så om kompet trycks över i cylidern bredvid. Så gör ett komptest så ser du ju om det är samma fel på din. | |
|
Tjena! Min brors 735 hade lite samma symptom som din M3. Han hörde plötsligt en "smäll" av nåt slag, sedan gick bilen dåligt. Knackande ljud som ökade med varvtal. Den gick bra på tomgång, men dåligt på högre varv. Det visade sig att det var en brusten kamaxel + ett par lyftare och ventiler som gått i samband med kamaxeln.:( Kollat på kamaxlarna? -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
ja tack grabbar för all hjälp bimmern åker in på sjukstugan på måndag så då blir de analys......hör av mej när de är fixat så får ni höra vad de e...om ni kommer på nå mer de kanske kan va så skriv de gärna........tack grabbar!!!!! ni hjälper mej hålla hoppet uppe...!!! BMW M power...!!! "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
|
kamaxlarna ok.....hmmm...*fundersam* "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
|
Jag är iofs överkänslig mot ljud men min M3'a låter lite lätt från ca. 3000 varv (låter liksom "trrrrrr" (tyst)). Pratade med min mek som sa att det var vanosen som lät men att det inte var något problem med den eller med motorn i övrigt. Om motorn börjar gå upp och ner på tomgång kraftigt och svara dåligt på gas så kan det mycket väl vara vanosen som har problem. Inte direkt så att man är sugen att byta vanos (16000kr) bara för att få bort det lilla missljudet så länge det inte inverkar på funktionen. Man vill ju inte köpa en beggad heller, vet ju aldrig vad man får... /Wille Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.