AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.738

Kan man läsa av felkoder själv?

cr
20
crille29
320 - E91
Hej

Jag har en BMW 323-96 Och undrar om det går att ta fram/radera felkoder via blinkkoder eller annat sätt

MVH
Crille
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ja det går! Men knappast genom blinkkoder!
Förutom BMW som naturligtvis kan ta fram alla koder så kan du själv för en relativt billig peng antingen bygga dig ett interface eller köpa ett som du kopplar in på din dator och med hjälp av ett speciellt program kan du bla läsa av feloder.

De koder som för storleksordningen en eller några tusenlappar kan läsas av är dom som har med avgasreningen att göra dvs bränsleförsörjning, tändning och automatlåda.

Vill du kunna läsa av alla koder (ABS, aibag, karosselektronik som vindrutetorkare mm) behöver du troligen ha en apparat som kostar en eller flera tiotusentals kronor! Så det är knappas något för oss hobbyister!

Jag är inte helt säker men enligt denna site
Länk
läses felkoderna i din bil av med ISO-protokollet och då kan du använda en universell apparat (som passar till alla bilar med ISO-protokoll) till skillnad mot den M5 -95 som jag hade och som man behövde ett speciellt BMW-instrument till.

Själv har jag beställt grejor som är gjorda av denna firma (men inte fått dom än).
Länk
Det finns också en tysk firma som säljer samma grejor (det varav dom jag handlade)
Länk

Och så finns det massor av andra firmor som också säljer liknande grejor för att köras med en PC eller en PALM handdator.
Tex:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Per L
Det kan gå att se med blinkkoder, det ska gå med M50 motorn. M52 motorns motronic version finns inte med i listan, men felkoderna är samma oavsett version på motronic verkar det som. Så det gör ju inget att prova. Kika på den här sidan:

Länk
Pe
2.342
Per L
Greenberg:
Jag håller med dig om att prova skadar inte men har du någonsin hört talas om någon som lyckats med detta på sin europeiska BMW?
Jag provade på min M5 -95 och det gick inte!
Jag har läst ett inlägg på ngn site om en kille som också provade utan att lyckas. Han till och med plockade bort instrumenten och upptäckte att lampan till "Check engine" saknades. Han satte dit lampan men det gick inte ändå!

Jag tror följande:
USA har under lång tid haft fokus på avgasrening och har tidigt ställt krav på biltillverkarna. Bla att bilen skall spara "felkoder" som har med avgasreningen att göra så att man enkelt skall kunna felsöka. Förr (om det är lika nu vet jag inte) skulle man kunna läsa av dessa koder med "pedaltestet" och "check engine"-lampan.
Vi i Europa fick inte denna lampa på våra bilar för våra myndigheter ställde inte samma krav!

Sedan 1996 måste alla bilar i USA ha ett sk OBDII-uttag i bilen som på ett standardiserat sätt (ISO 4191-2) presenterar felkoderna till en extern felkodsläsare. Jag tror att from år 2000 eller 2001 måste europeiska bilar vara försedda med samma sak!

Per L

Har inte hört någon som varken testat eller lyckats med felkoder, nej... Det stämmer bra att det inte sitter ngn lampa för check engine, satte dit en på min bil när jag lagade instrumentet för ett tag sen.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag har en Opel Calibra turbo också, på den har man lyckats klura ut ett sätt att läsa ut alla felkoder via check-control (motorvarningslampan). Det kanske går på BMW också? Om det är motronic så borde det ju funka på _nåt_ sätt. På Calibra så kopplar man samman pol 3 & 7 i anslutningskontakten till datorn hade jag för mig. Då kan man läsa av alla fel som en dator kan läsa av.

Jag menar inte att det går på BMW, men Opel sa själva att det var omöjligt på Calibran också tills något klurade ut det.
Pe
2.342
Per L
På denna sida påstår man att det går att koppla ihop datorn med bilen utan interface emellan! Program finns att ladda ner!

Vet man inte vad man gör så vete tusan om jag skulle våga det!
Brända elektronikboxar i bilar är dyra!

Per L
Pe
2.342
Per L
Här var det alltså:
Länk

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.