AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
811

Dåligt ljud i en bil för ca:700000

AL
9
ALE
BMW 540M 00
äger en 540M -00 bilen kostar ca:700000kr ny och jag tycker att ljudet är väldigt klent.. DET är betydligt bättre i en ny saab ,volvo.
Hjälper det att bytta bara högtalarna eller måste man bytta steg
med.Eller går det att slänga i en baslåda finns det remotkabel
färdigt.
Måste bara passa på-
Tycker det är för bedrövligt att BMW låter så dåligt. En sak att ta höga priser, men att inte erbjuda någonting vettigt är värre.

Mulle
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ja, med tanke på att det verkar finnas en uppsjö av ljudpaket att välja på till BMW så är det kanske inte så särskilt smart att döma ut BMW:s ljudpaket rakt över.
Lyssna på H/K-ljudet i en E46 och säg att det låter sämre än Volvo och Saab...
Visst kan man säkert bygga det bättre själv, men det blir nog svårt att göra det billigare kombinerat med att det ser bra ut.

Åkte i en E46 för 2 veckor sedan med BMW-ljud kombinerat med navi/TV (det var inte H/K-ljudet) och det lät bra. Riktigt bra.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har Professional DSP i min E39 touring och var faktiskt positivit överraskad av hur bra det låter för ett fabriksmonterat system. Betydligt mycket bättre än det "Stora hifi" jag hade i min E36.

Givetvis så kommer man inte upp i klass med de system man kan bygga själv med extra förstärkare och subbasar men det låter betydligt bättre än Volvo näst dyraste som min polare har i sin nya V70. Upplevde ljudet i min som renare generellt samt mer tryck i basen.

BMWCS #5157
Länk
"för ett fabriksmonterat system" är nyckelfrasen.

Att få motsvarande ljud för en mindre peng än vad original systemet kostar är inte svårt. Att misslyckas med det är svårt.

Att få en snygg installation med huvudenhet på eftermarknaden är naturligtvis snudd på omöjligt. Därför har jag kvar min huvudenhet.

Hur som helst. Brist på lågnivå utgångar och väldigt speciella lösningar vad gäller kablage och slutstegsdesign mm försvårar eftermonterad stereo OM MAN NU ÄNDÅ VILL DET. Förmodligen är det ingen slump heller. Man ska köpa deras prylar helt enkelt. Helt ok med mej om dom bara erbjudit något som jag (och många med mej) tyckt varit tillräckligt bra.

HK. Varför då?

BMW - valfrihet?

Bryr mej inte om hur det låter i en Volvo

Mulle
Robsarve
Har börjat uppgraderingsprojektet i min bil...
Har stora paketet 10 högt + sub och det låter helt enkelt uselt!

Det jag skulle rekommendera är att stoppa in en ordentlig sub (aktiv eller med bassteg) istället för den patetiska plastburk som sitter där orginal.
Det lyfter lyssningsglädjen med sådär 3000%...

Är det fler som är sugna på en bättre bas till sina e39 tourings?
Jag skall gjuta en till min bil och funderar på om jag skall göra några extra... I såfall kommer de att levereras färdiga för motering där orginalsubben sitter (ovanför batteriet) komplett med en trevlig tiotummare. Pris ca 2 papp.

Så kommer man fram till att bas,mellanregister och diskan är ganska usla de med, så man byter dem till ett vettigt tvåvägs 5,25" system istället.

Sedan låter det riktigt bra tonalt.

Hur man gör kan man läsa om på www.bmwtips.com
Aehhhh, man blir rent utsagt ledsen att sådana vagnar saknar det riktiga WOW-upplewelsen när det gäller ljudbiten. Själv avstod jag från att beställa bilen med H/K-ljud efter att ha läst otaliga klagomål på dess riktiga ljudupplevelse vid högre volymer samt klena bas. Istället påbörjade jag stereoprojektet direkt efter bilköpet. Nytt fram- samt baksystem, 4-kanalsslutsteg samt en ordentlig subwoofer. Resultatet? Hehehe, H/K>>>släng dig i väggen:)

/D
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller givetvis med om att för de pengar som nybilköparen lägger till för att få BMW's "värstingsystem" inte riktigt svarar upp mot dessa pengar om man jämför med vad bra prylar kostar hos en bilstereofirma för eftermontering. Det jag ville säga med min kommentar var att detta var det första fabriksmonterade system jag haft i en bil där jag inte direkt från dag 1 känt att jag måste byta ut allt för att få ett acceptabelt ljud i bilen. Jag var alltså postivt överraskad eftersom mina förväntningar inte var så högt ställda pga tidigare erfarenheter. Tidigare så bytte jag som regel ut huvudenhet, alla högtalare samt kompletterare med 1-2 slutsteg samt sub och CD-växlare och då lät det riktigt bra och med bra kontakter i bilstereobranchen så kom man undan med en 12-15.000 samt fick hjälp med montering. Skulle man betala normalt pris samt även monteringskostnader så blir det snabbt det dubbla.

Nu hör det väl till historien att behovet att kunna spela högt med mycket bas kanske minskat något med åldern...;-)

BMWCS #5157
Länk
Själv var jag absolut inte ute efter att kunna spela högt, utan som den audiofil man är, ville jag uppnå en mjuk, klar ljudåtergivning som bokstavligen omsluter en i coupen. Dessutom ett riktigt klipp i basen. Resultatet blev som sagt över förväntan bra och jag behöll originalhuvudenheten för att int " förstöra" de rena ljnjerna i konsolen. Totalt tror jag att jag spenderade 13 000 inkl montering. Värt varenda krona:)

/D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.