AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.446

E60, tyvärr en verklig besvikelse?

Sida 2 av 3
dunstan
Tycker att E60 ser hyfsat bra ut på bild. Väntar med spänning på att se och köra den live! Verkar vara en kanonbil! Verkligen trist att sitta på en E39 nu! ;-) (de som gnäller mest på E60) ;-)

Man skulle kanske byta E36an mot en E60! ;-)

En M5 med V10 och 600hk!!! mmmmmm!!! Hoppas att Alpina släpper en variant också. Vore intressant med samma samma motor som i den nya B7. ;-)
Förstod tyvär inte allt som dom sa, finska är inte min starkaste sida :D.
De talade också om att 1-serien skulle komma i sammband med M5 nästa år.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Jag tror knappast att M5:an kommer att ha 600hk. Speciellt inte med 5 liter. Som någon sade så innebär det 120hk/liter och det är det bara Honda som har, mig veterligt. Då ska man beakta att det är lättare att plocka ur litereffekt ur mindre motorer.

Skulle det stämma så kommer M5:an att varva 9000rpm +-500rpm.
Min definition av sportbil är en bil som endast är byggd i syfte att underhålla föraren utan praktiska eftergifter. Således är inte en M5 en sportbil enligt min definition. En Z3 1.8 är däremot en sportbil.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Är inne på Bjoercks linje på definitionen på sportbil. Det värsta jag hört är att Mazda 626 Coupe 81:a skulle vara en sportbil, 2 dörrar men räcker det....:-)

/Simon
Ad
132
Adelante
3.0si -74
535i -92
Fina bilar....

5 sidors om 5 seriens historia
Länk
mycket om nuvarande:
Länk

Fast det finns andra
Länk
chrille70
Det är inte helt omöjligt att nya M5 kommer att få en turbomotor. Läste någonstans att BMW kommer att tvingas ta till fläkten för att kunna hänga med i "hk-kriget". Det är nämligen svårt att öka effektuttaget mer än i dagens sugmatade M-motorer som redan är ordentligt hårdtrimmade.

För en tid sedan läste jag nånstans (i auto motor & sport eller automobil, tror jag det var) att BMW kommer att lansera en ny (småserie-) supersportvagn om några år. Den kommer att få en biturbo-V12:a baserad på nya 760i-motorn.

/Chrille

Ph
6
Phil
520i - 84
Nya 5-serien ser väl ok ut. Är dock skönare att åka i än den förra.
I nyaste nummret av Auto Motor & Sport testas den nya 530i. Ganska intressant artikel.

/D
Ho
39
Hokki
BMW 530xd -14 F11 (2019-)
Såg nya E60 i förrgår. Man ser nog att det är en BMW, men ser man bara bakdelen från sidan, liknar det en Alfa Romeo (det är fult att svära). Lite blandade känslor om bilen. Inga skyddslister på dörrarna. Blir att utnyttja två parkeringsrutor vid snabbköpen. Den ser lite tam ut, ingen "wau" upplevelse.

Hokki
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Såg en E60 igår i Trångsund! Tycker inte bilen gör sig rättvis på bild, ser klart mycket bättre ut "live".

/Jesper
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
E60 provkörd av DN-motor

Länk
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Kanske inte provkörd, men en kort presentation ändå

MVH

H

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
E60-provkörning i senaste numret av TV som kommer ut i handeln på onsdag, pren. får den i dag. Mycket, mycket positiva omdömen med undantag för att utrustningen är dyr.

I samma nummer sågas kombivarianten av nya MB E320.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Såg en E60 520 igår i trafik och den är häftig! Men den ser ganska stor ut. Den är kanske inte lika "vacker" som E-klass, men den sticker ut på helt rätt sätt!

BTW nya M5 kommer att ha ca 500 hk, inte särskilt mycket mer (som om det nu inte skulle räcka ;-)). BMWs provmotorer utvecklar mellan 530 och 540 hk. Motorn får dock varken VALVETRONIC eller direktinsprutning.

/Mattias
chrille70
Jag gillar E60:n skarpt. Verkar vara en riktig pärla med läcker design och massor av teknik. Det enda jag har emot designen är att hjulen ser alltför små ut (på bild). Fälgarna som sitter på bilen i DN-artikeln (se Hasse G:s inlägg ovan) har 17 tums fälgdiameter (heter Stjärneker 122). Det kan man inte tro när man ser dem...
Länk
Och 16-tumsfälgarna (Trapetsoidstyling 134), i sin tur, som är standard på 520i ser ju ut som små barnvagnshjul...!
Länk
Men nu kan ju proprtionerna verka helt andra i verkligheten än på bild, det får man hoppas.

Nu ser jag bara fram emot att brevbäraren ska komma med mitt exemplar av Teknikens Värld...mången intressant läsning väntar... :)

/Chrille

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
9.000 varv verkar inte helt otroligt trots allt:

Länk
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Personligen tycker jag att E60 är en mycket snygg bil!
De flesta bilar idag ser verkligen lika ut, men bmws nya formspråk skiljer ut sig. Det tycker jag var på tiden, en ganska så vågad förändring kan tyckas men jag tror att med tiden kommer också den mest konservative bmwentusiasten hålla med om att nya bmw absolut har kvar vad bmw står för.
Efter en provtur för en vecka sedan av en 530iA e60 med Aktiv Styrning, Dynamic Drive o.s.v. så är jag lyrisk. Styrningen, väghållningen och det utvändiga utseendet är klockrent.
Inredningen med den icke "vridna" panelen är jag fortfarande lite skeptisk till.
Definitivt en bil som måste upplevas.

/Wille
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tycker att inredningen i E60 är kalas. Faktum är att konceptet med den svängda panelen börjar kännas lite mossigt, inte minst eftersom Volvo kopierat det i nya S60/V70.

Hade jag inte smittats av det livsfarliga Porscheviruset hade det tveklöst blivit en E60 nästa år. Orientblå 545...

/330

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.