|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Fan å h-vete, bilen är förstörd.. va min första tanke! Nu är det några dagar sen jag blåste bort lacken på bilen me en högtryckstvätt, och nu har jag sura klart! Nu vill jag fixxa det på nått smart sätt.. bilder på skadan kan ni se här: Länk .. Nån som har nått bra tips på hur man ska fixxa det?? Kan man bara köpa en sprayburk på OK och bara lacka vars färgen har lossnat?? det känns väldigt B å göra så men de va iaf vad farsan tyckte jag skulle göra.. och så tror jag inte att de skulle hålla så länge, eller? ..tror man borde lämna in den på en lackeringsfirma å be dom fixxa, borde inte kosta så mkt (nån hundring) .. ..eller ska man be nån lackfirma fixxa fram "rätt" färg ((har läst massa inlägg här på forumet att man kan göra så)) och slipa å lacka och klarlacka själv?? ..det är ju ändå så långt ner på bilen så det behöver inte vara helt 100% osynligt (att de e omlackat) ..men man vill ju att färgen ska sitta kvar iaf! är VÄLDIGT tacksam för smarta tips/lösningar på hur jag ska göra.. min BMW behöver er hjälp! :) /NiFE - Nice life | |
|
Hade detta hänt mig skulle jag lämna in den till en lackfirma.Du får inte samma nyans om du köper originalfärg från BMW.Jag hade lackat om hela tröskeln.Har du själv en kompressor och sprutor,så kan du köra till en lackfirma och säga till dom att dom blandar rätt nyans på lacken och sedan gör jobbet själv,om du nu har någonstans att vara.Men jag hade lämnat den till lackarna,så att det hade blivit bra resultat.Är du sedan inte nöjd kan du alltid klaga.Gör du det själv har du ingen att skylla på.LYCKA TILL!!! |
|
|
ja det är sant.. men jag va å hörde idag, dom skulle ha 1500:- för å lacka om hela tröskeln å de är de inte värt. och dom skulle ha 800:- för å bara "fylla i" skadan.. så jag beställde en burk färg för 200:- + klarlack för 150:- ..fåse hur det blir, blir det inte bra så får dom lacka om hela tröskeln. hoppas att man får samma nyans... ps. det är inte plast där, det är plåt ;) /NiFE - Nice life |
|
gangsta_toth |
Snygg färg förresten NiFE. Vad heter kulören? Mvh, Robert. |
Bmw ludde |
Seriöst, så farligt är det väl inte ? |
|
Ett par tips om du ska lacka själv! Se till att lacken fäster bra på trösklen.! Det är inte lätt att få det 100% bra när man lackar själv. Jag misstänker att din bil är nerlackad efter den lämnade fabriken och då gjordes nog ingen bra grundarbete av trösklen därför har nog lacken släppt.. lycka till.. |
|
|
tycker heller inte de verkar så farligt,vart värre om lacken på halva sidan försvunnit. De där kan du nog fylla i ganska lätt utan att de syns att de är ifyllt...Lycka till!! Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Finns det andra som har varit med om samma sak? Är det farligt att tvätta med högtryckstvätt? |
|
AIex |
Hade jag varit du så hade jag tagit loss sidokjolen och lämnat in den för omlackning. Du har ju trots allt en fin bil och inte en Volvo 240 ;) Mvh/Alex |
Bmw ludde |
Kent, det beror på hur man tvättar, det är aldrig bra att blåsa fult på nära håll. Spola av smutsen och "svampa" av smutsen. På vinter tid kan man använda kärlösare, fungerar utmärkt. Har blåst bort färg med högtryck (iof 50 grader värme), men son tur är så var det på Gräsklipparen =) ALex, kan man ta bort sidokjolen på e36 ? |
|
Om jag vore du så skulle jag leta efter ett par m3-sidokjolar istället, landar visserligen på några 1000-lappar men de är det värt! Lättare att hålla rent med en slät yta dessutom.... //Stefan |
|
|
Är svårt att få riktigt bra resultat med sprayburk - särskilt att få den att fästa lika bra som om man lackar på firma. Jag hade lätt lämnat in den för att lacka om. Det där med att plocka bor sidokjolen bör var ganska svårt då det inte är kjolpaket utan den är svetsad på bilen och kallas enligt mig för tröskellåda. /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
|
Fy F*n vad hemskt,ska var försiktigt när jag tvättar med högtrycken nästa dag |
|
AIex |
Bmw ludde -Ingen aning men det måste ju gå annars kan man köpa m3 kjolar och lacka dom samma färg som bilen som Atga säger! Mvh/Alex |
|
själv ska jag sluta med högtryck!!!!! Efter detta *Zerdar* |
|
|
gangsta_toth: jag ska kolla när jag ska till bilen ikväll.. står i garaget typ 300 meter bort.. ska ut å rejsa lite senare ((köra om några golf gti llr nått ;))) anledningen till att det hände var för att jag hade bråttom ut å köra lite (klockan var väl 21 på fredagkväll) och då gick jag för nära med högtryckstvätten.. tänkte jag skulle klara mig å bara spola av bilen utan å svampa å grejja. jag tror det är som nån sa här, att förarbetet va lite dåligt gjort.. eller att de va nån liten skada där sen innan, typ nått stenskott llr så. men iaf så sa han på lackfirman att det är nån "bodymassa" där och att den är lite mjukare för att den ska tåla stenskott bättre ..och en högtryckstvätt sämre :/ ..men iaf så kommer jag aldrig gå närmare än 30cm från bilen med högtyckstvätten nu när man vet hur "dåligt" färgen sitter .. jag återkommer med bilder när jag fixxat skadan.. skulle få färgen på måndag eftersom dom e lediga på fredag, så nu vet ni det :) /NiFE - Nice life |
|
|
gangsta_toth.. tack för att du gillade färgen ..här kommer lite info på den: COLORCODE: 286 NAME: CORDOBAROT MET YEAR: 1993-1999 ..om du vill så kan du knappa in BMW på "Manufacturer's code" och 286 på Colour code på den här adressen Länk så får du lite mer info :) .. vet inte varför det finns 3 olika, 3 olika nyanser kanske?? jag har för mig att min hette 286/3 .. /NiFE - Nice life |
|
|
hittade en sida med massa färger, antar att alla färger är till bmw eftersom sidan heter cirklebmw :) -> Länk |
|
| min polare gjorde samma sak fast han sprutade bort klar lacken med högtryckstvätten...så efter det så använder inte jag högtryckstvätt.... | |
gangsta_toth |
Mycket bra sidor! Fanns ganska mycket intressant att kolla där. Misstänkte själv tex att det fanns flera olika versioner av diamantsvart, och mycket riktigt så finns det sex (6) olika versioner... Var ska du köpa färgen nånstans? Hur mycket kostar den litervis? Ska nog lacka om min när jag fått tummarna loss och borstat bort lite kexchoklad här o var på bilen... Vet dock ej om jag vill ha den solid svart som den är nu, eller diamantsvart eller cordobarot-metallic som du har. Mvh, Robert. |
|
gangsta_toth: jag tror du vill ha den cordobarot-metallic ;) ..svart e så jävla svårt å hålla rent.. eller rättare sagt så ser man all smuts på svart :) ..jag köper färgen från kiruna bil-lackering (jag bor i kiruna) ..dom ska ha 200 för en sprayburk med den färgen, vet inte hur mkt det är i den.. men jag tror nog att färgen kostar som vilken annan metallicfärg som hellst.. .. förutom den där färgen som skiftar i olika nyanser, den vet jag att den kostar 7000:- kr litern! ..å de går åt 3 - 4 liter till en bil (har jag läst i nån tråd hära) .. NiFE - Nice life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.