AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
488

Tips för bankörning

Agge
Ska köra på bana imorgon för första gången och
tänkte kolla med er om ni har några tips till mig.
För det första vill jag veta hur mycket jag ska sänka
på lufttrycket i däcken. Har Pirelli Pzero Rosso runtom,
2.8 bar fram och 3.0 bak, vad ska jag sänka till?
Har ställbara Koni-dämpare fram, ska dem vara i det
hårdaste läget för bästa väghållning eller blir det för hårt?
Kom gärna med tips!

Ska även kolla in rejsa.nu för mer tips.

MVH
//Agge

Rosso är ju gatdäck o inte r-däck så sänk inte trycket alls.... När du kört en bunt varv så kollar du hur mycket däcken vikt sig (hur långt upp på däcksidan du slitit mot asfalten). Om de vikt sig mycket måste du höja trycket lite...
Agge
Hmm, ok. Hur ska jag göra med Koni-dämparna?

MVH
//Agge

Hur gick det?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kolla bromsbeläggen, de slits fortare än man tror.

Agge
Starre:

Måste säga att det var grymt kul.
När vi kom fram till Mantorp vid incheckningen såg vi alla bilar som anmält sig några hundra meter bort och vilken syn det var.
Fanns massa med Porschar, Ferraris och nya M3:or.
Jag undrade där ett tag om jag hade kommit rätt :)
Efter en stunds dräglande gick vi in där Mats Linden (STCC förare) gick igenom teorin. Sedan körde vi några provvarv och stannade vid vissa kurvor där Mats talade om vilket spårval man skulle välja osv.
Vi delades upp i 2 grupper. En var för dem erfarna och den andra var för dem oerfarna förarna. Inte så svårt att räkna ut vilken grupp jag fick vara med :)
Det var tänkt att jag skulle köra 4 pass (25 min/pass), men jag körde bara ett pass. Anledningen var att slavcylindern till kopplingen gick sönder så jag fick bryta efter första passet och det var färdigåkt för min del. Men oj så kul jag hade de 25 minuterna. Banan var helt suverän och jag körde tom om några bilar, rättare sagt 2 st M3:or e46, varav en är Emms här på forumet :) och en Ferrari 355 som en tjej körde. Iof var det ingen tävling så alla gav inte lika mycket.
Senare på dagen fick jag åka i en Ferrari 360 Modena som passagerare, oj vilken bil! Kompisen fick åka i en Ferrari 550 Maranello.
Tror jag är banberoende nu !!??

MVH
//Agge

Tabasco
330i Touring -01
Jo, det är kul. Gäller bara att inte sladda runt. Det är ju kul när det går på sladd annars! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.