|
|
|
|---|---|
|
Jag är letar efter en E28 M5 eller en M535. Vad är det man ska se upp för när man tjackar en sådan? MVh Calle | |
anderz |
Det finns inga M5 e28 men M535, fin bil om den är i bra skick. kolla det vanliga,motor:inget vitt kladd under oljepåfyln,locket, knack,skrammel från motor, rost vid främre stötdämparfästen i motorrummet mot torpedväggen, knarrande bussningar bakvagn,kolla skärmkanter (den bit som viks in i hjulhuset)om dom börjat separera. |
|
Anderz du har lite? fel ang att det inte finns m5 e-28. |
|
|
anderz har onekligen lite fel. E28 M5 är väl iofs inte så vanligen men nog finns den. Tillverkades 1985-1987. Samma motor som i M635 CSi: 3453 ccm/286 hk. Byggdes näst intill för hand av M-avdelningen. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Okej då fick jag svar på en till fråga jag hade, nämligen om det var någon skillnad på m5 och m535. Har surfat runt lite på sidor men inte hittat ett konkret svar. Nån som har något dåligt att säga om m535? |
|
|
Ja M5:an E28 är precis den bil som Mats beskrev. Såldes aldrig i Sverige men fanns ett exemplar som tillhör/tillhörde vår käre Kung Carl XVI Gustaf. Det är möjligt att fler exemplar har importerats sedan dess, men den är mycket ovanlig. M535:an E28 är inget annat än en 535 med M-kit och sportchassi mm. Denna modell hade drygt 200 hk och gjorde 0-100 på 7,5 sek vilket var ruggigt snabbt på den tiden. |
|
| Jag vet en som har en M5 e28 i utställningsskick,ni som varit till Gävle träffen har garanterat sett den fast ni kanske inte tänkt på det,det är nämligen en av arrangörerna som har den och han brukar även köra med den på träffen. | |
|
Har just fått senaste numret av den eminenta tidningen Bayersisches Blatt från BMW Club Schweden. Där finns en artikel om BMW M Gmbh. Uppgifter därifrån: E 28 M5 tillverkades i 2145 ex + 96 st omonterade för export till Sydafrika. Exteriör och interiörskillnaderna mot vanliga E28 är små: två st M-emblem, BBS-fälgar, sportstolar och skinnklädd ratt. Spoilers som M535 gick att beställa men standard var spoilerlöst. Mats E BMWCS 3050 |
|
Stephan E |
Länk till e28 m5 Länk -Stephan |
anderz |
OK! Kul att lära sig något nytt om något som man är intreserad av, Hade faktiskt ingen aning om detta men har efterforskat lite och det stämmer. Ännu en betydelsefull bit faller på plats |
|
Tack för svaren. |
|
Hello Nasty |
Det där många skriver om sportchassi på M535i vet jag inte redigt om jag kan hålla med om..... Fjäderben, länkarmar plus bussningar o allt annat är precis likadant på en vanlig 535i! Det sitter Bilstein dämpare o sänkfjädrar plus kjolar o spoiler bak o fram, sportstolar ev. elhissar o lite annat lull lull. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.