AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
127.284

Hjälp jag blev frånåkt...

Sida 8 av 32
Perkka
Nog att många Volvos går bra, men någon Volvo-Gud har jag ej sett röken av :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Måste tramsa mig lite. Tycker min Z3 2.8 '99 går askalas.
Tar Saab 9-3 Turbo 210hk utan större problem, E36 2.8 Sedan (aut), Z3 2.8 '97 (med openair & avskärmning) märkbart både i 0-100 & 110-200 (endast 5an), Audi S6+ (95a) manuell ~360hk (trimmad) upp till 140km/h inga problem men sen kommer den, MG cab (trimmad med "raka rör"/filter). Porsche Carrera drar ifrån väldigt lite upp till 100 men sen ökar den mera. 142kw på 1.2ton e fint. 0-100 6.9 enl manualen. Bilen är orginal, ingen finjustering med sportfilter etc - ska bli kul med finjustering såsom avgas & filter - bär av 6.19s/0-100 på g-tech. Måste dock tillägga att jag inte kunnat köra om en Golfa' j-vel, men den lätt väääldigt konstigt (gissar VR6, grenrör, filter, raka rör, chip etcetc). Fast den tappar balansen i kurvorna vid 120=måste bromsa hehe. 50/50 fördelning är trevligt ;)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Nothing Beats Cubicinches!
Var ute och åkte i kompisens Ford Mustang med en Lincoln 460 i (ca 7,6 liter) med nästan 500 hästar och förmodligen runt 800 nm UTAN överladdning. Och jag lovar er att känslan i den bilen slår ALLA bmw, volvo, subaru, mitsubishi och allt vad "sportpersonbilar" heter!
Ett ursinnigt vrål, skrikande däck och en accerlation som aldrig tar slut!
Har suttit och läst de flesta av alla inlägg här och jag är förvånad över att ingen har lagt någon vikt vid utväxlingen, varesig i växellådan eller bak/framaxeln...

Den subjektiva bedömningen jag har är att en volvo i en fullgas accelration får för lågt morovarv vid växling (6300rpm -> 4000rpm) till skillnad från bmw (6500rpm -> 5000rpm). Detta medför ju att volvon känns lite trött tills den kommer upp i varv igen medans bmwn hamnar precis där motorn trivs som bäst och skottar iväg på en gång.
Det är ju min subjektiva bedömning och varvtalen är inget jag har på papper utan bara sådant jag drar mig till minnes vid gämförelse av en 940 turbo och en bmw 525i 24v.

Tillbaka till Mussen.
En av anledningarna till att den känns så brutal är ju sjävlklart det ASMÄKTIGA ljudet (finns det nåt bättre motorljud än en smattrande jänke v8?), kvaliteten och ljudisoleringen i bilen (att gämföra med en Lada niva från -80), alla skakningar och vibrationer i bilen. Men tänk er att ligga på högsta växeln (4:an i mussen) i 50km/h och stämpla ner och det skrotar iväg utav bara HELVETE, du trycks verkligen mot ryggstödet! Att sedan bilen bara toppar ca 180km/h hör väl inte hit ;-)
Där har vi utväxlingen igen!

jaja... tack för ordet!
Tjingeling!
Dr
113
Dr. H
540i -98
Jag kan bara säga att de (T5:or) får igen när de lägger sig bredvid....hehe V8:an sänker dom direkt!

// Dr. H
Heinz_Keller: Volvon har högre utväxling på grund, eller tack vare, sin plattare effektkurva. En BMW-sexa måste jobba på höga varv för att ett högt drivhjulsmoment skall levereras. Det behövs inte på en 940 turbo. De får ett högt drivhjulsmoment ändå.

Och visst jag håller med dig: De flesta glömmer bort utväxlingen och jiddrar istället om motorns vridmoment som är helt ointressant för en bils prestanda.
jansen
Men herregud vad ni håller på grabbar!!
Ska jag göra er ännu surare nu?
Igår kväll körde jag ifrån en 320 -E36 med min Cittra BX 16V. Och ja, han rejsade. Visst, 320´n är väl ingen räser, men min Cittra?! ;)

Jag som trodde att BMW var übersnabba.....LOL! Men skämt åsido. (Ta det inte så allvarligt nu)
Man måste väl kunna ta en förlust? Oavsett vad man kör för bil så finns det och kommer alltid finnas ngn som är snabbare.

Hoppas ingen tar detta för hårt nu. Det är mest skrivet med glimten i ögat. :o)

/Anders
jansen
Orkar inte kommentera allt som alla skrivit. Men vissa av er är ju ute och cyklar....
Ngn hade lätt hängt på en C70 2,5/2,4T, eller vad var det, med sin 320? Antingen så drog han inte på fullt, eller så var det ingen 2,5/2,4T. Så enkelt är det.
Jag hänger då inte på dom med Cittran, som har 148 hk på ca 1100kg.

Håller ändå med er som säger att en chippad 850 drar en M3:a. Åker även Volvo, och det räcker inte med enbart chip för att dra dessa bilar. De går trots allt väldigt bra och jag skulle mer än gärna åka med i en.
Har som mest åkt med i en 328 -E36 och en 5-serie Alpina med 460 hk. (är inte så bra på dessa modeller) Vet att de pillat lite extra med den, så den var inte standard.
BMW är grymt trevliga bilar. Det går inte att komma ifrån, men jag har faktiskt hellre min 940 från -96 och chockar många av er vid rödljusen. Det är vad jag prioriterar. :)
Smaken är som baken. Vi är alla olika.

Även detta är skrivet med glimten i ögat...så ta det inte för allvarligt nu. :o)

/Anders
Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
Tja... min farsas fd. har en jetta gt (och haft den i 10 år säkert) och hon vinner de flesta rejsningar hon ger sig in på (och det är många) enbart pga att hon ger sig aldrig. Det är många som bara vill rejsa iväg dom där sekunderna adrenalinet är igång... för att sen sluta, men då blir man ju omkörd.
Uthållighet.

Sen så cruisar jag omkring på de flesta forumen och ser att volvosar kör ifrån bmw:s och bmw:s kör ifrån saabar etc etc. Men varför blir bmw ägarna så förvånade att nått annat fordon kan vara snabbare? Hänger mer på förare än hårdvara enl. mig.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kamma er nu gubbar! :-)
"..att en chippad 850 drar en M3:a" - SÄLLAN!

Har dragit både 310 hk S60, 275 hk T4 och V70R -03a i sommar...och Ducati Monster, 9-5 Aero och Porsche Boxster.
Den enda bilen som gett mig en ordentlig match var en trimmad Merca E500 -92:a.
(o då har jag en original-bil, tung cabbe o allt)

Det gäller att kunna köra (och vårda/serva) sin bil också.
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Tja. Ni snackade om en M3 3.0 som inte kunde dra en Volvo 850 turbo med chip å avgas? Inte så konstigt ju. Även om bilarna verkar lika på pappreat så är dom långt ifrån lika. Volvon har turbo... Man accar inte snabbt med en turbo. inte dom första 2-3 växlarna iallafall men sen kommer dom som skjutna ut en kanon..

Vet själv när jag körde 402m mot en Nissan 200sx med 240hk och 0-100 på ca 6sek... hans 1.8l motor mot min 2.5 liters 325:a
Jag drog han på 1:an och 2:an men när trean skulle i så va han låångt ner i backen. Det beror på att turbon har en spool upp tid och varge gång han växlar så tappar turbon tryck och varv och måste börja om från början igen när nästa växel åker i. Men på tex 3:an växel kan man ligga och dra längre på än tex 1:ans så det är helt naturligt att jag kunde dra honom i början. Turbo bilar är alltid snabbare i verkligheten än på pappret etfersom när man ligger och rejsar så är det inte 0-100 som är intressant, det är 50kmh - 250 är det viktiga. Därför finns det en massa storys om 320 som drar en värsting bil etc. Inget fel på bmw men dom får svårt mot turbobilar helt enkelt.

Kolla på JoCce med sin "super" evo. Han är jämt jämt ifrån åkt i starten och den andra bilen ser ut att vinna enkelt.. sen smäller det bara till och han flyger ifatt och ifrån.

Hoppas det inte låter för slöddrigt, jag är lite seg.. mekade bil hela natten =)
Perkka
Vet av en 9000 CS Turbo som körde ifrån en M3 E36 3.0 i dom högre hastigheterna nån mil söder om Övik..

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Micke. Ditt resonemang talar emot sig självt om inte din 325:a klarar 0-100 på under 6 sek.
Perkka
Micke325: En 200sx är snabbare än din 325 0-100 km/h.. Hur kan du då köra ifrån en 200sx som har ca 70hk mer än org.? (169+70=239hk) Då måste din 325 gå ruggigt bra...

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
eller så kanske han som körde 200:n körde RUGGIGT dåligt! Han kanska lade i femman vid 100km/h eller nåt ;-)

// Erik

----
No real power, just turbo shit!
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Ni missuppfattade mej. Jag sa att jag låg före på 1:ans och 2:ans växel, det beror på att jag har en 2.5l motor med betydlig mer vrid i än han har i sin 1.8l turbomatade motor. Han får inte ur effekt förens han kan ligga och dra på en växel, DÅ får han ut sina 240hk han hadde i sin och då är jag så grymt ifrån åkt, som jag skrev.

Det jag menade va att om det varit inne i sthlm tex så hade man kunnat uppfatta det som jag vunnit fram till nästa rödljus men sanning är ju att jag och alla andra med bmw är chanslösa mot en sån best. Har hört folk säga att dom dragit både det ena och det andra med en 320 eller 325. (och jaa naturligvis finns det modeller som skulle kunna ha en chans...)
Perkka
Micke325: Du har runt 245nm, undra då vad en 200sx har på 240hk? & vid vilket varv du har 245nm? I min lilla 2-liters fyra har jag 250nm vid ca 3000 v/min och då är min original... Turbobilar brukar ha bra med vrid...

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Intressant diskussion, har 325 M50 bara 245 nm? 328 har 280 nm nämligen. Och 330 har 300 nm.

Vad har 9-3 sportsedan aero? jo just 300 nm.
och vad har s-60 t5? ingen riktig koll men kring 300 nm
Båda dom bilarna äts till frukost av 330.
Självklart går turbomaskinerna ovan att trimma, men de gör 330n med.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
so
23
sonnytor
bmw 316i -94 m43
bmw 316i -91
Bmw 520i -91
Min förra bil en 325 iK -88, måste ha gått fruktansvärt bra inser jag när jag läser alla svar, hände av chippade 9000 aero och även chippade t5:or av v70 modell, förklara detta då!!!!
Wendtan: Du är för rolig du. Tror du att en 330 är någon rymdraket? Varför skulle en 330 äta en S60 T5 till frukost?

En kompis hade en S60 T5 som han sålde i helgen till förmån för just en 330 med motiveringen att: Det enda Volvon är bättre på är prestandan....dvs. rakt framprestandan.

Jag sticker ut hakan och säger att jag inte tror att 330in kör ifrån min gamla 328an om jag får slipstreama.
Också börjar tjatandet om vrid återigen... :-) Motorns vridmoment påverkar inte accelerationen. Drivhjulens vridmoment är däremot helt avgörande. Drivhjulens vridmoment är en produkt av motorns effekt och utväxlingen (eller snarrare vinkelhastigheten på vevaxeln kontra vinkelhastigheten på de drivande hjulen).

Min bil har 520 nm men hänger ändå inte med BMW M5 med sina ynka 500 nm... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.