|
Sida 7 av 32
|
|
|---|---|
dunstan |
Perkka: Jo Alpina rör på sig. 5.5s till 100 gör den. Den går väldigt bra. 280hk och 0-100 på 5.5 sekunder... Vilken Volvo klarar det??? ;-) Så det handlar inte bara om kusar som kanske de flesta redan fattat. Man måste få ned kusarna i backen också!!! hellonasty: jo köp du en Volvo och trimma den så. Jag lovar att jag tar dig med 320 sedanen då... En Volvo med 400+ fultrummade hk går VÄLDIGT dåligt!!! Tro mig jag har en kompis som höll på med detta. Allt pajade i Volvon! Till slut fick han plocka ihop en STCC bil för att det skulle hålla. Och alla M3 orginal drog fortfarande honom vid rödljuset pgr av att han inte fick ned kusarna i backen. Dessutom hade han öagt ned flera hundratusen på att få bilen att hålla och gå hyfsat bra då det svänger. Tranmission etc etc etc... Men visst fultrimma och vinn några race innan bilen börjar paja du. ;-) Och klarade du inte av en Golf GTI med en 328 bör du nog gå en kurs i hur man skall köra en BMW... (typ varva!!!) Flåklypa: 330 har mer tryck! Men håller med om att det inte känns så mycket. Men spana in tiderna man gör med 330<>328. 330 går ju utan problem att dra till 100 på 6.5 sekunder. Och visst rakt fram är en jänkar V8 svårslagen... ;-) Helst när det är lite volym. Och det låter ju underbart... Fast sen svänger vägen... ;-) Då vill man ha Tyskt! |
dunstan |
Betioveåtta: Jag kör lugnt 95% av tiden. Det är det fina med Alpina. Folk fattar inte vad man har så man får vara i fred. ;-) Bara ibland man måste läxa upp kepspojkarna... Så kul!!! |
|
330in gick inte bra. Det finns en sträcka här i Gävle som vi brukar köra och 330in klarade den på 210km/h (från 100) och min 328 klarar samma sträcka på strax under 210 (typ 207-208km/h) mätarfart. Jag har mätt min mätare mot andra bilar och den visar mindre än ex. Audi och Volvo, så det är ingen glädjemätare. Jag skulle vilja prova en annan 330 för att få mer kött på benen. E46-modellen gav dock mersmak. |
|
dunstan |
Flåklypa: Var det med samma förare? (verkar konstigt) Jag tycker att 330 går rätt bra. Men den kanske är lite komfort tunad så det känns inte... Men borde vara snabbare än så mot 328 kan man tycka... |
|
Ja, det var jag som körde och jag drog bägge bilarna till 6300-6400. Stoppet ligger ju vid 6500 på bägge. Min kompis som åkte med upplevde samma sak. Han tyckte t.o.m att min gick bättre, men det kan nog tillskrivas den äldre (mindre komfortabla) bilmodellen. Jag har kört 402 meter på 14.98 med min på det allra första försöket någonsin och med dålig (slirande) koppling. Målgången skedde precis före varvstoppet på trean. 328:an är original. |
|
dunstan |
flåklypa: Intressant... Du har ju dessutom en E36. Rent teoretiskt är du snabbare i din bil än i en annan bil då du ju vet exakt hur du drar ur den. Men tycker fortfarande en 330 borde varit snabbare. ;-) Bra tid med en 328! |
|
Håller med. Jag körde bilarna likvärdigt eftersom dom är lika varvvilliga. Spontant kändes 330in lite lite piggare på högvarv och det kanske var där den tog dom där 2-3 kilometrarna. Som sagt. Det kan ju ha varit något fel på bilen för en 330 ska det kännas skillnad på. |
|
hellonasty |
dunstan: Som sagt, jag har aldrig påstått att en Volvo 850 är mer bil än BMW... Personligen tycker jag inte alls om Volvo 850 varken med eller utan turbo. Min poäng var bara att turbo ger mest häftkrafter per krona, så enkelt är det bara. Visst kan man sitta här och vara märkespatriotisk hit och dit men faktum är att du får lägga ner säkert en tusenlapp per hk för att trimma en sugmotor "ordentligt" medan en chippning av en turbo kan ge... 50 hk till ett pris att 3-4 tusen. Har en polare med en 850 T5 med chiptrim som skall ge ca 300 hk. Hur mkt den egenteligen ger vet jag inget om men jag vet att han drar i från en annan kompis som har en M3 E36 3,0 rätt enkelt. Har för övrigt själv även en 320i E36 som jag haft några år så jag vet vad den går för och du drar verkligen inte en T5 med den iallafall. Kan det helt enkelt vara så att kille i Volvon du körde mot helt enkelt inte orkade leka med dig längre? >=) Och nej som jag själv sa så är jag antagligen inget vidare på att växla men det gör inget eftersom jag skulle garanterat skämmas över att stå och varva vid ett rödljus oavsett om det var en Ferrari eller en Fiat Uno som som jag körde mot. >=) |
|
tjena måste tyvärr göra ett till volvo inlägg. perkka s40 t4 gör på pappret 0-100 som en 328i inte i verkligheten har racat mot ex antal t4 med både sam emblem och bsr emblem jag hade en 328i med filter blås och chip. och enligt dom flesta på forumet så ger det inte mer än max 15 hk och jag drog dom alla till dom djupa skogarna framhjulskrafs jag tåler inte volvo im sorry inredningen e ju så plastig och dålig i kvaliten specielt på s40 så det e skrämande nej riktig bil det finns tre märke det är BMW PORSHE OCH MERCEDES.resten tycker jag bara är halv fabrikat ink VOLVO. V8-POWER |
|
|
ingen 850 volvo med chip lämnar en m3 forget it inte en chans har kört mot chippade s60 t5 med min 540 som är söligare till hundra än en m3 och rastat dom. vem körde den m3an en chimpans eller hade han möjligt vis punka och socker i motorn hahahahaha. otroligt 850 med chip hihihihi. V8-POWER |
|
hellonasty |
Nja det är definitivt nåt mysko med den... den låter som en trött 318 när han drar ur den... |
Perkka |
Dunstan: Citat "Så visst med dig bakom ratten på den bilen hade den kanske rört sig snabbare. *asgarv*" Slut citat.. & vad menar du med detta? Har jag påstått att jag är en skicklig förare? Finns ju C70 cab med en sugmotor också, tror nog hellre det kan ha varit den du körde mot.. Lr så var det VERKLIGEN skit bakom ratten.. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| Jag har kört mot både S60 T5, 540iA (Hamann), S4 4.2 och S3 med chip och system. Av dessa så gick faktiskt S60in marginellt bäst. När han petade i trean så hängde inte jag med. 540in gick ungefär som S3an, medan S4 4.2 gick jämnt med min. Däremot understyr Volvon som få....speciellt nu när han har trimmat :-( | |
dunstan |
Perkka: Ja det kan ju varit ett 2.5T märke och ej samma sak under huven. Har för mig att C70 hade en sämre variant av 2.5/2.4T? Jag talar alltså ej om en T5. Men ärligt talat så är ju denna diskussion rätt ointressant. (så jag lägger ned den nu...) hellonasty: hela poängen är att antal hästar inte är det viktiga!!! Det handlar om helheten!!! Du kan turbotrimma vissa bilar hur mycket du vill men kraften går ej ned i backen och grejerna håller inte. Volvo är ett exempel på detta! Och visst kan man lyckas få till en bra tunad Volvo men glöm kostnaden du pratar om. Oftast blir det lika dyrt som att köpa en M3 från början... Så värdet på denna typ av tuning är ju extremt lågt med tanke på det låga andrahands värde man får på en sådan bil... Så jag tycker inte riktigt att din kalkyl håller när det gäller "hobby" trimmade bilar. Att däremot plocka in en kompressor i en bil som är bra byggd från början är en helt annan sak. Många BMW med V8 är tex perfekta att kompressor mata och de håller rätt mycket bättre än Volvo trimm. Har även kört mot några "tunade" Saab. En 95 Aero med 300+ och en 93 trimmad med någon "garret" turbo. Båda hängde jag av med Alpinan... ;-) (Hade dock fått vissa problem med 320...) Den enda bil jag tycker har hängt på riktigt bra är Impreza. De går ruskigt bra i rondeller kan jag vittna om... ;-) Fast på rak sträckor och topp fart fick den det lite jobbigt... ;-) Synd att de ser ut som stryk bara. (hatar stora vingar och överstylade bilar. Så hemskt...) I min värld finns det ett par märken som jag tycker gör trevliga bilar: 1. BMW, Alpina, Porsche, Ferrari, Mercedes. 2. Honda, Lexus, Toyota (när ekonomi får styra) 3. Resten... Saab som bästa Svensk. Volvo lååångt ned då de varken ger prestanda, snygga bilar eller "bang for the bucks". |
Perkka |
Frågar än en gång varför du skrev: "Så visst med dig bakom ratten på den bilen hade den kanske rört sig snabbare. *asgarv*" Kanske lite väl omoget, kommandes från en 30-taggare..? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
dunstan |
perkka: värst vad du var lätt retad då! Jag menade att med en kille som kan köra bil så kanske Volvon hade gått lite bättre... Inget ont menat om något annat! Så lugn och fin nu! ;-) |
|
Nu kan en BMW ägare till göra ett ytterligare skåra i sin dörr över bilar han har kört ifrån. Var ute i det fina vädret igår och luftade en av mina japanska risbrännare, då kom en E39 528 upp brevid mig och ville gasa. Jag kände att jag hade inte tid/lust/ork/humör utan gled vidare som vanligt från rödljusen. Han gav allt och blev nog glad som "besegrade mig" enkelt..... |
|
|
JanF, Huvudet på spiken där... Jag drog en 900CC motorcykel vid ett rödljus... ända tills han märkte att jag försökte rejsa... ;-) Jag misstänker att det finns några stycken här som hängt av både det ena och det andra utan att mottävlande varit inblandad i racet... Micke |
|
Perkka |
Dunstan: Ok, inte meningen att brusa upp i onödan.. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
vissa av er säger att volvo bara är traktorer, men om ni blev frånkörda så måste dom ju gå fortare en era bmws =). så vitt jag vet så får en traktor bara gå 30km/h. "man måste vara frälst av VOLVO guden för att förstå" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.