|
Sida 4 av 32
|
|
|---|---|
|
Hunted: Du vet väl att det är BMW som är snabbast även på strippen? Ingen Supra i Sverige har klarat att köra en 9sekundersrepa.....det har två BMW:s, mig veterligt. En originalsupra åks lätt ifrån av ex. en original M5. |
|
| Hunted: En 10 år gammal original 540 e34 med 20000 mil på mätarn spöar din nya, trimmade och turbomatade SAAB. Hur känns det? Undrar hur din motor går om 20000 mil? Det är priset man får ta om man toktrimmar en turbomotor. Visst går den bra i början, men kör du hårt med den så är du nog tvungen att renovera motorn efter 10' mil. En välskött men ändå hårdkörd BMW-6:a eller 8:a går lika bra vid 30000 mil som när den var ny (min ix har gått 27500 mil och spinner som en katt)... | |
|
Flåkypa, hur mkt du än räknar ut och spekulerar, är du VARMT välkommen upp för en demonstration för dina egna ögon, kan inte säga nåt som siffror, annat än att jag vet hur mkt det skiljde både med GPS och i längd sett eftersom jag vi inte kört 1 repa, utan säkert 10. så som sagt, kan diskutera och dividera med era tabeller, och uträkningar, teorier och ifrågasättningar, men kom hit och kolla själv du bara så får du se. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Hehe, Jokko... Du är inte så duktig i matte(och fysik) lr hur? Om du ligger 1 1/2 billängd före honom efter 400 meter och hastigheten är 150 km/h så kör du alltså 150/3.6 m/s dvs. 42m/s. 1 1/2 billängd är ca 7 meter. Dessa 7 meter tar ca 0.15 sekunder i 150km/h... Din bil är alltså ungefär 0.15 sekunder snabbare än t5:an på 401 m. Sen kan man ju vända på det om du säger att han var 1 sekund efter dig i mål. Då var han 42 meter bakom dig när du passerade mållinjen. Mycket enkelt... =) |
|
|
oj vad du kan, är så jätte imponerad.. ska vi köra ikapp? /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
Hunted |
=>Flåklypa de två bemerna om du snackar om är väl e30 turbokonv. wagens... 1000 kilo o massor med hästar = svår ekvation! glömde nog skriva att jag inte längre kör SAAB, nu e det volvo TURBO, en C70 som gäller. femman låter (nästan) lika maffigt som en 6:a. Men sluta nu med å skryta att eran relik (Deimos) ska vara snabbare än nya turbobilar. isåfall har ni mött folk som inte PALLADE gasa mot BMW-folk (tänkte kanske skita i att förnedra er...). Min "GAMLA" Saab hade 240hk, 390Nm på framhjulen och väl uppe i fart (läs 80km/h uppåt) hade ingen vanlig sugis chans oberoende om vi körde i trean, fyran, femman... om jag inte misstar mig så har inte ens 3/530-n mer än 300 Nm så högt som upp från 3500 rpm. Och visst gick SAABen 260km/h med 4 pers i (mig o tre BMW ägare mot deras stora häpnad). Anledningen att jag köpte en turbo till är det jämna o STARKA draget vid normal körning. BMW-n behöver tid att vakna om vi säger så, bland annat vid omkörningar. Allra roligast att rasta folk i bl.a Deutschland på Autobahn, som trodde att det inte fanns någon snabbare bil än deras merca320, resp bmw 528/530 och när jag låg i röven (med vänsterblinkers på) dessa Naziwagen som icke gick snabbare var tvungna att lägga sig i högerfilen :)))) Ha det gott!!! PS: hoppas ingen tar detta personligt. PS2: jag gillar turbobilar oavsett märke.. PS3: Smaken e som baken... |
Hunted |
=>Flåklypa de två bemerna om du snackar om är väl e30 turbokonv. wagens... 1000 kilo o massor med hästar = svår ekvation! glömde nog skriva att jag inte längre kör SAAB, nu e det volvo TURBO, en C70 som gäller. femman låter (nästan) lika maffigt som en 6:a. Men sluta nu med å skryta att eran relik (Deimos) ska vara snabbare än nya turbobilar. isåfall har ni mött folk som inte PALLADE gasa mot BMW-folk (tänkte kanske skita i att förnedra er...). Min "GAMLA" Saab hade 240hk, 390Nm på framhjulen och väl uppe i fart (läs 80km/h uppåt) hade ingen vanlig sugis chans oberoende om vi körde i trean, fyran, femman... om jag inte misstar mig så har inte ens 3/530-n mer än 300 Nm så högt som upp från 3500 rpm. Och visst gick SAABen 260km/h med 4 pers i (mig o tre BMW ägare mot deras stora häpnad). Anledningen att jag köpte en turbo till är det jämna o STARKA draget vid normal körning. BMW-n behöver tid att vakna om vi säger så, bland annat vid omkörningar. Allra roligast att rasta folk i bl.a Deutschland på Autobahn, som trodde att det inte fanns någon snabbare bil än deras merca320, resp bmw 528/530 och när jag låg i röven (med vänsterblinkers på) dessa Naziwagen som icke gick snabbare var tvungna att lägga sig i högerfilen :)))) Ha det gott!!! PS: hoppas ingen tar detta personligt. PS2: jag gillar turbobilar oavsett märke.. PS3: Smaken e som baken... |
Hunted |
=>Kävlingepågen skrev: "PS Om du tyckte att 540i och 330 (nyare) kändes slö i jmf med din chippade 240 hkr SAAB så borde du reklamera chippningen då jag (personligen) tycker att det är bra med "klös" i både 540 och 330n. Jag har då en massa olika bilar att jmf med; Impreza, E55, 911, Z28, RX7, Z1 (galloway). Men baken är som sagt var delad. Det hela är svårt när det handlar om upplevelser då vi alla är olika. DS" Du kan på allvar inte vara frisk i skallen om du jämför 330 E46 med med E55, 911 osv... Vad det beträffar imprezan, fattar t.o.m DU att biljäveln e bara snabb till hundra km/h. Teknikens värld eller/och Bilsport har gjort en större test för nåt år sedan (-01) där de testade bl.a 9-3aero med fjuttiga 200 hk o gamla Subi Impreza med sina 211 hk. Saaben var förbi Subin vid 160km/h trots att denna flög iväg vid starten. (0-100km/h 5,9s) Ps: glömde nog skriva att min chiptrimm kostade 3000 spänn. För de pengarna hade de flesta BMW ägare köpt aluminium knopp (växelspak) och "rejsiga" pedalställ i blankpolerat metall. Punkt slut. Mvh H |
|
Längesen jag blev frånkörd på gatan :) M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
| jokko: Visst, hör av dig i vinter så kan vi rejsa lite:P | |
|
Hunted skrev: "Min "GAMLA" Saab hade 240hk, 390Nm på framhjulen och väl uppe i fart (läs 80km/h uppåt) hade ingen vanlig sugis chans oberoende om vi körde i trean, fyran, femman" "om jag inte misstar mig så har inte ens 3/530-n mer än 300 Nm så högt som upp från 3500 rpm." "Allra roligast att rasta folk i bl.a Deutschland på Autobahn, som trodde att det inte fanns någon snabbare bil än deras merca320, resp bmw 528/530 och när jag låg i röven (med vänsterblinkers på) dessa Naziwagen som icke gick snabbare var tvungna att lägga sig i högerfilen " 528:an har 193 hk och har ett max vrid på 280nm... Din SAAB hade 240hk och hade ett max vrid på 390... Rätt så logiskt att din SAAB gick snabbare. Du hade en manuell SAAB, det mest rättvisa borde alltså vara att jämföra med en manuell "sugis". Dessa bilar hade troligen automat... En 540iA kör ifrån en turbotrimmad S80 t6 med 272 hk och 380 nm från 0-160 med 1 sekund(Du har rätt i att BMWn måste komma upp i varv för att gå som bäst, från 0-100 är S80 aningen snabbare) Och då är detta en mer rättvis jämförelse än om man skulle jämföra din SAAB mot BMWn, då BMWn har 40 mer hk, din SAAB skulle få råpisk mot en 540i. Maxvridet i 8:an ligger på 440 nm. Observera att jag nu snackar om 4.4 liters åttan. Men misstolka inte nu, visst är turbobilar snabba som attan med tanke på priset. En SAAB kostar väl ungefär 300 000 och en 540 ca 500 000 ny så... Det är DYRT att bygga snabba sugbilar och det är väl just därför SAAB och Volvo håller sig till Turbo... Men jag kommer ändå att alltid köpa "sug" då det känns mer äkta. REAL POVVA helt enkelt... |
|
|
Återigen: Vridmomentet spelar ingen roll för accelerationen. Alla bilar är utväxlade på sådant sätt att motorn jobbar kring sin maxeffekt vid acceleration genom växlarna. Att SAAB:en har ett högre vridmoment innebär att den levererar mer effekt på låga varvtal än motsvarande BMW. Detta kompenseras av utväxlingnen. Det enda relevanta för acceleratin är motorns effekt och DRIVHJULENS moment (som är en funktion av utväxling och motorns effekt) "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
hunted jag kan ha en stående utmaning till din orginal c70 t5 eller vad det nu är för trimmad epa du kör.och börja inte och drömma om att volvo har lika bra kvalitet som bmw´s bilar vi får se om nya v70r hakar på ens en 545i.inte för att snacka om m5 eller m6 med 510hk (ur sugmotor) vad tror du då händer när man kompressor matar se tex sl55amg rastar allt till 300kmh nej jag har bara en sak att säga BAYERISHE MOTOREN WERKE lägg det på minnet vi kommer alltid att köra ifrån volvos. ps hoppas du inte tar det personlig. V8-POWER |
|
|
Hunted. Ja, hänvisar du till Supror som är långt ifrån original, så gör jag det också. Faktum kvarstår att en original Supra är inget imponerande alls. Jokko. Jag tror dig, men det var bara det att tiden och sträckan han var efter dig vid 402 rimmade inte om inte slutfarten var den jag angav. Antagligen låg han längre efter. Jag körde förresten 14.98 på BMWträffen idag. Det är jag väldigt nöjd med eftersom det var första gången jag körde på strippen med bilen och med slut koppling. Jag körde faktiskt ifrån en 540 E39 med något system på, fast jag ska erkänna att han tog in på mig på slutet. Hade vi kört 450 meter hade han varit förbi. |
|
|
flåklypa e din 328i orginal eller trimmad för dom jag har raceat med har jag kört ifrån men min e ju manuell. ps inget illa om din 328i har haft en själv med kammar och chip och tre tum mm. gick kanon. V8-POWER |
|
|
OCH hunted så mkt visste du om bmw 4.0 liter är min 540 på med 400nm orginal mer än din chippade SabbaAssetAnnarsByt. det finns många bilar som känns snabba oftast e det bilar med usel komfort.jo jag har läst bilsport och sett alla acc tider på trimmade saabar jag bara säger inte imponerad alla gör ju över 7sek och då e dom trimmade nej usch BMW eBMW så kan du säga vad du vill. V8-POWER |
|
| Helt original. Den 540 jag körde emot hade automat och jag tog starten, men han segade sig ikapp och nästan förbi. En 540 är ju snabbare än en 328, men får man till starten så kan man knipa någon. Jag är grymt nöjd med att sätta en 14-tid, speciellt när kopplingen är som den är. Synd att slutfarterna inte fungerade eftersom någon hade kört över fotocellerna tidigt under dagen :-( Jag skulle tro att 540:in kanske hade 5km/h högre fart över linjen. Han kom inte som ett skott iaf, men den var snabbare. | |
|
jag ska besvara en till fråga till hunted bws raka sexa med dubbla turbos var ämmad till folk med mindre plånbok alldrig för att konkurera med M5 den skulle lämmna 380hk nya m5 lämnar 510 som sagt nothing beats cubik inches som jänkarna säger. men sen rejäl motor och kompressor e ju också häftigt . föresten så har bmw byggt med turbo sen 60talet då hette volvos hetaste bil amazon hihihi. V8-POWER |
|
|
nu ska jag inte skryta på något sätt men jag har i varje fall alldrig fått smisk av en 328i men o andra sidan dom flesta bilister har ingen anning om hur dom ska starta växla mm många kör som krattor.som jag har sagt i ett annat inlägg nånstans så har jag vid två tillfälle rejsat mot en m3 95a samma kille och dratt han frå rödljus til rödljus.Gillar e36 snygga bilar m m m.;-) V8-POWER |
|
| Det är som du säger. På strippen hänger mycket på föraren och visst ska en 540:i vara snabbare än min 328, precis som en M3 ska vara snabbare än en 540. Hursomhelst är det kul att gasa och jag har ingen torskfrossa. Kör gärna mot 540, M3, M5 och dyligt eftersom jag inte har något att förlora då. I bästa fall sitter det en nöt bakom ratten och då svider det :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.