|
Sida 3 av 32
|
|
|---|---|
|
Doping var väl o ta i, turbon gör ju bara att det kommer in mer luft/bränsle vilket ju är motorns naturliga sätt att funka på. En kamaxel gör ju också just detta via att lyfta ventiler vid olika tillfällen på kolven. trimmning av kamaxeln innebär antingen att du förlänger tiderna då ventilen är öppen el. att den öppnar mer. Är detta också doping då. Näe doping i så fall skulle vara lustgas el. nitro. om man nu vill köra med liknelser. spar till en.... Länk |
|
|
är väl bara doping om man stoppar dit en turbo utan att den var originalmonterad.. det är dopat ;) annars är det väl bara så att man uttnyttjar resurserna som finns framför en ;) dock så återkommer jag, T5an fick smisk.. den har BSR preppad box.. original 250hk nu laddar den ca 1,3 - 1,4 mot för 0,9 original så den torde ha minst 290hk, från 100 till 200 är det i det stora hela jämnt, men från stillastående och på 402m är jag över 1 sec snabbare efter 400m.. dvs ca 1.5 bilängd. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
| Ja jag var ute och gled lite igår och då kom polarn in till stan med sin lite trimmade M3 3,0 -93:a så vi körde lite... eller körde och körde vi låg runt 70 på var sin fil och då tryckte jag på och körde om han och han kom inte ikapp förrän vi låg i 250 då drog han om , blev rätt paff ! nog för att han hade 2 i bilen men ändå , den var ändå bromsad till 240 hästar på driven innan han fixade racekattar och lite grejer... han blev lite putt ;) blev inte lika sugen på sälja min längre...typ... | |
|
har en vad jag tror är en orginal 540i som bara behöver nya framdämpare på lördag annars mint condition jag har rejsat mot polarens s60 t5 som e trimmad av sam till 320hk han drg mig 0-50 sen va det som jag brukar säga ciaoooooooooooooooooooo vid 160kmh så var han en finne i backspegeln. |
|
|
Jokko: Om du låg 1.5 billängd före T5:an så var det troligan samma billängd du tog i starten om den inte t.o.m var större vid starten. Om det skiljde en sekund och ca 5 meter vid 402 meter så hade ni en hisnande slutfart på 18km/h. |
|
|
Flåkypa?, ursäkta?... vad surrar du om? om det skiljde 1sek så och 5m så hade vi 18kmh i slutfart?, hur räknar du ut detta skulle vara kul att veta. starten är ungefär jämn eftersom vi båda har automat och därför inte spinner bort oss eller liknande, jag drar ifrån den bilängd lite drygt som jag vinner med från 50 upp till 120 ungefär... därifrån är bilarna jämna. vi kör med Oaks GPS utrustning och min bästa tid är 14,5x 158kmh i slutfart. hans bästa är 15,4x och 149kmh i slutfart. han körde även och fick tidkort i piteå i långnäs för nåra helger sen, och då hade han nästan exakt samma tid som han fick med gpsen så den borde inte visa så fel, och även om den visar fel så borde det inte skilja mellan 2 bilar som körs på samma sträcka, med samma gps. men återigen, vore skojj att veta hur du räknade ut slutfarten på 18kmh eftersom jag inte gett dig nåt att räkna på. om du tvivlar är du mkt välkommen att komma upp hit till boden för att se en demonstration själv. kan fixa fram kurvorna som datorn loggar när vi kör om du tvivlar. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Jokko: Om du är över 1 sekund snabbare när ni passerar 402 meter så borde det vara betydligt mer än 1.5 billängder som du skrev. I 90 km/h kör man ca 25 meter/sek. Om vi antar att du hade en slutfart på ca 160 km/h så rör sig din bil ca 44 meter/sek. Med andra ord så borde det vara ganska mycket mer än 1.5 billängd. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Vad flåklypa menar är att om det skiljde 1 sek mellan Er och att den sekunden motsvarade 5 meter så innebär det att volvon hade en fart på 18 km/h. (5 m x 3600 sek = 18000 m/sek = 18 km/tim. I övrigt så tycker jag att jmf en t.ex turbo volvo med en sug BMW är som att blanda äpplen med köttfärs sås och säga att båda är grönsaker. Det har redan framkommit i tråden. Om man vänder på det så är det volvon som är kass med tanke på hur 540n uppför sig; 0-100, 0-130, 0-160, 0-200, 0-250, 140-250 osv. Hur det än är så är det totalsumman som är intressant. Kör ett canonball race på både bana och utanför bana och jag lovar att BMWn vinner med hästlängder då volvon i övrigt är ganska kass. Till exempel är krängningshämmare totalkassa, bromsoken helt hopplösa, skivor likaså, dålig känsla i styrning (inkonsekvent) osv då bilen är byggd efter att ha mkt hästar med dålig verkningsgrad. Undantaget är "nya" R serien. Har Ni kört en T5 eller en T5R! Jag blev allt utom imponerad. Jag hade förväntat mig mer men en liten motor är alltid en liten motor. Nä! Ut och kör (rejsa) och var stolta. Jämför äpple med äpple så är vi alltid vinnare. "Snälla! Bromsa!" |
Hunted |
Grabbar varför kan ni inte vara lite mer realistiska??? BMW bygger enormt fina motorer, men de e inget under av kraft jämfört med en turbomotor. O det är precis vad ni jämför med. kolla gärna på den här länken Länk många av er har säkert varit på strippen typ Emmaboda, Tullinge undsoweiter. Nu senast såg jag en original M5 E39 på 401m = 14,47 sek. Kolla gärna vad volvosarna har för tider. Och innan ni börjar med att de är ombyggda si eller så tänk på att en 850 turbo kostar runt 80 kkr sen lägger man till 60kkr och man e kung på strippen eller på allmän väg (rakt fram iaf.) Och för 140 kkr är det faktist svårt att köpa en lika snabb B M W (möjligtvis nån trimmad M3 E36 i fallfärdig skick) Ha det!!! PS: bli inte sura när ni blir omkörda av en inhemsk traktor. Ni kommer aldrig kunna bygga om o trimma BMW-n lika billigt so m traktorförarna. |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Lägg till 60k på en 540 eller M3,M5 och du har ett helt annat läge. Äpplen vs Päron "Snälla! Bromsa!" |
|
hunted du e ute och snurrar ombygnad av mattias bil ca 200000kr 325i e30 +100000kr så ligger mattias framhjuls drivna volvo långt efter faktum snaka inte om turbo historia och bmw bilar får då vet du inte vad du pratar om och jag kör hellre en e30 än en 850 undrar var den betäkningen kommer ifrån 850 alltså hmmmm V8-POWER |
|
| Jokko: Kävlingepågen han före :-) | |
|
men måste man inte ta med i ekvationen att bilarna inte haft konsekvent hastighet genom hela mätningen?, dvs det är bara på slutet som hastigheten är 150kmh (give or take 7-8kmh) dvs vi har börjat från 0kmh, jag kan juh ha dragit ifrån den sekunden ifrån 0 - 60 - 70kmh och sen har det varit jämnt?... har du funderat så?. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Jokko: Men om du är ca 1.5 sek före din motståndare över mållinjen så har det mycket liten betydelse hur fort ni accelererade tidigare under racet. Dom ca 1.5 sekunder han har kvar innan han passerar mållinjen hinner han knappast accelerera så mycket att avståndet påverkas nämnvärt. Den viktiga koficienten i det hela är just tiden. Är du 1.5 sek före så är du 1.5 sek före. Sen är det bara att titta på slutfarten under racet. Är den tex 150 km/h så kör man ca 62 meter på dessa 1.5 sekunderna. |
|
Visst! Klart att du kan ha dragit ifrån den sekunden upp till 70 för att sedan ligga jämt. Skulle nu du fortsätta i 70 km/h över mållinjen så borde den andra ligga ca 19,5 m efter dig och ej 5 m. Utgår man från tiderna ovan så borde den andra ligga 41,5 meter bakom dig när du går i mål (41,5 x 3600 = 149 km/h) "Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av" |
Bmw W! Du hann visst före. "Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av" |
Hunted |
=>Getrag varför sådan fientlig ton??? har jag trampat på en öm tå??? Jag VET iaf mer om BMW än vad du tror, ända sedan 1995 kör alla polare inkl. min egen bror BMW. Jag har kört deras 318is E30& E36, 320 (E30& E36) 325, 328, M3 (E36), 540iA (E34)som din vilket f.ö var enormt seg med 3,9 liters motorn, inte undra på att du känner dig kränkt, och de nyare 528i och 528iA, 540i, 330i som oxå kändes segare en min chippade 9-5 2,3t med 240hk speciellt i trean uppåt. Själv vill jag köpa en 328CiA-99 när jag hittar en till överkomligt pris, inte för att den är råstark utan för BILKÄNSLAN!!! Men Faktum kvarstår!!! TURBO rules! om vi skiter i de svenska turbosarna och tar en Supra som inte har mer än 3 liters volym, men SPÖAR ändå allt som heter B M W, (du måste ha sett eller läst bilsport nån gång i ditt liv) så fattar du själv att det är omöjligt att prstera en låg 11 på 401m utan överladdning med en vikt på minst 1400-1500kg. Och om du känner dig som en äkta BMW freak, förklara varför BMW hade planer på att sätta biturbo på raksexan, som skulle konkurera med den egna M5 E60? Tack för ordet! /H |
Hunted! Gjejjen är väl inte om en turbo spöar en icke turbo utan det handlar väl om turbo mot turbo och "sugis" mot "sugis". Din SAAB är direkt slö med tanke på prestandasiffrorna jmf med andra turbo bilar. Imprezan med mindre häst känns och är klart ett mkt mer "råstarkt/rejsigt" alternativ än din SAAB, chippad eller ej. Talar vi turbo och chippning så hamnar vi på ett helt annat plan i disskusionen, dvs det finns inga gränser. Jag vill dock fortfarande hävda att BMW utan turbo fortfarande står sig mer än väl jmf mot det flesta "orginal" turbos (med eller utan chip). Ta t.ex Hirsch SAAB och jmf med vad t.ex lorinser eller alpina kan hitta på så ser du återigen att både BMW och MB står sig bra ( i de här fallen så får Hirschen toksmisk). PS Om du tyckte att 540i och 330 (nyare) kändes slö i jmf med din chippade 240 hkr SAAB så borde du reklamera chippningen då jag (personligen) tycker att det är bra med "klös" i både 540 och 330n. Jag har då en massa olika bilar att jmf med; Impreza, E55, 911, Z28, RX7, Z1 (galloway). Men baken är som sagt var delad. Det hela är svårt när det handlar om upplevelser då vi alla är olika. DS "Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av" |
|
Muahaahaaa.. körde ifrån en 320(325?) i morsans Ford Sierra 2.0 -91 för ett tag sedan =D Det var rätt coolt. Fast tror snarare att det var han som fegade ur när det började närma sig 200 o en del svängar =) Sierran är en pigg liten bil, men den har ingen pondus som BMW. Är på jakt efter en min första BMW nu =) |
|
|
Ketchup effekt "känns" ju mera när den väl kommer.. men det är bara DU själv som blir lurad i sånna fall.. Stöte på den nya 2,3t 9-5:an på E4:an för ett tag sen och han ville köra om och jag peta i fyran i ca 130 och han försvann.. Antingen så fega han ur (vilket jag förstår, vad ska han hålla kvar bilen med på vägen... gud?) eller så hade han helt enkelt inte mera att ge.. Har kört 2,3ts själv med och jag är inte imponerad alls.. som att åka Hal Ketchup Svamp utan större kontroll... Däremot Nya 9-3 är en helt annan femma! Sen att åka Ford i 200 blås torde ju vara rena nära döden upplevelsen! 320(325) gissar snarare på tds eller kankse bäst 316g! Turbo är roligt rakt fram och jag vill också ha en i min bil! men man kan inte maskera en DÅLIG motor/bil med att överladda med Turbo... Just detta moment har Volvo missat! ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.