AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
127.279

Hjälp jag blev frånåkt...

Sida 28 av 32
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
En rosa lacoste, vattenkammat hår, vita byxor och vita loafers räcker för att jaga bort Svenssonbilarna. Kan du toppa detta med blekta tänder så håller sig nog dom flesta på avstånd;-)
Inte att jag bryr mig, men jag har åkt ifrån många volvo s,v 40-t4,s,v-60,70-2,5T med min 320 e46 170hk.Från stillaståen och rullande start.0-100 är inte samma som från punkt A till punkt B.Jag hade en t4 innan och jag skulle alldrig byta tillbaka.Det handlar om mycket mer en bara hk...
Jag tror att en BMW med 170 hk är likvärdig som ett annat märke med 200hk.(volvo,saab.audi,MB.)i samma viktklassen.

Sony
320i kommer mer och mer som en dark horse till ett M3 alternativ.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Dessutom verkar det som om spekulationerna om en 335i kan läggas åt sidan. Prestanda så det räcker och blir över finns tydligen redan i modellprogrammet.
Vem har skrivit att 320i är = m3.Eller att det räcker med 170hk att man inte behöver tillverka bilar med mera hk.Jag har bara skrivit att jag är nöjd med min bil och att 0-100 är inte samma som från punkt A till punkt B.

Sony
No
5.161
Nockenwelle
Det var nog det här:

"Jag tror att en BMW med 170 hk är likvärdig som ett annat märke med 200hk.(volvo,saab.audi,MB.)i samma viktklassen."

Min tolkning var att du menade att 170 BMW-hästar är prestandamässigt jämförbara med 200 hk från en annan tillverkare. Eftersom tråden verkar handla om prestanda låg en sådan tolkning nära till hands.
Själv väljer jag utan vidare en 170 hk BMW 3-serie före vilken 200 hk variant som helst av MB C-klass, Audi A4, Volvo S40-S60 eller Saab 9-3. BMWs försprång i fråga om vägegenskaper är för mig värt mycket mer än 30 hk och den därmed sammanhängande sämre accelerationen. Om det är samma resonemang du för Sony är jag med. Nu var det i o f s kanske inte bara ditt inlägg som kommentarerna om 320 utgick från.
"Jag tror att en BMW med 170 hk är likvärdig som ett annat märke med 200hk.(volvo,saab.audi,MB.)i samma viktklassen."

Instämmer med Nockenwelle, menar du tex runt en bana eller en kurvig vägsträcka (eg där inte bara motorkraft är viktigt) så kanske det är ok. Men menar du prestandamässigt är det bara löjligt. Vissa verkar tro att BMW anger sin kraft/effekt med andra enheter än andra biltillverkare, BMW-HK/Nm...
Känns ungefär som att en BMW med 170hk är likvärdig en annan bil med 170hk av motsvarande typ. Sedan har BMW ju fina vägegenskaper osv men rent rakt fram är det enbart en sak som avgör, effekt kontra vikt ...

Att BMW:s hk skulle vara "snabbare" än andra tillverkares hk är ju rent larvig...
No
5.161
Nockenwelle
Nog för att det skulle vara kul om BMW-hästar var avgjort starkare än andra tillverkares, men tyvärr är det nog inte så. Däremot kan det tänkas att tillverkarna är mer eller mindre rätt ute i sina effektangivelser.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag är, som vanligt;-), inte böjd att hålla med.
När Automobil testade Audi A4 mot BMW 330 i nummer 6 2005 så skiljde det högst markant på prestanda rakt fram samt bromsar. 0-100 var BMW'n 1,3s snabbare än A4 2.0t quattro, 0-160 var BMW'n 3s snabbare och till 200 var den hela 6s snabbare. Från 100 km/h till 0 stannade BMW'n på 4,1m kortare bromssträcka än A4'an. Med dessa fakta borde BMW'n rent ut sagt sopa banan med A4'an, men så är inte fallet. A4'an klarar hålla en högre sidoacceleration än BMW'n och runt banan är A4'an endast 2,2s efter BMW'n (BMW 55,8s mot Audi 58s) trots 58 hk mindre effekt och 60 kg mer att släpa på. En gissning från min sida säger att en uppgradering av A4'ans motor hos ACE till samma nivå som BMW'ns, runt 260 hk, skulle göra den lika snabb, kanske tom. snabbare, än BMW's 330, eller vad tror ni?

Ha i åtanke att 330 kostar över 60.000:- mer än A4 2.0t quattro.
No
5.161
Nockenwelle
Tomas, det tror jag inte alls på. Automobils A-testslinga premierar inte acceleration i särskilt stor grad. Dessutom är 2,2 sekunder en STOR skillnad runt en bana, på gränsen till utklassning. Jämför vilka tider som Porsche Carrera S har. Tidsskillnaden mellan den och BMW 330i är ungefär lika stor som skillnaden mellan BMW 330i och Audi A4. Min tolkning av Automobils test är att det på ett tydligt sätt visar hur mycket bättre chassi BMW 330i har. Läser man texten får man samma intryck.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nockenwelle, självklart har du rätt!

(I min iver glömde jag att detta är ett BMW-forum)
No
5.161
Nockenwelle
Om du inte tror mig så kan du väl ta en titt på sid 46 i samma tidning. Där ser du ett diagram som visar hastighet vs sträcka för Maserati Gran Sport i samma övning (A-Sprinten). Det framgår tydligt att maximal acceleration används under en mycket kort sträcka av A-Sprinten. I nästan hela körningen ligger farten mellan 60 och 90 km/h och hastighetsförändringarna är inte så hårda (syns på den måttliga lutningen hos kurvan i diagrammet). Testet (A-Sprinten) är utformat för att i första hand ge svar på frågor om bilens vägegenskaper. Endast i i den initiala accelerationen upp till c:a 80 km/h, inverkar fordonens prestanda i någon större grad. I tid räknat vinner man mycket lite i detta sammanhang. Jämför 0-60 fot för BMW330i och Audi A4 2,0 TFSI, det skiljer en tiondel. Möjligen hinner BMWn ta en tiondel till på den initiala accelerationen, men resten av skillnaden får nog tillskrivas helt andra saker.

Läser man texten kan kan man finna ett flertal positiva kommentarer om BMWns chassin, men väldigt få positiva saker om Audins chassi.
Jag tror inte någon som läser testet grundligt, och sätter sig in i hur siffrorna bör tolkas (räcker långt med det som står på sid 32 och diagrammet på sid 46) kan få det till att Audin skulle ha ett chassi som är jämbördigt med BMWn, oavsett om man skriver inlägg på ett BMW-forum eller ej.
Din sista kommentar (inom paranteserna) var knappast en höjdpunkt bland inläggen på detta forum.

No
5.161
Nockenwelle
Tomas, en sak till, om du tror att effekt och bromsar spelar så stor roll för tiderna i A-sprinten, jämför då siffrorna för de två Audi modellerna. Audi med 3,2-litersmotorn är både snabbare i acceleration och har kortare bromssträcka (från 100 km/h vilket är det relevanta, då hastigheten ej överstiger 100 km/h under A-sprinten). Trots det får den stryk med 1,5 s jämfört med sin svagare broder 2,0 TFSI med S-Linechassi. Det är svårt att förklara om man utgår från att effekt och bromsar spelar en avgörande roll i testet.
I och för sig spelar nog motor och bromsar en viss roll, men då främst i fråga om körbarhet, doserbarhet, osv.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Har det kommit något test på nya Saab 9-3 sportcombi i Automobil?
Skulle vara kul att se hur den står sig. Innan den började säljas läste jag i Aftonbladet att Collin hade fått uppgifter att den skulle kört nordslingan på dryga 8 minuter. Snacka om önsketänkande.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
A-Persson senaste tidningen av automobil är den med jag har inte läst än men har den här jämte mig :-)

Mpower
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Skynda dig och läs Betan och skriv här sen :)

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag läser saker som att Audins antisladd går in för tidigt och bromsar bilen, 2,0t är förledande pigg genom slalomportarna, i praktiken klarar inte 330i riktigt lika hög sidoacc som A4, 330i's antisladdsystem är välkalibrerat...
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Saab en vann över subaru legacy 3.0R! A-sprinten på 57,9 för saab och 56,7 för Subban Saaben vann på mer harmonisk och följsam runt konerna, Saaben gjorde 0-100 på 7,8 Subban på 8,4.Dem flesta ronderna vann Saaben.Bromsar gjorde Saab på 41 m och subban på 39.7 från 100.Sist 0-200 på 30.8 för Saab och 43,2 för Subban lite konstigt men sant för Saaben väger 100 kg mer och har bara 5hk mer men är 12-13 sek snabbare till 200?!
Testbilen kostade 413000 kr lite mycket för en Saab tycker jag iaf och Subban 394`.

Mpower
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Åkte 540 E39 för att tag sedan på motorvägen mellan Gränna och Jönköping. (Väldigt krokig för att vara motorväg.) En trimmad 850 kom upp jämsides och både drog fullt. Volvon var aningen snabbare innan kurvorna kom men sedan var skillnaden lika stor som acc mellan en M5 och en 523. Troligen var det någon ungdom som trimmat upp motorn utan att tänka på att chassi, bromsar osv också måste uppgraderas för att bli en snabb bil.

Allt är inte hästkrafter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.