|
Sida 20 av 32
|
|
|---|---|
| Perkka: det är ett hantverk att få en hög fyllnadsgrad utan en turbo. Tycker bara att man inte ska jämföra så olika bilars prestanda.har själv funderat på en turbo eller kompressor.ville bara säga att det krävs stor kunskap för att få höga flöden,utan att få en motor som inte går under 1500RPM. | |
Siggegis |
Jag lider dig, men ha en trevlig helg och gräv inte ner dig för detta. Sigge |
Perkka |
Siggegis: Säker på att du skrev i rätt tråd? :) FD. M5: Merca är väldigt duktiga på sugmotorer men har ändå använt sig av kompressor på senare tid. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| Nu har den här tråden chansen att gå till Guniess Book of Records om vi börjar debatera turbons väl ocg ve.... | |
|
Perkka: Mercedes har aldrig varit bra på att plocka effekt ur en sug motor utan överladdning . Tycker SLK:n är ett bra exempel på det tex. Honda tycker jag därmot ska ha en eloge. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
wendtan: så du menar att det är bilfabrikanters okunskap att bygga motorer som gör att dom inte tar ut mer effekt ur sugisar? Dom ska ju vilja ha sådana motorer oxo i sina bilar. Överladdning är ju lite smidigare, och det ligger säkerligen mycket bakom som gör att vissa fabrikanter INTE gör sugmotorer. Sådant som kepskillarna i Bmw inte vet något om. tror nog de flesta KAN om de nu skulle vilja/behöva det. Toyota har väl 194hk ur sin 4cyl 1.8l corolla T-sport. låter som mycket effekt per volym/cyl tycker jag.. /A |
|
|
Cordone >> Gämför en bil med massor med effekt per liter cylindervolym utan överladdning med en motor som har samma effektförhållande fast med överladdning, vilken motor tror du håller längst? Jag håller hårt på den med överladdning!! Tror knappast att wendtan menar att mercedes är dåliga på att bygga motorer bara för att de inte har valt att ta ut så mycket effekt ur en sugmotor. // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Cordone: Mitt inlägg riktade sig till Perkka som ville framhäva att mercedes är duktiga på att bygga sugmotorer, men har börjat bygga överladdat pga dess överlägsenhet. Fakta är att de är svårare att plocka mycket hästar ur en sugmotor, än en överladdad motor. med bibehållen tillförlitlighet. De kostar multum med pengar att utveckla en tillförlitlig högprestanda sugmotor. De lär inte vara samma utvecklingskostnader bakom en kompressormatad motor. Man behöver inte leta så långt innan man hittar ett perfekt konkret exempel. Bmws f1 motor varvar mest och plockar mest hk ur formel1 världens 3 liters 10:a samt är tillförlitligast av alla motortillverkare. Läs statestik och begrunda. Ferrari må vara duktiga men på motorsidan ligger dom efter. Precis som du skriver är de smidigare samt lättare att plocka mer effekt med hjälp av överladdning. De är precis min poäng, bmw bygger högpresterande sugmotorer trots att de är förbannat svårt. Porsche är ytterligare ett lysande exempel, de har överladdat men tex GT2 har ingen överladdning alls. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Perkka |
wendtan: Är inte Merca säker på att bygga sugmotorer? Det hade jag för mig iaf. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| GT2 har duktigt med överladdning....min "överkomliga" drömbil. | |
|
En av fördelarna med överladning är väll at det inte behövs så stor cylinder volym. Tänk er om utveklingen med BMWs M bilar fortsäter att gå i samma riktning. dvs mer efekt än modellen före, varje gång det kommer en ny. Då måste även BMW överladda till slut. Det blir nog lite svårt när det sitter 7- 8- 9 litters sugmotorer i en M3a, lite överdrivet exempel men ni förstår säkert vad jag menar. Eller vem vet snart kannske BMW kommer att spöa gammla jänke bilar i cylinder volym. Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
GT3 är utan turbo, medan GT2 har en turbo stor som i en Scania:) //Marin |
|
|
Ursäkta mitt skrivfel, självklart är det gt3 som inte har överladdning, det är minst ett lika bra exempel. Perkka: Mercedes är duktiga på att bygga sugmotorer, men inte att plocka effekt ur dessa utan överladdning. De var de som var min poäng. Targa: Överladdning är ett mycket bra medel att plocka pulver ur motorer med lägre slagvolym, men tillförlitligheten och slitaget ökar. De är därför tex volvo bygger en 2.3 liters motor i sin volvo 740 o plockar 113 hkr eller vad de nu är. Motorn blir näst intill o utslitlig. De kommer inte behövas 7-9 liters slagvolym, titta på formel1 välden. 3 liter strax under 1000 hkr 10 cyl. Bmw lånar en del uppfinningar från formel1 världen ner i sina bilar, såsom LC, SMG, DSC osv. Jag tror de kommer bero mycket på vilka material de använder i sina motorer för att de ska tåla påfrestningarna. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Undrar om inte BMW i stort sätt har nått sin gräns på Hk gentemot Acceptabel Motorvolym och + att allt ska hålla! Se bara på deras underbara 6:or! Nu överger man ju dessa och går in poå 8:or! Kan ju inte bara ha att göra med marknaden i USA! V10:an de kommer med nu kommer säkert bli en riktigt slitgris! Men sen så är det ju redan nu indikationer (dock ifrån icke särskilt tillförlitliga källor) på Turbo.. men hur som helst.. det påtalas iaf! Och inom en överskådlig tid så finns det säkert nån form av överladdning i BMW igen.. och det är ju redan något det behärskar lika bra som Sugisar! Men BMW har haft en fin sugis tradition.. men jag tvivlar på att det kommer hålla i all evighet.. om nu inte vi måste börja köra på Väte drift snart.. men det är en helt annan fråga! Sen att jämnföra med F1 är väl lite väl far out! Hur länge håller dessa motorer.. !!?? Var 300:e mil plockas de ner och allt byts för att de ska hålla.. klart de är bäst.. men det finns inte matrial i denna välrd för att få det att hålla på daglig basis! __ Länk |
|
|
wendtan: Det är inte svårare att erhålla höga effekter ur en sugmotor. Däremot är det mer kostsamt. Vid användatet av turbo eller kompressor kan biltillverkaren använda sin volymmotor och endast montera turboaggregat och göra några mindre modifikationer. I dagens tidearv med modultänkande i konstruktionen är det smart att använda samma grundkoncept till alla sina motorer. BMW har enligt mig målat in sig i ett hörn. Marknaden har accepterat turbo men BMW vägrar tillämpa tekniken. Och det kan omöjligtvis handla om att spara pengar. Turboteknik är billigt för en biltillverkare. Antagligen försöker BMW profilera sig som "sugmotorgurus". En nisch som de flesta skiter i*. Bara en bil är snabb så blir de allra flesta imponerade. Turbo eller ej. Utvecklingen av BMW:s M-motorer har drivits långt och frågan är hur mycket längre det går? M3 har visat stora problem med hållbarheten på grund av de höga kolvhastigheterna. *Utom de allra mest hängivna BMW-entusiasterna. Dessa uppskattar dock, ironiskt nog, BMW 2002 turbo... |
|
|
Någon skrev att sugtrimm sliter mer på motorn än överladdning. Jag skulle nog tro att vid lika antal hästkrafter så är slitaget lika mycket. Oavsett sug, överladdning eller lustgas. ///Jesper |
|
| Höga kolvhastigheter utmattar materialet snabbare. Höga varv ställer högre krav på alla komponenter. Det är inte det höga effektuttaget per liter som sliter ut motorn. Däremot krävs det höga varvtal och saftiga kolvhastigheter för att nå hög effekt vid konstant volym. Kanske är då överladdning ett bättre alternativ vid konstant motorvolym? | |
| Björk. Visst är det svårare att plocka ur hög effekt ur en sugmotor....mycket svårare skulle jag vilja säga. | |
| Flåklypa: Vad är svårare? BMW:s alternativ då de inte vill använda överladdning är högre varvtal eller ökad slagvolym. Mindre kostnadseffektivt än överladdning men knappast någon avancerad mystisk teknik. Däremot är det betydligt svårare för hemmapulare att i efterhand höja effekten på en sugmotor utan att använda överladdning. För en bilfabrikant är det dock inte direkt svårare att inte använda turbo men mer kostsamt. | |
| Jag trodde vi förutsatte likvärdig slagvolym. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.