AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
127.269

Hjälp jag blev frånåkt...

Sida 17 av 32
Flåkypa: Inte i Sverige :)

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ja d här vill vi se hur det går...
återkom

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Är detta Mensas årsstämma?!? :-) Tycker ni inte att nivån blivit lite väl låg? Getrag: Du är snabbast. Nöjd? Teoretiska diskussioner kring vem som har snabbast bil är oerhört meningslösa. Varför skulle de bilar som Cordone nämner inte vara snabbare än din bil? Även de bilarna kan vara mirakelbilar, precis som din 540...

Inget ont menat med detta inlägg men lyft blicken lite mina vänner.
bjoerck hade du läst ordentligt hade du sett att det var precis vad jag skrev hans polares t5 kan ju också gå emot all logik alltså vara snabbare än en 540i 6 gang med 270hk fast jag testat mot likvärdiga bilar med samma utgång jag påstår inte att jag e snabbast jag har fått pisk många ggr men inte av volvos det kanske kommer men jag ska själv bytta bil så vi får se!
hellonasty
Cordone: Finns det nån särsklid anledning till at du gillar just Volvo? Har själv funderat lite på hur mycket man kan få ur e S60 2,4/5T eller T5:a och hur jag skulle sitta i förarstolen på en sådan...

Historian med 240 Turbon verkar dock lite märklig, har själv en polare (riktigt BMW-hatare =) med en 240 Turbo som han slänger in allt möjligt i just för att få nöjet att köra ifrån mig...men det har inte lyckats än på långa vägar...
Nu kan jag inte alltför mycket om turbomotorer, ja eller motorer för övrigt men... han har bytt till större turbo, satt i vassare kammar + massa annat jag inte vet var det är och kört med "T-kors" och allt vad det var men den hänger ändå inte på - alls.

En annan sak som är lite konstigt är att många BMW-ägare verkar anse att BMW är bland det prestandamässigt ballaste man kan sitta bakom ratten i och kan absolut inte förstå hur de kan bli ifrånkörda av en SAAb eller en Volvo eller liknande...

Hur är det med Audi förresten? Är själv rätt förtjust i Audi...nån som kört mot några? Skulle vara kul å veta hur 3.0 30V V6:an står sig mot tex M52:an... Samma hk, samma vrid...
Eller trimmade 1,8T?
Hellonasty. Jag kan säga att man sitter kungligt i Volvostolarna. Sök på stolar i forumet...det finns en tråd om vilka stolar folk upplever som skönast och Volvo fick många röster.
Till S60:ins nackdel hör vägegenskaperna...speciellt i bakvagnen.
Bm
122
Bmw W
325i -94
Jag tror inte en 540 hänger på en 300+ hk T5:a. Att 540:n vinner starten är det inget konstigt med men sen lär Volvon ånga förbi.

Sen angående Turbo-hk konstra BMW-hk. Vissa verkar tro att en BMW-hk är starkare än en turbo-hk. Mer felaktigt kan det inte bli. Effekt = arbete. Sen har det ingen betydelse om detta arbete utförs av en turbomotor eller en sugmotor.

En kul liten race-historia från i sommras.
Har en kompis som har en Honda Civic Type-R. Mycket frän bil enligt mitt tycke.
Han körde ett rejs mot en 540 manuell. Rullstart i 1:an (BMW-förarens önskemål). Tro det eller ej men Civicen var faktiskt något före upp till 200 km/h. Och det är inte polaren som överdriver för jag åkte med i Hondan, som för övrigt är helt orginal.

(Detta gjordes en tidig morgon på E65:an mot Svedala utan andra trafikanter i sikte så inga moralkakor)

Sen måste jag hålla med Flåklypa om Volvostolarna. Helt klart dom skönaste stolarna jag suttit i.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kompisen har en A4 1,8T som är chippad + sportfilter. Måste säga att det är mycket stor skillnad mf. med original. Mycket pigg från 3000rpm till 5000rpm.
På 2ans vxl och från 50-100 ligger den jämt med min 968. När vi sen växlar över till 3an så är det godnatt, för att inte tala om 4an och 5an.
Perkka
Äntligen några som håller med om att BMW är i många fall överskattad när det gäller prestanda.

Cordone: Om "getrag" behåller bilen se då till att visa vars skåpet ska stå :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
hellonasty:
För att dom är snygga, och svensktillverkade. :)
Det är kaxigt me mycket effekt i en Volvo. hehe

Går att få bra mos ur en T5. 2.4T är inte lika stryktålig dock. 330hk utan att öppna motorn får man ivf ur en T5. Då går dom jävligt gott..

Har inte fått däng av någon i rullande start under 180km/h med min 850..
Ok, av en Sl55 AMG då, men det var för att jag ville se skillnaden. :)

Mycket märkligt om min 240turbo dock, precis som du säger. Ska prova lite mer olika tester mot polarens 540. Det KAN ju inte stämma att 180hk tar 280.:)

getrag: är du med till helgen i HGB då? Lite rejs.. Vi är på med ovan nämnda T5. 270hk ca..

0-100 spelar mindre roll i Vr6 rejs.
Vi har provat mot diverse Vr6'or, och dom åker på lus runt 100km/h ->

trimmade/chip/steg3 - 1.8T, är som att sparka på en död gris. Dvs, tvärdör efter 100km/h.
Inget jag hade kunnat leva med.

:))

Perkka:ja, men med min 850 är det ju uppenbart, jag får inte ens däng av nya M5'an ju.. Däremot me polarens ska vi nog kunna lösa ett rejs innan han säljer 540'n.. :)) hehe

Mvh
/A

hellonasty
Cordone: Ok, dina anledningar till att du föredrar Volvo kan jag inte riktigt skriva under på =) Är ju inte så jätte insatt i märket men 850 tillverkades väl ändå i Belgien? Och ett svensk företag är det tveksamt om det är, beror på hur man ser det. De enda stora helt Europeiskt ägda bilföretagen är väl V.A.G. och BMW + möjligtvis nåt franskt jag aldrig kommer förstå mig på...
Men jag håller med om att det finns ett par snygga modeller...S60 gillar jag, 960/V90... 855:an, V70 lite stylad, C70:in...
Fast ändå, en trimmad Volvo är väl ändå rätt tråkigt? Det trimmas ju inte annat än Volvo och SAAB i detta land =)

Ta inte illa upp nu, absolut inte menat som nåt påhopp, det är ju en smaksak och smaken är ju olika.

Men jag kom att tänka på en annan sak när du sa att du drar ifrån nya M5:an...Hörde en historia av en polare härom dan som sa att han snackat med en kille i en trimmad 850 som dragit om en M5:a... Kan det vara så att du bor nånstans i Uppland eller varit där nyligen?

Läste för övrigt i Auto Motor Sport att BMW kommer med turbomotorer snart... =D =D =D
hellonasty
Cordone: När jag skaffar en annan bil har jag bestämt mig för att det ska vara sedan, turbo, fyrhjulsdrift och fyra dörrar... Står mellan typ Audi A4 och Volvo S60...
Gillar Audi skarpt men S60 vinner på större cylindervolym eftersom jag som BMW ägare känner mig lite osäker med alltför små motorer under huven hur mkt effekt den än kan ge...
Skulle du kunna tänka dig en BMW?

Perkka: Jo, det är trist att många BMW-ägare gärna framställer sina fordon som prestandamässigt överlägsna de mesta och gärna talar högt om det vilket förmodlingen irriterar förare av andra märken i gasglada kretsar... detta gör ju att en Volvoägare gärna känner sig lite extra skadeglad när han kör ifrån en BMW.
Har märkt det flera gånger och det är lite tråkigt.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
hellonasty >> Varför en inte en evoVI eller en impreza GT? EvoVI är faktiskt, tro det eller ej tillverkad på samma bottenplatta som volvo S40!!

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
tråkigt att alla ska dras över en kant. gäller både BMW-, volvo- o andra märkes-ägare...
ja får spö av mycket...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Perkka
Hellonasty: Jo håller med till 100%. Förut hade jag en BMW och ville gärna sätta turbobilar på plats, nu äger jag en Aero och vill sätta nån/några BMW på plats :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Som sagt, det är alltid kul att köra ifrån nån, men det är inte alltid säkert att du vinner bara för att du har den på pappret snabbare bilen...
hellonasty: nu körde jag inte ifrån nya M5, däremot körde den ifrån mig heller..
:) Tycker jag är bra jobbat ev en 850..
Den m5 jag körde mot, var en polare som skulle köpa.. I halmstad mao. Men han köpte den aldrig..:) hehe

Ser nog ändå Volvo som svensk. varesig den är tillverkad någonannanstans.. men jag är med på din åsikt..

:)

kul med vilket märke man än kör.. fast det är en extra fjäder i hatten å köra om en Bmw.. :))

hehe

850 tillverkas i Sverige. Z3an tillverkas i USA...hur ska man tolka det då?
Ja
760
JanF
530i-93
Hmmm..... lång tråd det här men kan inte låta bli att kasta in ett inlägg till..

Det är STOR skillnad på trim och trim.....alla ger inte vad man lovar och dessutom kanske bara som en liten spik på kurvan och det gör inte bilen snabb.

Jag är ingen volvo-fan men till t.ex 240n så fixar seriösa firmor som t.ex KGtrim fram 400-500 hk med deras relativt billiga ombyggnad med stor turbo.

Även när jag är ute i min Supra TT har jag respekt för dessa krutladdade skottkärror, inte vid 300 km/h eller kurvig väg, men vid 0-200 så går de som attan. Och då är ändå min Supra snabbare än både E39 M5 och E46 M3 som är original.

Därmed inte sagt att någon har en har en sådan 240 här......
JanF: sant som du säger.. man vet tamejfan aldrig vad som finns under huven på bilen bre've.. :)

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.