|
Sida 11 av 32
|
|
|---|---|
|
Jag tror faktiskt att 330:n är snabbare än T5:an uppe i fart. Jag har stor respekt för överladdade motorer men just S60 T5 som jag kört flertal ggr (polarens farsa har en sådan) är jag inte jätte imponerad av. Farsan har en T4:a FAS1. Den har 200 hk. Har flera ggr provar mot polarens farsas T5:a (med polaren bakom ratten på T5:an). Utan tvekan är T4:an snabbare än T5:an. Även om vi byter förare så är T4:an snabbare. 0-100 är det helt jämt skägg men sen börjar faktiskt T4:an dra ifrån, sakta men säkert. 0-160 km/h ska T4:an göra på 16.6 sek mot T5:ans 17.5 sek. (Vet ej dock vad V40:n väger kontra T5:an) Med detta vill jag ha sakt att T5:an inte är så jätte imponerande. Om man bara tittar på effektsiffrorna så tycks T5:an vara riktigt snabb men verkligheten tycks inte avspegla teorin. Länk |
|
|
Snälla flåkypa: Vilken del av 0-140 förstår du inte? s60 t5 gör 13,2 330 gör 12,2 s DVS 330 är en sekund snabbare till 140.. Visa mig en tid som t5an presterar bättre än 330n? att 330n har bättre tid än t5an på 402 meters tider säger bara en sak, Jo att 330n är snabbare än t5an i fart med. Funderar starkt på att hyra en t5a i helgen bara för att överbevisa dig. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Och BMW W har rätt ia att t5an inte lever upp till sina angivna siffor från fabrik. bmwn mäts som sina fabriksuppgifter 6.5 till 100. Vad mäts t5an? jo 7.9 sekunder. de är 1.1 sekund sämre än angiven siffra från fabrik 6.8. Detta stämmer exakt överens med våra mätningar på min arbetskamrats t5a. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Finns de någon som har en 0-160 siffra på t5an? de borde överbevisa den smått envisa flåkypa. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Bjoerck: Jag har aldrig påstått att 330n är snabbare än e39 540 i fart. de skulle jag aldrig få för mig att påstå heller eftersom jag vet att de inte är sanning. Däremot har jag vid flera tillfällen kört mot t5 och åkt ifrån den upp till 200. Om man sätter t5an i en rullande landsväg är jag väldigt skeptisk till att den mäter 250 hkr på vevaxeln minus drivlina då. t5an borde varit snabbare än 330, det håller jag fullt med dig om. men så är inte fallet. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
wendtan: Hittade 0-100 mph (ca 160km/h) på T5:an. Tiden är 17.5 sek. Samma intervall för Bmw 330i var 16.5 sek. Samma intervall för Bmw 330Ci Coupe var 16.7 sek Länk till sidan med tiderna. Länk |
|
|
BMW W: Tackar! Du är en Pärla. Det stämmer eftersom coupen är lite tyngre än sedanen. Farter över 200 kan jag inte svara för eftersom de har jag inte provat. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Wendtan: Jag vet att du aldrig påstått något sådant men jag ville bara påvisa skevheten i att stirra sig blind på måttet 0-100 km/h. Jag tror Volvo T5 är snabbare 100-200 km/h än en 330. Däremot är säkerligen 330 snabbare 0-100 eller 0-140 km/h. Jag har ingen E39 540i. De är för slöa... :-) |
|
|
måste bara blanda mig! och säga att s60:in inte håller vad den lovar den e ohyggligt slö polaren har en trimmad som har +300hk enligt SAM min 540i e orginal och jag spöar han i alla intervall samma sak händer om vi byter förare. hans bil e nu i annons han gillar turbo så han ska köpa en supra den håller vad den lovar. funderar själv på japs med överladd tycker 540in e för stor och tung inte så rolig att svänga med.men tom vid svängig ;-) körning så blir s60:in en finne i backspegeln. Så summa kardemumma borde en 330i ÄTA s60 til frukost BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
| getrag: Det kanske är SAM som inte håller vad de lovar...? | |
| jag raca med han när den var orginal också då fick han ännu mer pisk. | |
|
Wendtan. Du envisas med att ta tider som refererar från stillastående. Tar du 0-140 minus 0-80 så får du tiden det tar från 80-140...det fattar väl även du eller? Jag har som sagt aldrig sagt emot att 330in är snabbare i lägre farter, men så fort man får rull på den (ex. från 80km/h) så är den snabbare. Eftersom 330 uppenbart är snabbare från start och vi är överens om det och diskussionen handlar om hurvida en 330 "äter en T5 till frukost i alla farter" eller inte, så kan vi väl mäta tider från ca 100Km/h och uppåt i fortsättningen, ok? Helst en 100-200-tid Björk. Du har rätt...jag tittade lite blint på varvstopp, toppfart och ant. växlar....får skylla på trötthet. T5an är utväxlad för en bra bit över 250km/h, men det är i sammanhanget lika försumbart som skillnaden på transmissionsförlusterna. BMW W: Jag har väldigt svårt att tro att en T4:a tar en T5:a och hänvisar man till din länk ser man att T5an har en högre sluthastighet än T4an, vilket tyder på mer pulver. |
|
|
Getrag. Jag körde ifrån en 540 Hamann på 402 meter, trots spinnande hjul i starten. Visst kom han ikapp på slutet, men det var inte med mycket. Kompisens T5a kom betydligt starkare. Det kanske är den som går bra, men ALLA tider utom den länk som BMW W lade in så är T5an snabbare uppe I FART än 330. Jag tror att alla utom Wendtan har fattat det. Bara för att strö extra salt i såren ska jag filma när jag tar rygg på en 330 i baksuget. Det måste vara jobbigt att ha en 330 om den inte ens kör ifrån en gammal 328 ;-) |
|
|
Getrag. Jag körde ifrån en 540 Hamann på 402 meter, trots spinnande hjul i starten. Visst kom han ikapp på slutet, men det var inte med mycket. Kompisens T5a kom betydligt starkare. Det kanske är den som går bra, men ALLA tider utom den länk som BMW W lade in så är T5an snabbare uppe I FART än 330. Jag tror att alla utom Wendtan har fattat det. Bara för att strö extra salt i såren ska jag filma när jag tar rygg på en 330 i baksuget. Det måste vara jobbigt att ha en 330 om den inte ens kör ifrån en gammal 328 ;-) |
|
|
Flåklypa: Men T4:an accelererar från 60 Mph till 100 mph på 9.9 sek jämt. Samma intervall på T5:an är 10.7 sek. Det är en differans på 0.8 sek vilket är ca 35.5 meter. Har svårt för att tro att T5:an hinner ikapp T4:an innan 200-sträcket Samma mattematik för 330Ci Coupé. 60-100 mph gör den på 10 sek. Det är 0.7 sek snabbare än T5. Det blir 31.1 meters försprång. Det är ganska mycket. Att T5:an skulle hinna ikapp är osannolikt. Sen hurvida siffrorna stämmer på den sida jag refererar till vet jag inte. Det kan vara så att dom är helt felaktiga. I vilket fall så är siffrorna till T5:ans fördel eftersom deras 0-100 tid är 6.8 sek. Har aldrig sett ett biltest där dom fått så bra tid på T5:an. |
|
|
0-60mph är inte 0-100 utan bara 0-96. Det tar faktiskt, tro det eller ej, ca 0,3-0,4 sekunder extra till 100km/h. Tror du själv att en T4a eller 330 drar ifrån en T5 med över 30 meter på 10 sekunder (~100-160)? |
|
|
suck... Flåkypa: Det vi kan konstatera är att upp i farter 0-160 km/h är 330 snabbare än t5. ELLER HUR? Jag skiter i hur snabb t5 är uppe i fart. för ställer man bilarna bredvid varandra och kör upp till 160 km/h så vinner 330 ELLER HUR? Det du vill få fram är att turbobilar har väldig nytta av sitt höga vridmoment i landsvägskörning. Detta har saab framhävt i alla år. att deras aero piskar vissa ferrari i ett visst fartintervall. Detta är dock helt irellevant. Tycker de är lågt av dig och skriva ner mig såsom du gör ovan. Men de svider tydligen att ha fel. Du är välkommen ner med din 328 när som helst så ska jag förnedra även den i alla farter. Du verkar tro att din bil slipstreamar ifatt allt möjligt, Totalt irellevant det med. Bilars prestanda ska mätas sida vid sida. inte försöka hitta aerodynamiska fördelar genom att slipstreama. Jag har ägt en e46 328 och mätt dess prestanda, som är bättre än e36 328. Den får pisk i alla hastigheter den med. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
"Flåkypa: Det vi kan konstatera är att upp i farter 0-160 km/h är 330 snabbare än t5. ELLER HUR? Jag skiter i hur snabb t5 är uppe i fart. för ställer man bilarna bredvid varandra och kör upp till 160 km/h så vinner 330 ELLER HUR?" Ja. "Det du vill få fram är att turbobilar har väldig nytta av sitt höga vridmoment i landsvägskörning. Detta har saab framhävt i alla år. att deras aero piskar vissa ferrari i ett visst fartintervall. Detta är dock helt irellevant." Nej, det är inte detta jag vill få fram...vad har du fått det ifrån? Detta är som du säger helt irrelevant. "Tycker de är lågt av dig och skriva ner mig såsom du gör ovan. Men de svider tydligen att ha fel." Tog du illa upp ber jag om ursäkt. Det var inte meningen, men så svårt var det väl inte att räkna fram 80-140km/h? "Du är välkommen ner med din 328 när som helst så ska jag förnedra även den i alla farter. Du verkar tro att din bil slipstreamar ifatt allt möjligt, Totalt irellevant det med. Bilars prestanda ska mätas sida vid sida. inte försöka hitta aerodynamiska fördelar genom att slipstreama. Jag har ägt en e46 328 och mätt dess prestanda, som är bättre än e36 328. Den får pisk i alla hastigheter den med." En 330 är odiskutabelt snabbare än 328an, men får man slipstreama tror jag inte att 330in orkar ifrån innan 200+++km/h Nu har jag bara en fråga till dig. Enligt dom länkar du hänvisar till. Är då inte T5an snabbare mellan 80-140? Jag tror vi lägger ner det här....bägge är lika övertygade om att den andre har fel...vi kommer ingenvart, men att en 330 äter en T5 till frukost håller jag med dig om....upp till 100km/h. Inte annars. |
|
|
Dessutom har vi för lite fakta på pränt för att ens orka fortsätta. Dock hittade jag en 0-200tid för T5 på 25 sekunder, men den var inte tillförlitlig nog att räknas in. |
|
|
Flåkypa: "Nu har jag bara en fråga till dig. Enligt dom länkar du hänvisar till. Är då inte T5an snabbare mellan 80-140?" Ja absolut. det har jag aldrig förnekat. De är där en "svensk" turbomotor är byggd för att ha just bra prestanda. dvs omkörningar på landsväg. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.