AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
127.287

Hjälp jag blev frånåkt...

Sida 10 av 32
Oj, sorry. Automaten skulle inte varit med. Således kan jämförelse 2 ignoreras, men faktum kvarstår att S60 T5 bör vara snabbare än den gamla C70 eftersom den har 10hk till.
Här hittade jag en till länk från Aftonbladet. Iofs jämförs 330Xi, men dess prestanda var det inget fel på enligt den förra länken jag lade in...där var den snabbare än den vanliga 330, även i höga farter, så den kanske inte är så relevant den heller?
Iaf är T5 1.5 sekunder snabbare än 330xi mellan 80 och 140 :-)

Länk

Nä du Wendtan. Du får nog ta igen dom där "äta till frukost" orden du du nämnde i samma andetag som S60 T5.
Perkka
Se där ja, T5-an är 0.7 sek snabbare än 330xi 0-140 km/h... & 7.9 sek 0-100 för T5-an låter lite väl mkt, den tiden kan man nog kapa med 1 sek ungefär...

T5-an går rätt bra för att ha en 2.3liters femma...

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Okej. Källa auto motor och sport.
330ci t5 s60
0-80 km/h 4,7 s 6,1 s
0-100 km/h 6,5 s 7.9 s
0-140 km/h 12,2 s 13,2
0-160 km/h 15,9 i.u

Att jämföra med xi är fel, fyrhjuldrivet är tungt och klumpigt.

Här har du svart på vitt att 330 är snabbare än s60 t5.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Perkka
Tror fortfarande att man kan vara snabbare med T5-an 0-100 km/h.. Nästan 8sek, tycker den borde köra ifrån en 325 E36 0-100 blås...

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Perkka
Wendtan: Så du menar att 330ci är 1.7sek snabbare än 330xi 0-140 km/h?

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Källa för siffror ovan.
bmw 330 ci
Länk

samt
volvo s60 t5
Länk

Jag hoppas att detta sätter punkt för vad som äter vad till frukost.

Perkka: Ja de är precis vad jag menar. 4hjulsdriften är tung, klumpig.

BMWCS Syd #05392
För övrigt sammarbetar aftonbladet med auto motor o sport, så alla tester som finns på aftonbladet kommer just från auto motor och sport.

Flåkypa: detta påståendet är inte sant enligt din länk ovan.
Iaf är T5 1.5 sekunder snabbare än 330xi mellan 80 och 140 :-)

De mäter endast mellan 80-120 på 4an och där gör
s60 t5 8,5 sek enligt auto motor och sport.
och 330ci 6.9 sek enligt bmw.se

Dvs 330 ci äter s60 t5 till frukost i alla farter!

BMWCS Syd #05392
Flåkypa:
Jag inväntar ett svar på ovanstående fakta.
Men de vi kan konstatera är att om en t5a kör ifrån din 328,
så kör en 330 ifrån din 328 med markant större marginal.

Jag tycker att du ska prova ett friskt exemplar av en 330 ci manuell så du kan få rätt uppfattning av hur 330n är.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
156
sixpak
750i -90
ingen som har erfarenhet av nån små trimmad jänkare?
synd att min dart inte är klar än,så kunde ni få känna hur en sug motor ska kännas.1400kg ca 550hk,fast, en bmw är väl snabbast ändå?
320 vs c70,tror inte volvo ägaren ens uppfattade att du ville rejsa,han gled ju bara omkring och njöt av vädret?
any way,har kört/åkt i massor av lustiga bilar,och tycker nog att turbo ger mest glädje per krona.
skrev ett inlägg på en annan sida(jänke bilar)om hur min saab 99 turbo(ca 225hk/1100kg) spöade en corvette -84-85 nånting,trodde hela siten skulle krasha,fans ju ingen möjlighet att 225hk/1100kg kunde köra ifrån en CORVETTE! den hade ju hela 245 hk och vägde ju bara 1850kg,hm, idioter!
kul att ventilera lite!
Ja ja, Wendtan. Jag har aldrig sagt att T5an är snabbare än en 330 till 100, men om du räknar lite hur dom går EFTER 100, så kommer du snart se att 330in kommer lite till korta.

Jag tycker att det är kanon att du lägger upp länkar som bevisar att T5an är snabbare i fart. Jag förstår ärligt talat inte hur du kan lägga upp dom i syfte att visa att 330in är snabbare.
I dina senaste länkar så är T5an 0.5 sekunder snabbare än 330 från 100-140km/h....undrar hur det ser ut till 100-200?

Den enda länk där jag kan se att 330 är något snabbare än T5 är den länk som mätte 402 meterstider...ALLA andra pekar på T5ans fördel EFTER 100km/h alltså. Jag har aldrig sagt att den skulle vara snabbare till 100 heller.

Sedan kan du inte blanda ihop olika källor med varandra...äpplen och päron vet du. Jag syftade på detta: "De mäter endast mellan 80-120 på 4an och där gör s60 t5 8,5 sek enligt auto motor och sport och 330ci 6.9 sek enligt bmw.se"
Jag tror du missupfattade mig angående 80-140. Om du hade räknat lite så hade du kommit fram till att jag tog 0-140km/h tiden minus 0-80km/h tiden....inte segrdagningen på fyran, för det är ointressant när man kör "flat out".

Om vi sedan räknar in segdragningen också, så är T5an även där snabbare än 330in, men det kom väl inte oväntat hoppas jag?

Jag hänvisar åter till dina länkar för att beskåda detta.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har åkt päronens T5 ett par veckor nu och det är ingen dålig bil! Så man ska nog ha lite mer respekt för dem än vad vi/ni visar! Nackdelen är väl framhjulsdriften och styrningen som är lite okänslig. Men väghållningen är superb! Hängde bl a av en E46 328 mellan 110-220 km/h (torr, tom och rak motorväg). Inte lätt men dock tydligt.
Stavros. Hur körde ni? Låg ni jämnsides hela tiden eller hade han möjlighet att ligga i ditt baksug någonting?
Jag upplever det orealistiskt att en 250 hk stark Volvo är långsammare än en 20 hk svagare BMW. Viktskillnaden mellan bilarna är inte så stor antar jag utan att kolla upp fakta? För att BMW:n skall kompensera sin svagare motor måste den väga cirka 200 kilo mindre än Volvon, vilket jag knappast tror den gör.

0-100 km/h (alt 0-60 mph) är ett gammalt och ofta missvisande sätt att mäta bilars prestanda. Starten och utväxlingen på tvåans växel blir helt avgörande för tiden. En bakhjulsdriven bil med en utväxling som tillåter 100 km/h eller mer på 2:an blir snabbare än en framhjulsdriven bil som bara fixar 99 km/h på 2:an.

Jag tror att en Volvo S60 T5 är snabbare än en 330 i högre farter. Detta eftersom den är starkare och luftmotståndet skiljer sig inte så mycket mellan modellerna.

Min bil gör 0-1oo km/h på 6.4 sek enligt instruktionsboken. Det är endast o.1 sek snabbare än Wendtans 330. Däremot vågar jag lova att en 330 "äts till frukost" av min bil i höga farter. Således är accelerationsmätningen 0-1oo km/h lite missvissande. Där framstår min bil som jämnsnabb med en 330 (vilket den också är i det intervallet!). I övrigt är de icke jämnsnabba.
Som lök på laxen har även en bakhjulsdriven bil större transmissionsförlust och i detta fall, förutom lägre effekt, troligen en sämre effektkurva.
Flåklypa: Effektförlusterna i en bakhjulsdriven kontra framhjulsdriven bil är marginella. Dessutom spelar det ingen roll att 330: har en "sämre" effektkurva då utväxlingen är anpassad efter denna.

I övrigt håller jag med dig i dina åsikter som jag följt i denna tråd!
Björk. Jag tror du missuppfattar mitt begrepp "sämre effektkurva". Dom har lika många växlar och varvar ungefär lika. 330in har troligen en spetsigare kurva eftersom vridmomentskurvan inte är lika platt som på T5 så får 330in en lägre medeleffekt på varje växel. Det blev nog tydligare nu.

Ja, effektförlusterna är ganska marginella.
Ursäkta mina meningsbyggnadsfel, men jag tror det gick in ändå. :-)
I övrigt skall det naturligtvis stå spetsigare EFFEKTkurva.
Flåklypa: Håller dessvärre inte med. Jag ställer mig tveksam till att 330 och T5 har likadan utväxling på samtliga växlar. Om så är fallet så är det i sådana fall Volvon som har en onödigt låg utväxling. BMW har alltid använt sig av noga uträknade och väl valda utväxlingar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.