AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.068

Hur funkar det med oreggad bil?

Jo, jag ska åka med brorsan imorgon och kolla på en bmw 325i -88. Allt verkar frid och fröjd med den(per telefon) men den är tyskreggad. Givetvis ska allt kollas noga.
Men min fråga är hur det funkar om man skulle få för sig att köpa den tyskreggad?
Får man köra den från plats och hem?
Hur ska man gå tillväga för att få den godkänd i sverige?
Vad kollar dom på regbesiktning?
Behöver man göra nåt med bilen för att få den godkänd(syftar på sidoblinkers, avgaskrav etc.)
En sak till:
OM man köper den...hur blir det då med ägarbytet?
För i och med att den inte är svenskreggad så får man väl ingen ägarbyteslapp, eller?
Vad är det för papper man ska kolla så man Vet att den inte är stulen eller nåt sånt?
Om bilen är tyskreggad måste den inreggas i sverige,betyder ingreggningsavgift + skrotavgift
sen måste den ju även besiktas...när allt detta är gjort är de bara ut å åka
tror bilarna i tyskland är likadana som här så du behöver nog inte göra så mycket mer innan besikning än en vanlig besikning...
fick nog inte med allt,men ring till vägverket å prata med dom så får du reda på exakt hur du ska gå tillväga...

Länk E30 körmaskinen nr.1
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
KÖP DEN INTE!
om någan har tagit in en bil från tyskland men inte slutfört processen genom att rega in den kan det vara någåt stort fel. t.ex. går inte att rega in pga fel i papper.
DU MÅSTA VARA 100% SÄKER PÅ ATT DETTA FUNKAR INNAN DU KÖPER annars står du med en bil som inte går att rega.
och hur mycket är den värd?
mvh

BLJ
Finns tydligen ganska många som vill sälja importbilar utan att regbes.
Jag skulle inte köpa en 325-88 oreggad, det kan ju hända att den inte går att sv.regga.
Det bästa för dig är om säljaren regbes innan du köper, kanske kan komma överens med säljaren att betala för besiktningen.

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Jo, jag vet att det är riskabelt med att köpa oreggade bilar.
Men vad är det som kan gå fel vid registreringen?
Om rätt papper finns och bilen är i bra skick, menar jag.

Anledningen till att brorsan vill ha en tysk importerad E30 är att vi efter att ha kollat på massor av svensksålda har insett att i princip alla är rostskadade.

Enligt säljaren så skulle denna vara rostfri och han hade dokumentation på bilen med plus servicekvitton.
Återstår att se om han talar sanning...
Voyce:
Fråga istället säljaren varför han säljer den oreggad, det kan ju inte bero på att han inte har råd.

Köp gärna en importbil, men se till att få den sv-reggad först.

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
om ja skulle köpa en tyskreggad bil skulle ja låta den gå igenom ett M-test innan ja köpte den...vet inte hur mycket de kostar,men man får ju reda på exakt hur bilens skick är iaf...

Du vet väl att du får lägga till några 1000 lappar på bilen efter ev köp!? (ingregg,skrotningsavgift,bes och skatt)

Ja, jag har frågat det. Enligt han så är det för att han jobbar tokmycket och just nu inte har tid att regga den.
Visst, då kan man fråga sig varför han tog hem den överhuvudtaget och inte behöver man lägga så mycket tid på att regga en bil.

Jo jag vet att man får räkna med en 5000:- extra eller nåt...

Men om bilen har dokumentation, är skitfin, säljaren verkar seriös etc. etc. så ska man ändå avstå såvida inte han kan tänka sig regga in den?
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Voyce!
Vet du hur "rätt papper" skall se ut?
JAG UPPREPAR är du inte 100% säker på att dett funkar KÖP DEN INTE!
Måste finnas en anledning till att han säljer den tyskregad.
Och tro inte på förklaringar som "jag har inte haft tid"
För ditt eget bästa tänk dig för.
mvh

BLJ
Jo, man blir ju lite skeptisk när alla varnar en så här.
Har dock inte tänkt åka dit själv med brorsan utan ta med nån mer som har koll på hur det ska vara.

Har man tur kanske man kan få han att regga den innan man köper den ändå.
Jaja, vi får se.

Tack för svaren!
håller med bengt! om man säljer en tyskreggad bil för man inte "har tid" att regga den så är de nåt som inte stämmer...om bilen skulle va helt felfri tar de ju bara ett par dagar att få den körklar...
Men åk å kolla på den iaf,kan ju va värt iaf...

Det kan inte vara så att han vill sälja den fort & sedan hämta hem något annat?

Sedan är det ju långa köer till S.B:P just nu & han kanske vill bli av med bilen/hittat ngt mer intresant i Tyskland??

Bara ett (!) tankesätt.....

det finns inga reg. papper & fylla i vid ev. köp,bilen reggas när du reg.bes den...sedan om det står ett annat namn på dom tyska pappren har ingen betylse....
....obs!...håller dock med en del inlägg ovan,kolla upp bilen & fråga ut försäljaren noga.....slå till om allt känns ok!
Är den fin så köp den. Det behöver inte vara något skumt bara för att den inte är svenskreggad. Har själv sålt några bilar som varit tyskreggade. Kolla bara så att du får med fahrzeugbrief.

/T.P.
Länk
T.P:
Kan det vara så kanske att han köper bilar från tyskland och säljer dom oreggade bara för att undvika skatt och sånt?
Det är ju ett bra sätt att tjäna några tusen och då behöver ju inte bilen vara oärlig heller.
Men fahrzeugbrief ska vara undertecknat med hans namn va?
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Voyce
Det kan mycket väl vara så att säljaren vill undvika skatt. Att han inte vill vänta en månad på besiktning kan också vara skäl nog för att sälja bilen oreggad. Briefet ska inte vara undertecknat med säljarens namn om han inte har haft den reggad i Tyskland. I briefet ska namnet på den senaste ägaren i Tyskland stå. Kontakta denne tysk och kontrollera att bilen inte är stulen. Tänk även på att du kanske måste vänta en månad på registreringsbesiktning innan du får använda bilen.

/Anders
Voyce: Precis så kan det vara, det finns många anledningar. Men att avstå från köp bara för att den inte är svenskreggade är lite överdrivet tycker jag. Den behöver bara gå igenom en vanlig regbesikning vilket inte borde vara några problem. De besiktigar bilar i Tyskland också så det är ingen större risk att köpa denna än en svensk som inte har varit besiktigad de senaste månaderna.

/T.P.
Länk
Så, såvida han har fahrzeugbrief och att han eller förra ägaren kan intyga att den inte är stulen så är det lugnt?
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Det får inte stå i briefet att bilen är ändrad på något sätt t.ex. trimmad. Då kommer den inte att gå igenom registreringsbesiktningen. Läs importguiden om du inte her gjort det redan.
Länk

/Anders
Tack för den guiden! Har missat den, klantig som man är =)

Men bilen får väl iallafall vara sänkt...eller inte det heller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.