AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.936

hur kopplar man in subwoofer?

amatör_andres
hur kopplar man in en subwoffer?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Hur menar du? Vilka kablar som kopplas var eller vad?
Utveckla gärna frågan lite.

Sök på forumet och du skall finna.
amatör_andres
jupps vilka kablar som kopplas till vad typ
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
En subwoofer kopplas ju i princip in som vilken högtalare som helst, så jag förstår inte riktigt frågan. Den kan ju ha ett inbyggt steg förstås, och då måste du ju ha 12V samt jord, annars räcker det väl med högtalarkablarna, om det finns ett delningsfilter i woofern.

Sök på forumet så hittar du en massa om polvändning etc etc,

Sök på forumet och du skall finna.
lågnivå kabel från stereon till steget dras på ena sidan av bilen (vänster) bak eller var du nu ska ha steget

+ snor du från batteripolen med en säkring till steget på andra sidan bilen (höger) bak

- (jord) kan du sno i karossen nära steget

remoten drar du på samma sida som +

från steget kör du högtalar kabel till basen (kvittar vilken polvändning eftersom den lirar i mono)

Utveckla gärna lite:
Varför skulle remotekabel och lågnivåkabel dras på olika sidor? Om det är ev. magnetfält (störning) från remotekabeln som bekymrar, hur mycket fält kan det bli från en ledare som t.ex remote där strömmen kanske är några hundra uA?
Samma sak med strömkabeln till slutsteget, det är likström i bilen, ev. generatorstörningar beror i 99 fall av 100 på jordslinga mellan slutsteg och huvudenhet, inte på ev. närhet mellan kablar.
Jord kan med fördel tas från batteriets minuspol om det är minimalt med störningar som eftersträvas, inte från någonstans en bit ifrån ute i karossen.
Fasning (polaritet) på bashögtalare har inte så mycket med stereo eller mono att göra, självklart måste basen ligga i fas med alla övriga högtalare i bilen eller hur?

FP
Remotekabel och lågnivå behöver inte dras på olika sidor. + kabeln däremot ska du nog inte dra på samma sida som lågnivån om du inte vill ha en massa störningar. (prova att korsa lågnivå och + kabeln vid slutsteget så märks det) - skulle jag nog som "tussipupp" sa sätta i karossen någonstans.
Kan man vara helt säker på att LF och pluskablar inte korsas innanför höljet på slutsteget? Skulle inte tro det. Åter igen, OM det är inducerade störningar mellan kablar man är rädd för så är det parallella kablar som skall undvikas, medan korsade kablar (i rät vinkel) ger minst induktion.
Eftersom det är likström i bilar så blir magnetfältet från strömförande kablar statiskt, liksom från t.ex alla permanentmagneter osv. Fältet från t.ex bilhögtalarnas magneter är säkert 1000 gånger kraftigare än från någon kabel i bilen. Nån som hört om störningar från bilhögtalarnas magneter?
Henke, du menar förmodligen att jordledningen till slutsteget skulle sättas någonstans i chassiet? Varför inte på minuspolen på batteriet? Om man tvinnar ihop plus och minuskabeln mellan steget och batteriet så har man dessutom tagit bort möjligheten till magnetfält från dessa kablar.

FP
Nej det är klart att man till 100% inte kan vara säker utan att kolla efter själv. Men på förhållandevis välbyggda slutsteg så tror jag inte att så är fallet. När det gäller kablarna så vet jag att det blir störningar av att dra lågnivå och + ihop. Har du dragit kablarna som du skriver själv? Skulle gärna vilja veta om det fungerar!

Det är samma när det gäller att jorda på batteriets - pol, brukar i många fall bli generatorvin. Men visst jorda på - polen går i många fall bra, själv föredrar jag nog karossen.
Det är annat söm gör störningarna isf, garanterat.
Jag har inte så häftiga grejor, men plus/minus från batteriet i skuffen till steget som sitter till vänster under telefonen. Signalkablarna kommer på vänstersidan, väl sammanbuntade med övriga kabelstammen. Inga problem, helt störningsfritt, men det beror säkert på att jag har en jordavbrottsenhet på lågnivåkabeln.
Den allra lägsta impedansen och därmed minsta nivån på ev. generatorrippel finns över batteriet, så fort man flyttar matningspunkten ut från detta (gäller både plus och minus) så får man mera rippel, men oftast är inte detta orsak till störningar ut i högtalarna.
Dessa beror på jordslinga mellan huvudenhet och slutsteg, dvs olika jordpunkter signalmässigt som sedan bildar en slinga via skärmen i signalkabeln. Klassiskt problem i allehanda ljudinstallationer, studios osv. Det är tydligen bara i bilar som man struntar i detta faktum, och så får man problemen.

FP
Det är ju bra att det fungerar för dig. Tror iofs att ditt störningsfilter kan göra en del...
Stämmer att den lägsta impedansen finns över minuspolen, men med en bra jordpunkt vart som helst i bilen blir det fortfarande 0 ohm. Har mitt batteri i motorrummet och jordar bak i bagaget, funkar hur bra som helst! Bara att mäta för att vara på den säkra sidan.
Inte jättehemma på detta ämne MEN;

Folke skrev: "Eftersom det är likström i bilar så blir magnetfältet från strömförande kablar statiskt, liksom från t.ex alla permanentmagneter osv."

Likström, visst, men strömstyrkan varierar ju hela tiden beroende på vilken effekt som tas ur steget. Vid kraftigt basdunk får man ju en effekt(ström)-topp precis då och magnetfältet ändrar således karaktär hela tiden också....eller?? Är jag fel ute?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att matningen till slutsteget kan vidarebefordra störningar via lågnivåkabeln fick jag ett handgripligt bevis för i min förra bil. Jag hade monterat slutsteg + CD-växlare på en spånskiveplatta i skuffen och dragit kablarna på baksidan av denna, däribland lågnivåkabel (dubbelskärmad Rockford-Fosgate) från huvudenheten i fram. En tid efter installationen gjorde sig ett vinande ljud påmint. Alla mina försök att få bort det genom att justera ingångskänsligheten på slutsteget var förgäves. Senare visade det sig att en av lågnivåkablarna (vänster kanal) hade lossnat från klamringen, vilket gjort att den kom för nära 12V-kabeln till slutsteget. Efter att ha fäst kabeln igen försvann störningen.
Att vi har likspänningssystem i bilen betyder inte att strömmen är konstant. Ett batteri lämnar visserligen konstant spänning och ström om det belastas med en måttlig och resistiv last. Generatorn alstrar däremot växelström. Likriktaren gör så att ström och spänning antar positiva värden, men inte konstanta. För det krävs att strömmen glättas, vilket vanligen sker i den enskilda förbrukaren, om det krävs glättning. Således kan man sägas ha likspäning i systemet om bilens motor är avstängd, men inte om den är på.
Dessutom är det, som nämndes i ett tidigare inlägg, så att även om spänningen är konstant så kan strömförbrukaren orsaka att strömmen varierar, och därmed magnetfältet runt kabeln. Ett slutsteg är ett exempel, jag kan tänka mig att t ex en bränslepump också kan orsaka variationer i ström, men hur mycket ström den drar vet jag ej, men säkringen bör i alla fall ge en viss indikation.
Sen måste man komma i håg att i en bil blir ofta strömmar ganska stora, eftersom den har låg spänning. Jämför en effektförstärkare på 2 x 50 W i hemmet med en i bilen. Den totala strömmen i bilen blir då, om vi antar 50 % verkningsgrad hos effektförstärkaren, 17 Ampere vid 12 volt, men endast 1 A vid 230 V. Magnetfältet runt kabeln är ju proportionellt mot strömmen, så nog kan det löna sig att fundera lite över var man lägger sina kablar.
Det är helt riktiga påstående ang. förbrukarens variation av strömmen och därpå följande magnetfält runt matningskabel osv.
Även det faktum att generatorn lämnar pulserande likström stämmer. och denna finns mer eller mindre ute i bilens chassi eftersom bilarna kör enpoligt elsystem och har bilchassiet som återledare, tyvärr. Det är därför jag envist påstår att man bör dra matningen från t.ex slutsteget direkt till batteriet, som har den lägsta impedansen i hela elsystemet inkl chassieplåten, BÅDE plus och minusledare.
Helst dessutom med tvinnade kablar eftersom det magnetiska fältet runt dessa då tar ut vartannat och blir obefintligt runt om kablarna.
OBS att inga skärmade kablar i världen tar bort magnetiska fält i någon större omfattning, endast elektriska fält, oavsett fabrikat, antal skärmar osv.
Därför är skärmade kablar mera påtvingade i system med nätspänning 230V osv.
Kolla gärna i t.ex BMW:s kabelstammar hur många skärmade kablar ni hittar, inte många eller hur? Men däremot rätt många partvinnade. Det är inte så lite småsignaler på olika databussar som förekommer i kabelstammarna, som inte får störas ut av de olika elektriska förbrukarna. Skärmning är oftast ingen lösning av de ev. generatorstörningar som ofta förekommer i bilarna, det är jordslingor som skapar problemen (enpoligt elsystem, återledning via chassiet osv). Balanserade LF-kablar, partvinnat osv skulle däremot hjälpt. Nu kör ju 99% av ljudanläggningarna med obalanserade kablar, då får man köra med galvanisk skiljare (jordavbrottsenhet) osv för att bli kvitt problemen.

Henke: Det är inte resistansen, som säkert hamnar nära noll ohm vid mätning med vanlig multimeter på en jordpunkt ute i chassiet, som spelar roll. För det första blir den inte noll ohm, utan kanske några hundra milliohm osv. Kör du sedan 10-20A eller mera, som kanske råkar vara vad som passerar just i denna chassidetalj när generatorn matar på osv, så blir det många millivolt som kommer in på stegets ingång och ger generatorstörningar i högtalaren.

Nockenwelle: OM inte justering av ingångskänsligheten gav någon förändring av störningen så var det ju helt klart ingen inducerad magnetisk störning i lågnivåkablen, då var det en jordslinga av något slag.
Jag betvivlar inte att du blev av med störningen men för att kunna inducera en växelström via blotta närvaron av två kablar krävs följande: Växelströmmen skall vara av betydande nivå, generatorrippel kan väl möjligen vara någon procent av totala likspänningen (jag har inte mätt) vid felfri generator.
Säg att ripplet är 100mV och nyttosignalen är 1-2V. Kablarna skall ha en "tight" koppling till varandra, dvs helst lindas ihop till spolar osv, som en transformator.
Frekvensen skall vara någorlunda hög för att induktivt koppla bra mellan kablarna, generatorfrekvensen ligger kanske mellan 100Hz och 1500Hz.
Det skall mycket till för att allt ovanstående skall samverka till hörbara störningar. Likväl förekommer de, otvivelaktigt, men oftast beroende på jordslingor.

Helt riktigt att strömmen är det som generar magnetfält osv, men efter transformatorn i t.ex en hemmaförstärkare har du åter låg spänning/hög ström, och i t.ex högtalarkablarna har du bara hög växelström vid lite pådrag av förstärkaren. Men eftersom man slipper "bilchassiet" som återledare så genererar t.ex de balanserade högtalarkablarna inget större fält eller störningar till t.ex de närliggande lågnivåkablarna.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Nja, justering av ingångskänsligheten på slutsteget gav visst en förändring, det gick att förändra störningens styrka genom att ändra känsligheten. Dock så räckte inte kombinationen av utsignalens styrka från huvudeneheten och justeringsmånen på förstärkaren till för att bli kvitt problemet. Det gick bara att minska eller förvärra störningen, så nog påverkades den av ingångskänsligheten, men det var först när jag flyttade lågnivåkabaln som störningen försvann (eller i alla fall inte gick att höra längre).
Att rörde sig om generatorvin verkar sannolikt, eftersom det inte förekom vid ren batteridrift och att det ändrade frekvens i takt med motorvarvet.
No
5.161
Nockenwelle
Ett tillägg:
Jag gjorde inga ändringar i jordningen under hela den tid anläggningen var installerad (c:a 2 år). Således tror jag inte att jordningen orsakade att problemet uppstod och sedan försvann. Det beskrivna problemet kunde lätt återskapas genom att flytta signalkabeln, vilket jag också gjorde några gånger, bara för att försäkra mig om att just detta var orsaken.
När det gäller jämförelsen mellan hem och bil-hifi så gjorde jag den eftersom diskussionen rörde placering av kablar och jordpunkter utanför apparaternas lådor. Att det finns spänningsomvandlare i apparaterna som höjer 12V-matningen eller sänker 230V-matningen spelar ingen roll för dessa frågor.
Jag skall också säga att mitt problem i bilen orsakades då signalkabeln låg nästan an mot matningskabeln. Det räckte med att flytta signalkabeln några centimeter för att lösa problemet. Styrkan hos dessa störningar avtar snabbt med avståndet.
Med detta vill jag absolut inte ha sagt att jordning inte kan ställa till med problem, tvärtom, men den ena svårigheten behöver ju tyvärr inte utesluta den andra.
Nockenwelle: Jag tror inte heller att dina störningar var orsakade av din jordning utan helt klart av det du säger lågnivåkabeln. Kör själv jordpunkten i karossen bak och det fungerar felfritt utan störningar. Har dessutom provat med diverse testskivor med 0-bits spår. Så att jorden skulle orsaka problemet har jag väldigt svårt att tro, speciellt när man tänker på att även batteriet har jordpunkt i bilens kaross.
Det är OK, i ditt fall genererades störningen av närheten till en annan kabel. Visst kan det ha betydelse med högre spänningar (större elektriskt fält) eller högre strömmar (större magnetiskt fält), du skrev det själv tidigare.
Jag sade heller inte att det alltid blir ett störningsproblem vid jordning i chassiet, problem med jordslinga har inte med just detta att göra.
Henke_is: Givetvis är batteriet också jordat i bilchassiet, annars skulle inget funka, men det är och förblir lägst impedans (och därmed störnivå, rippel osv) just tvärs över batteriets poler, ingen annanstans en bit ut på chassiet osv.
Åter igen, det är inte självklart att det blir en generatorstörning vid jordpunkt i bilchassiet men risken ökar. igentligen är det därför jag brukar fråga varför man ibland rekommendrar jordning ute på bilchassiet.
En jordslinga däremot kan bildas oavsett jordpunkt, så fort inte huvudenhet och slutsteg har en och samma. Hoppas ev. missförstånd är utredda nu.

FP
No
5.161
Nockenwelle
folke:
Instämmer. Min första reaktion när störningen uppstod var just jordningen. Hur slutsteg och CD-växlare var jordade visste jag ju eftersom jag monterat dem själv. Huvudenheten var däremot jordad via BMWs originalkablage (så när som på en adapter). Var det den jordpunkten satt i bilen visste jag inte, så jordningen var min första kandidat. Det var mer en slump att jag upptäckte signalkabeln. Fast nu börjar vi komma rätt långt från den ursprungliga fråga
Ja, som vanligt..;))

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.