|
|
|
|---|---|
| Vilket motstånd ska tempmätargivaren ha vid olika temperaturer? I Haynes står det bara att dessa siffror inte fanns vid skrivande stund. | |
|
Vid -10=7-11kohm Vid +20=2,1-2,9kohm vid +80=0,2-0,4kohm Till 528i E28.... Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne det var snabbt jobbat! Jag tycker nämligen att det är märkligt att den kokar trots att tempmätaren står normalt |
|
|
Byggs det upp ordentligt tryck i systemet då? Det kanske är läckage i locket till exp-kärlet eller dyl. /JOP |
|
|
Jepp det kan mycket väl vara problem med locket, jag kanske tvingas byta expansionskärl till ett med det nya plastlocket (har plåtlock nu). Vet någon var jag kan få tag på en termokontakt till kylaren för att styra elfläkten? Det finns två pluggar uppe på kylarens högra tank och jag antar att de används till termokontakter på bilar med AC. Passar det kanske även från någon annan bil? Skulle vilja ha en kontakt som startar fläkten vid 90-95 grader. |
|
|
wath! Det finnes flera tempgivare! är det den enpoliga som styr tempmätaren i instrumentet du efterfrågar? Vid en koll för några år sedan noterade jag följande värden på min 528 för denna kontra utslag på tempmätaren. (Kopplade in olika motstånd och noterade vilka utslag jag fick) 470 ohm på vita strecket. 220 och mitt på blått 82 ohm 1/4 utslag 47 ohm 1/2 utslag 22 ohm vid kanten på rött 12 ohm på vita strecket Janne T! för vilken tempgivare uppger du värden? Det finnes en för tempmätaren och en för motorelektroniken, jag tror att dom värden du relaterar är för den 2-poliga för motorelektroniken. Förklara dig! mvh BLJ |
|
|
Tog för givet att siffrorna jag plockade fram var för temperaturmätaren i instrumenthuset(mek.handbok)...Kan vara fel läst av mig. Ursäkta om det blev fel men jag trodde inte att det gick att "förstå fel" i handboken,tysk upplaga visserligen...Nåväl,om siffrorna nu blev helt fel så har vi nu istället bägge "vattentemperaturgivarvärdena". Inget ont som inte har något gott med sig iaf :) Mvh Janne. |
|
|
kollade vidare i mina noteringar givaren som styr instrumentet skall ha ca 870 ohm vid 18 graders temperatur. Noterade dett värde för några månader sedan när jag bytte denna givare för att min gamla hade dött. mvh BLJ |
|
|
Jo jag menade den till mätaren då jag skrev "tempmätargivaren" Men jag tror nu att mätaren fungerar som den ska och att motorn helt enkelt kokar vid lägre temperatur pga att kylsystemet inte blir korrekt trycksatt |
|
|
wath! vatten kokar inte under 100 grader kokar den är något fel! Du bör kolla upp tempmätargivaren. Inte ovanligt att dom långsamt ändrar värde. Så var det för mig, för var dag visade mätaren lägre och lägre värde tills den tillslut stog på vitt (bara någon mm över 0-läge) Bytte givare och nu visar den normala värden igen. mvh BLJ |
|
|
Hej Igen.. Bengt: Kokning i vatten har inte bara med temperatur att göra, utan även tryck. T ex så kokar vatten vid ~75 grader på toppen av Mount Everest. Kylarvattnet kan vid normal drifttemp ordentligt överstiga 100 grader, t ex det vatten som befinner sig runt cylindrar, i toppen eller i en turbo. Det är därför systemet är trycksatt. Wath: En tråkig fråga: Kan man utesluta att din toppackning är blåst? Det skulle tyvärr kunna vara kompressionsgaserna från cylindrarna som bubblar ut i kylvattnet. Då brukar inte tempmätaren stiga mkt över normalt. /JOP |
|
|
JOP! Du har så rätt, var helt inne på att wath hade fel på tempgivaren! Men läser man innantill så skriver han ju att han tror att den funkar ok. Det kanske är fel på trycksättningen, en manometer inkopplad på systemet skulle kunna ge svaret. Har letat efter viket tryck det skall vara men hittar inget bra värde. Bentley säger max 1,5 bar vid provtryckning. Dom visar en bild på ett plastlock där det är instansat 1,2 bar, så man får väll mistänka att det är max driftstryck. mvh BLJ |
|
|
Om det finns ett värde på kylarlocket så anger det öppningstrycket. 1,2 bar låter väl ganska rimligt. Tyvärr så ligger min TEFYMA på jobbet, så jag kan inte kolla vad det skulle ge för kokpunkt. I de lite bättre verkstadshandböckerna brukar det specas vilket tryck som rekommenderas. Bentleys verkar vara bra, eller? Till 535:an så har jag tyvärr bara Haynes "3 & 5-serie" som hjälp... /JOP |
|
|
Tack för era tips, näe toppackningen tror jag inte på för den har jag precis bytt och den visar inga andra symtom på kass packning. Kompressionsgaserna borde väl isf trycka ut vattnet även när motorn är kall. Nivån i kärlet rör sig/bubblar inte vid gaspådrag heller. Så jag tror att problemet är en kombination av uteblivet tryck och taskig fläktkoppling. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.