AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.019

Krockkudde/bältesträckar lampan lyser

På min 740iA-96 så lyser lampan för krockkudde/bältesstreckare på instrumentpanelen. BMW har bytt kablar (för ett par år sedan) till bältessträckaren, på garantin, men nu har åter lampan börjat lysa. På Förenade Bil i Malmö säger de att det antigen måste bytas kablar igen eller så är det en sensormatta i förarsätet som skall bytas (kostnad ca 3500). Är det någon som råkat ut för detta?

Hej,

Kolla på
Länk

Du kan också prova att söka på "sensormatta" eller "airbaglampa" så får du att läsa en stund.

/Micke
Svärd
Jag fick mitt felminne kollat och raderat och lampan släckt för ett par hundra hos BMW. I minnet stog något om kontakten under passagerarstolen. Vanligt med glapp där har jag förstått, och då tänds lampan.

//Martin
Råkade ut för samma sak på min E38-97 förra sommaren, dvs airbaglampan började lysa.
Åkte till BMW och kollade och det berodde på avbrott i sitt sensorn på passagerarsidan.
Provade att kolla anslutningarna och nollade bort lampan, tog dock bara några dagar så var den tillbaka.
Slutsats : dags att byta sittsensorn, kostade ca 700 kr är jag för mig.
Själva bytet skulle dom dock ha lite mer betalt för, ca 3-4000 kr, så det gjorde jag själv, tog väl en förmiddag ungefär.
Glömde en grej : vanligaste orsaken till att sensormattan pajar är att folk lutar sig in i bilen och sätter knät i sätet, punktbelastningen blir då för stor och slingorna i mattan brister.
Bra grej att tänka på för att undvika onödigt jobb kanske...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.