|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är nyligen DITEC behandlat min svarta e39 Touring. Nar jag tvätta bilen med högtryck så blir den helt flammig när den torkat - typ som en tunn film som försvinner bara man tar fingret och drar. Är det ngt skumt med DITEC behandlingen eller är det ngn som vet ngt tips för att slippa flammigheten? | |
|
Bilen skall inte alls bli flammig efter tvätt. Måste bara fråga: har du väntat 2 veckor innan första tvätt? Man skall nämligen låta allt härda innan man ger sig hän med tvättningen. Mitt tips är annars att vända dig till firman som utförde behandlingen och reklamera (förutsatt att du följt anvisningarna) MVH /D |
|
|
Jo jag väntade mer än två veckor....... |
|
|
Det kan vara kalkavlagringar i ditt vatten, det problemet har jag. HAr du torkat bilen efter du spolat med högtryck och svampat den?Provat att kontakta det center som gjorde behandlingen de kan säkert tipsa dig om råd. Jag har gjort ditec sen 95och det har fungerat klockrent. Polernisse vad tror du? Asken |
|
|
Håller med Asken här ( men ha det varit "mössmannen" och du kört kallavfettning då hade problemet varit ett annat) Skinnar du bilen bör du knappast få några tork fläckar ( inte "imma" för du använder kallvatten på bil som stått i solen hela dagen?? *S*) 130 på motorväg, en mänsklig rättighet!!! |
|
sugen |
Vad gäller för DITEC, kan man använda avfettning etc vid tvätt? |
|
Ja men som alla lacksydd påverkar ju det en del. Ditec är det enda lackskydfd jag inte lyckats avfetta bort under behandlingsperioden. Använd sökfunktionen uppe till vänster och sök på ditec så får du att läsa seå det räcker:) Asken |
|
|
Hej, Jag har bara spolat av bilen i en av de sk. gör det själv anläggningarna som finns - som först använder ett schampo och sedan vatten (med varmt högtryck) - - - sedan blåser jag bilen torr genom att köra på motorvägen....... bilen blir helt flammig på sidorna - - -skall man behöva skinna bilen efter?!! |
|
|
Det kanbehövas svampas för att lösa den sk trafikfilmen som bildas efter avfettning, högtryck och shampoonering, olika från fall till fall. För att minska nedsmutsningen kan jag rekommendera att montera stänkskydd fram och bak från bmw. Minskar andelen smuts som hjulen kan dra upp med mer än 50%. Om det blåser upp vatten sokm bildar en hinner på motorvägen så kan ett sämskinn kanske hjälpa. JAg gissar att det inte har med ditecen att göra utan. Prova ett annat shampoo? prova också att skölja innanför dörrar där mhar jag själv haft problem att det fastnar skum som tittar fram då man kör, det kan ge en hinna. Asken |
|
|
Hade samma fenomen på min Oxfordgröna E39:a när den var nybehandlad på Ditec. Vid tvätt i en sådan GDS-anläggning som jag vintertid använder som "nödtvätt" blev det en mycket tunn men vitaktig hinna på bilen. Vid samtal med ägaren till anläggningen gissade han att det var rester av mycket finfördelat shampo alternativt en effekt av den mjukgöringsprocess som sista sköljvattnet genomgår i anläggningen som gav effekten. När bilen varit behandlad ett tag avtog dock den synbara effekten vilket möjligen har ett samband med att ytglansen på bilen mattas något med tiden. Vid "normal" tvätt hemma och i GDS-hallar när bilen svampades och torkades med skrapa samt skinn kunde jag dock aldrig spåra effekten på bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.