|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Aldric |
Var å besikta härom veckan. Fick 2:a på hög HC-halt. Lämnade in bilen idag, dom ringde senare å sa att det skulle till en ny styrenhet á 6700kr för att bli av med problemet. Men va faaaaaaaan ... det är ju 1/3 av vad bilen är värd nästan! Ok .. fundera .. hmm .. *SNILLEBLIXT*. Den är ju chippad från 318is.de. Nånting säger mig att dom chipen bryr sig fantastiskt lite om vad bilprovningen i sverige säger om avgasvärden. *suck* .. Ska byta chip ikväll och åka på efterkontroll imorgon. Funkar detta så har jag just sparat mig själv 6500kr genom att bara tänka efter. Kan ju vara nåt att ha i bakhuvudet för er med chippade bilar som får anmärkning på avgasvärden. |
| Nu minns jag inte riktigt.. men kunde man inte använda något medel (k-sprit?) för att få ner någon liknande halt i kärran?.. bara hälla i tanken och besiktiga..??.. men är mycket osäker om det vara HC halten man fick ner.. någon får gärna tillrättavisa / bekräfta mig .. | |
Aldric |
Jo det går ju att hälla diverse saker i bensinen, och dessutom kan man byta olja etc, men detta chipet är ju antagligen bara designat för max effekt så jag tvivlar på att det går att få igenom bilen med det i, fast jag vet inte säkert, har inte haft bilen länge nog för att testa ;) |
| Jag hade hög HC-halt på min 318is vid första besiktningen. Det fixade jag med att byta ut tändstiften. De hade gått 1890 mil. | |
|
jag har lite svårt att tro att ett trimchip skulle orsaka sämre förbränning, hc halt är ju oförbrännt bränsle. |
|
Aldric |
Om BMWs testmaskin säger "Det är fel på styrenheten och bara styrenheten" och du vet att det sitter ett trimcip från nån pengakåt tonåring nere i Tyskland i boxen, vad skulle du då misstänka? Dagnosen var ju precis som du säger backez, att den fick för mycket bränsle och inte hann göra av med allt. Nu har jag iaf stoppat i det gamla chipet igen, ska se om bilen startar, gör den det åker jag och byter tändstift och sen till bilprovningen för en obokad efterkontroll. Håll tummarna :) |
| Jag håller... är inne på din linje, chippet kan mycket väl vara orsaken. | |
|
det borde inte vara chippet om det är framtaget i tyskland där har de strängare avgasregler !!! jag hade 400 på min cittra gränsvärde =100 5 liter bensin 2 st k-sprit 2 dl 2-taktsolja voala ! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Oj, oj, jag skulle inte våga hälla tvåtaktsolja i soppan.... varken för besiktningsresultatet eller för motorns vällevnad. |
|
|
En bra länk! Länk /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
chip är ett chip framtagen från en medelbil, man kan aldrig säga att det just är maximalt effktiviserat för resp. bil, utan då skall man mappa bilen för att med exakthet säga att "din bil" är optimerad, så det kan mycket väl vara chippet som spökar.... därför tycker jag att strunta i att köpa ett löst chip, det kan ju i värsta fall ge försämrad effekt, mappning är klart bäst.... |
|
| betänk er detta ni fans av lösa chip, BMW har lagt ut hur många miljoner som helst i forskning för att just optimera luft/bränsle med mera till sina bilar, och då kommer "kalles runt hörnet verkstad" och säger för 2000 så kan jag trimma din bil....eller hur.... | |
|
eller jag skulle säga sen kommer kalle och säger att han minsann skall optimera din bil, med det som BMW har missat... ähhhh ville bara få ut min syn på saken.... ha de' |
|
Aldric |
MUAHAHAHAHAHA! Såja. Bytte chipet, kopplade inte batteriet igen, startade, inga problem, lät den stå på tomgång nån minut, sen körde jag lite lugnt genom stan, ut på motorvägen, drog på allt den orkade. Kul att upptäcka att den gick minsann bättre nu än med trimchip. Pigg som bara den. Fick hjärnsläpp och tänkte "jag skiter i nya tändstift, dom som sitter i är bara 500 mil gamla". Sagt och gjort, bort till AB Svensk Bilprovning (är det förresten nån som har aktier i den firman??). Väntar i kö 40 minuter. Sen blir det min tur, dom styr mig raka vägen till utomhusstationen. Gubben stoppar mätstickan i ljuddämparen, och tavlan visar HC:200. Damn .. "Hörru, den är ju inte varm nu direkt .." säger jag. "Nej, vi åker en sväng" tycker gubben. Okidoke, åker en runda, tillbaka, in med mojen och mätapparaten stannar på 44. Summa sumarum: Med chip: HC:164 Utan chip: HC:44 Det enda jag gjorde var koppla bort batteriet i 20 minuter under tiden jag bytte chip. Känns nog definitivt som om det är chipets fel detta, och inte verkar bilen gå bättre heller med det i. Tror jag har ett trimchip till salu ... //Aldric som är förbaskat nöjd |
Aldric |
Det ska ju förstås vara "kopplade IN batteriet igen .." <--- ärthjärna |
|
återigen ett bevis på att det knappt går att göra ngt med sugmotorer via motorstyrningen. Turbobilar, javisst. Skönt att det gick bra och att bilen gick bättre än innan. |
|
Aldric |
Och vad kan en mappning ge? 5 hk, at the very most? Eller är jag helt ute i skogen och snackar nu? |
ant |
Just detta chip har varit på tal många gånger här. Det vi har kommit fram till är att den enda igentliga vinsten är att varvstoppet flyttas upp til 7000 rpm, vilket kan vara mycket värt i vissa samanhang. Effektvinsten är försumbar för att inte säga obefintlig. ========== Länk |
|
ant: precis men om man byter extraktor, kamaxel med mera plus mappning då kan man ju få ut lite mer ur sugmotorer... |
|
|
Ni som glädjer er åt flyttat varvstopp, har ni bytt kam, vippor och fjädrar?? Risk för otrevlig överraskning annars!! mvh MW-Guru |
|
ant |
Hydrauliska lyftare. Originalkammar. ========== Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.