|
|
|
|---|---|
|
Tänkte skaffa ett par 17" fälgar till min E46. Har kollat på både pirat och begangnade orginal. Många kör med 225 x 45 fram och 245 x 40 bak. Varför? Är det bara en utseende fråga? Om man är lite snål så låter det ju vettigare att ha samma dimension runt om, då kan man ju skifta runt däcken för ett jämmnare slitage. Finns det någon so har erfarenhet av piratfälgar med "M-look"? | |
|
det är nog för stuk, styrförmåga och utseende skulle jag tro, snyggt med feta däck bak, men jobbigare att svänga med breda fram.. "Am Der Necht Der Dam Gebissen" |
|
Bmw ludde |
Spårar som satan med breda däck fram, kompisens corvette har 275 fram =) |
|
Ok, fast jag tycker att 225 är tillräckligt brett. Undrar stillsamt varför så få svarade på mina frågor? Kanske var det fel på rubriken? Är fortfarande intresserad av svar om någona har erfarenhet av "BMW-kopie fälgar". |
|
|
Fille, Visst är det en utseendefråga i första hand (för de flesta). Men du har ju bättre grepp med bredare gummi, dock så gör bredare än 225:or fram körningen till en plåga. Angående däckskiften så rekommenderar inte bmw att man gör detta. Angående Pirat-fälgar så brukar den största märkbara skillnaden ligga i högre vikt pga tyngre (billigare) metall vilket är en nackdel tillsammans med att de inte håller samma kvalite. |
|
|
Fille Fabel: jag har M3-2000 kopior på min e46a med 225/45/17. Fälgen bredd är 8 tum och är mer ut åt skärmkant än BMWs original fälgar. Ser helt klart bra ut, var lite rädd att de ej skulle gå in under skärmkant när bilen var upphissad. Det går att "smyga" ut fälgen bak lite mot skärmkanten med ett par spacers 1-2 cm. Spårkänslig är den inte heller. Köpte mina hos Molway, saknade doch en centrumkåpa som det är lönnlöst att få Molway att kompletera med. Bild på bilen finn i Galleriet. Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
Spacers är ingen vidare bra lösning då det sliter på hjulupphängning och försämrar vägegenskaperna. |
|
|
Anders S.> Njae, spacers försämrar inte nödvändigtvis vägegenskaperna. Spacers belastar hjullagren hårdare samt ökar den ofjädrade vikten. Det man vinner är ju bredare spårvidd, vilket mycket väl kan uppväga nackdelarna. mvh Micke |
|
|
Normalt sett behöver man göra andra förändringar i chassigeometrin om man skall behålla den balans som är inbyggd i bilen, om man ökar spårvidden. Enbart ökad spårvidd leder nästan alltid till att bilen blir mer spårkänslig och får sämre vägegenskaper än original! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.