|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ni erfarenheter om att detta (se nedan) stämmer, och om det är något som kan uppstå när som helst - eller att det redan bör ha uppstått (om det nu skall göra det) på bilar från 96-97 - det är väl få som gått under 10.000 mil av dessa. Jag pratade med BMW i Stockholm om tips inför köp av en 523i. Säljaren var mycket tillmötesgående trots att jag nämnde att det var privat jag hade ett par obejkt på gång. En sak som jag fäste mig vid var att han sa att köp helst en 1998 eller nyare, då det har varit problem med vissa motorer före 1998. På smartson.nu står detta om BMWs 5-serie. "En mycket lyckad bil och ett bra köp under de flesta omständigheter. De raka sexcylindriga motorerna tillhör de bästa i världen och kvaliteten är hög. Men när något väl går sönder så kan det kosta. Det finns en del saker att se upp med på senare årsmodeller. Bland annat läckande topplock i bensinmotorerna (före 1998), dåligt fungerande xenonljus och lite andra detaljer som trasiga kuggstångsdamasker och termostater. Det kanske mest välkända problemet med BMW:s bilar är att många har skruvad mätarställning. Genom att låta en BMW-verkstad kolla bilens dator kan man få reda på den riktiga körsträckan. En viktig skillnad mellan sedan- och touringvarianten är att den senare har sämre bakvagn som alltför lätt gör att bilen sladdar." | |
|
Har varit lite trådar här om det tidigare...Prova här i sök inlägg,uppe till vänster.. Men... Har också hört en del snack om det där med motorproblem på tidiga bensin motorer i E39. Beroende på att robotarna som drog topplocken var felinställda i fabriken vilket kunde resultera i för hårt åtdragna bultar vilket i sin tur kunde skada gängningen i blocket. I ogynnsamma fall så kan då dessa/några/någon av topplocksbultarna släppa pga det..Inte bra..Har dock inte hört hur många E39 bensin som har fått/haft detta fel. Mvh Janne. |
|
|
Tillägg:Vad jag kunnat se så var det bara sexorna som hade detta fel,företrädesvis 523/528. Mvh Janne. |
|
| Sist vi pratade om detta här så kom vi fram till att ex BMW i Örebro bara hade hört talas om ett (1) fall där detta skett. | |
| Som Janne T sa, sök lite bland inläggen, tror det stod i en tråd nånstans att det var frågan om ett mycket litet antal bilar av 96-97 års modell som hade drabbats av problemet med toppen pga felaktigt dragna skruvar. Procentuellt sett lär det var ett ganska litet problem. Sen kom väl uppgraderingen till dubbel Vanos sent -98 och medförde lite bättre bränsleförbrukning och jämnare vrid, har jag för mig? | |
|
Problemet är väl också det att i förekommande fall så vill nog inte BMW skylta med hur många motorer som ev bytts...Min gissning. Svårt m.a.o att få reda på det egentliga antalet skulle jag vilja säga. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om nu BMW i örebro är nån bra referens i detta fall??,:)) Ja en hade de bytt toppackning enligt vad de sa.Och det är inte alls säkert det var topplocksbultarnas fel, då man nog byter hela blocket i dessa fall.Väldigt lite antal verkar det varit. Sedan var det väldigt vanligt, att toppen läckte lite vatten höger bakre hörn. Men detta var ett "inkörningsproblem" som normalt upphörde när toppen "satt sig". Det som inte tätade sig böts det packning på. Så jag tror att om de flesta ägare till tidiga E39 tar en spegel och ficklampa och kikar i hörnet på toppen så är det säkert lite granna glykolrester i hörnet. Termostarena javisst men min funkade fortfarande oklanderligt efter 7500 mil. E46 har också termostatproblem på tidiga årsmodeller. Vattenpumparna är ingen höjdare på E39 heller , men det gäller nog upp till 98-99.? Att en tidig 528 skulle vara sämre än en nyare, nja samma le och långhalm.:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Min 528-97 passerade 19900 mil idag och den motorn är de inget fel på....... peppar, peppar ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.