AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
608

Nya långmilare - riskobjekt?

Söker efter en bättre begagnad bil och har sneglat lite på både volvosar och audisar innan jag kikade på BMW i 5-serien. Vad som slog mig var utbudet av alla dessa bilar från 98-01 med över 10.000 mil på mätaren till en till synes låg peng. Hur är det egentligen med 5-serien från -98 och framåt? Vad räknas som lite för mycket mil för att det ska vara intressant att köpa? Gör 10 000 - 12 000 mil på mätaren bilen till ett riskobjekt trots att bilen bara är fyra till fem år gammal?

/Joflopp
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej, inte förutsatt att milen är korrekta och bilen skött enligt konstens alla regler. 2-3000 mil per år är väl ganska normalt. Däremot kan man nog utgå från att mer än en bil har gått längre (ibland mycket längre) än vad säljaren påstår.

Däremot vet jag inte om jag skulle köpa en fd taxi från 98 som gått 40000-50000 mil. Men då är man ju i en helt annan prisklass.

Läs Begagnatguiden här på sajten!

My Bimmer is my mistress
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Avspeglar sig bara milen i priset finns det inget att tvivla på.
Ekonomisk är det ofta mer riktigt att köpa en nyare långmilare för rimliga pengar, första ägaren/ägarna har fått ta det största värdefallet.

Men som alltid vid bilköp. Stirra dig inte blind på milen, kolla skick, service osv. Bara för att en bil har låga mil är den inte per automatik bra. Hellre en välservad 20 000-milare än en hårdkörd 5 000-milare med tveksam service.

Leasingbilar har ofta dåligt rykte, oförtjänt i många fall. Många företagsleasade bilar har välutnyttjade serviceavtal. Med andra ord, du vet vad som är gjort, och du vet att det är märkesverkstaden som har gjort det, ingen klåpare. Har sett leasingbilar som åker in på verkstad för glödlampsbyten... :)

Sen ett ord om taxi. Jättebra chans att få en nästan ny Merc med många mil oförskämt billig. Har den gått i en seriös firma utanför storstäderna finns stor fyndchans. En gammal kollega åkte världens mest bekymmersfria E220cdi... med 52k på mätaren. Inte slappare i chassit en en svenssonkörd med normalmil, och betydligt färre problem. Allt som kan krångla var redan bytt, och bilen var sanslöst välservad. Oplanerade stillestånd kostar mer än rikligt servande för taxiåkarna.

Så, jag skulle inte tveka, även om det är en speciell känsla med en ny bil som knappt är körd. Frågan är bara om den känslan är värd merkostnaden?

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.