|
|
|
|---|---|
|
Hvilken motor passer best og trenger minst tilpasning i min Z3. Det må vel bli en fra 3-serien, eller. Vil ha lite mer kraft. Min Z3 er en 1,8 -97. | |
|
Jag tror att du får in till och med en S54 ... med lite modifikationer till motorummet... Jag har vid tillfälle kollat om det gick att byta min M52 mot M54 och det var tydligen inga problem med det, men å andra sidan så är 1.8 mycket mindre... _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
En kul ide' hade ju varit att behålla 4 cylinder konceptet och stoppat i en M3 motor från de första modellerna. En M3, årsmodell 1990 har ju över 200 Hk. Vet inte hur hårda biltilsynet i Norge är, de kanske slår bakut om du stoppar i en 6 cylindrig motor. Lite svårare för dem att se om du bytat motor om du stoppar i en vassare 4 cylindrig maskin. Annars hade jag nog satsat på en motor som finns i Z3'an. 2.0, 2.2, 2.8 eller en 3.0 Sen vet jag inte om det skiljer något på motorerna mellan t.ex. en Z3 2.8 och en 328/528. Det kan ju vara så att Z3'an har annat oljetråg, luftfilterbox. Men grundmotorn borde vara samma. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Jag vet att BMW själva tryckte ner M73-motorn från 750 E38 i en Z3 i experimentsyfte, det kanske kan vara något? :) ///M |
|
|
Skall man hänga i en Z3-motor är det väl lika bra att köpa ny bil tycker jag.. /Henrik |
|
|
ThaMaztr: något feedback hur denna experiment gick ? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
chrille70 |
Byt upp dig till en motorstarkare Z3 istället för att byta drivlina. Men gillar du att skruva: tryck ner en M-motor under huven och låt 1,8-emblemet sitta kvar. Tänk vad många man skulle kunna "lura" vid rödljusen....! /Chrille |
|
Z3c 4 ever: Nix, dessvärre inte :/ Läste om det hela i ett gammalt nummer av BMW Magasin för något år sedan, när de skrev om de ljud man vill höra i en bil. Då var det bilder på en gul MZ3 roadster med just M73-motorn. Vill lova att det var rejält tight i motorrummet! :) ///M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.