AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
907

M3 e30 elfläkt

Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Någon som vet vilket nummer det är på säkring och relä till elfläkten till kylaren.
Det är en m3 -87.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Förresten när ska fläkten gå igång i första läget, sista läget ska ju in strax före rödmarkering.
Grusse
Min går på första läget hela tiden, fast jag vet inte om det ska vara så egentligen? Någon mer som har så?

Min M3 E30: Länk
WIKING
Min går igång på lägsta hastighet när nålen står rakt upp
andra steget vet jag inte, har alldrig lyckats få den så varm.

KÖHLER 2,5
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Första steget på min går hela tiden. Ska tydligen vara så enligt de som kan.
Lotus Samuel
Min går igång precis innan rött, vad ska man byta för att det ska funka som det ska? Nåt relä eller tempgivare?
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Du kan ju prova att byta givare, har du en -87 har du en givare,
-88 och senare har du två.
Lotus Samuel
Bempa, jag va på bmw igår och dom kom fram till att fläkten inte kan gå i 2 steg eftersom det bara är ett gradtal på givaren som sitter på 87:orna. Så frågan är. Ska det va som det är på min då?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Samuel, på 87:orna sitter givaren i nedre vänstra hörnet av kylaren. Den kontakten sluter vid 91 grader med följd att fläkten startar ganska sent. Det finns även en dubbeltemperaturgivare (82/91 grader) för montering i kylaren. Använder du en och den lägre tempen kommer fläkten tidigare (antagligen lite väl ofta).

En mycket trevligare lösning är byta till termostathuset från 88-, på dessa sitter tempgivaren i termostathuset. Tempgivaren på dessa är en två dubbeltemperaturgivare (91/99 grader). Kopplar du sedan in fläkten på 91 graders kontakten så kommer fläkten att starta lagom tidigt, i mitt fall startar den vid klockan ett på tempmätaren, dvs ungefär mitt mellan normal och första strecket.

Jag tror att det är samma gäng på alla tempgivarna. Stämmer det kan du använda den vanliga tempkontakten från 87 i 88:ans termostathus, fördelen med detta är det är flatstiftanlsutning på 87:ans givare vilket gör att du slipper få tag på kontakten från 88-.

En ytterligare lösning är att laborera lite med värdet tempgivaren i kylaren.
Om nu 82 grader är för lågt så går det ju alltid leta rätt på en tempkontakt med lämplig temperatur. Dessa temperaturkontakter är ju rena standardprylar dvs inget BMW-unikt. Det finns högst troligt en eller flera tempkontakter med samma gäng så att du kan alternativa givare som ligger mellan 82 och 91 grader.

/G
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Lotus Samuel: Som gasa säger så ska fläkten starta sent (vid 91 grader), egenligen gör det ju ingenting att den startar sent bara den startar, det är inte skadligt för motorn att den går upp 91 grader.

Elfläkten på m3 -87 har det varit problem med, verkar som den lever ett eget liv, vissa går hela tiden, andra startar när nålen står rakt upp eller i närheten eller som i ditt fall den startar väldigt sent.
Lotus Samuel
Ok då vet jag att min bil funkar. Eftersom jag hört att fläkten ska starta i 2 steg så trodde jag att min va sönder men enligt en bmw mek jag pratade med igår är det precis som ni säger. Det är bara ett läge på 87:orna. Det blev ju lite delar att byta om man skulle byta termostathus och allt. Men en givare med lägre temperatur i kylaren låter som en bra lösning.
Känns bättre nu när man vet att allt står rätt till.
Sa
2
Sandberg
bmw M3 E30 -87
hej jag fick samma problem på min m3 -87.
fläckten startade ungefär där din startar nu.
då kom jag fram till att de var motståndet vid fläckten som hadde brunnit en vit liten sak.

på min går fläckten hela tiden på första läget när man vrider på tändningen.
prova byt det motståndet de sitter på fler bmw med elfläckt.

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.