|
|
|
|---|---|
|
Har blivit sugen på en e36 cab eller coupé. Skulle vara trevligt med en cab nu i sommar men hur praktiska är de igentligen. Är det stor skillnad på bagageutrymmet på en coupe och en cab. Jag antar att baksätet är smalare i cabben än i coupen. Är cabben mycket mindre vridstyv än coupen? Sen är det ju vilken motor man ska välja. Funderar på M3 eller 328 årsmodell runt 97. Skulle vara kul med en M3 men hur mycket högre är driftskostnaderna på en sådan. Någon som vet vad skillnaden är i försäkrings kostnaderna i Malmö om man är 25 år. Undrar oxå vad service intervallerna är på en M3 respektive en 328 och vad kostnaderna är för servicen. | |
|
Bagagerummet är mycket mindre. Hela baljan för cab:en tar ju upp plats så det är inte mycket att hänga i julgranen. Packar man i mjuka väskor kan man ju iallfall fylla upp hela bagagerummet. Baksätet är något smalare och har bara 2 platser, dock mer formade. Drift och försäkringskostnaderna är högre för M3:an, skulle gissa att du får betala 25% mer för en M3-service samt att vissa slitdetaljer såsom klossar och skivor är dyrare. Service intervallen styrs av din körning med en bra tumregel är 2300-2500 mil mellan servicearna (sedan finns det n som styrs av tidsintervall också men den är "billig"). Det är då Olje/Insp I/Olje/Insp II/Olje o.s.v. II:an är dyrare än I:an runt 8k mot kanske 6k för I:an en olje går på ca 1500. Försäkring är det svårt att säga något om då det skiljer otroligt mellan bolagen. Men räkna med att det är dubelt så dyrt att helförsäkra en M3 mot en 328:a och 328:an är inte billig ;) Vridstyvheten är klart mindre i cab:en men det är inget som du märker så mycket av innan du börjar pressa på en mindre väg med mycket kurvor. I en cab behöver du kanppt åka över 70-80 med taket nere på en rolig väg för att uppnå maximal åkglädje. Alla svar ovan baseras på M3 Cab-97 ;) |
|
|
Tackar så mycket för det uttömmande svaret coolblue. Undra om det någon som har eller vet var man kan se bilder på bagageutrymmet i en e36 cab.(har en sambo som behöver övertalas att det räcker) |
|
|
Hmmm... kanske någon med cab kan fota men tänk dig en vanlig coupe och sedan stjäl baljan 200-250mm direkt ned från öppningen och framåt mot ryggstödet. Man kan definitivt åka två personer på en-två veckor men skall man börja släpa matkassar o.dyl. blir det att stoppa i baksätet. Ett vindskydd är då kanonpraktiskt då det täcker baksätet så att det inte ser för d*^%ligt ut då man är ute och åker. Och hindrar att makaronerna blåser ur ;) |
|
| Har bara en sak som kanske kan övertyga din sambo. Jag har två barn 3 och 7 år. En resa till gbg med barnvagn, stor visserligen mjuk väska och två mindre väskor och lite andra saker. allt detta i en 328 cab så inga problem att resa bort lovar dig. | |
| Angående serviceintervall så kan jag säga att jag får lämna min 328 på service vid 1200-1500 mil och jag kör väldigt lugnt och aldrig stadskörning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.