|
|
|
|---|---|
|
Som så många andra E39-ägare har jag en display i centralinstrumentet som förlorat bildpunkter. Jag har läst att det är flatkablar till displayen som har glappkontakt. Är det någon idé att ta ur instrumentet och söka sig fram till flatkablarna eller riskerar man en riktigt stor utgift på det sättet. Hur tar man ut centralinstrumentet?? | |
|
Hej, Instrumentet sitter med två torx-skruvar i överkant av glaset. Bara att lossa och vrida ner huset, så går det att dra ut. Se länken. Länk Min åsikt är att det är meningslöst att ta isär och "fippla" med kontaktspray eller plastband under plåtramen för att öka trycket över kontaktytorna. Det kan tillfälligt bli bättre men det är ingen långsiktig lösning. |
|
|
Frågan är ju vad som är en långsiktig lösning. Kan det vara att byta instrument var trettontusende mil eller??? |
|
|
Nypris 2700-: Rono |
|
|
Nypris på vaddå? Jag fick en kostnadsuppgift som var mer än 100 procent dyrare! BMW Power lönar sig! |
|
|
Uppföljning Jag bytte till ett nytt/utbytesinstrument på BMW-verkstad. Det kostade ca 5000 kr, men kostade mig två verkstadsbesök eftersom man påstod sig ha fått fel instrument första gången, slarvfel??. Detta betyder 33 öre milen fram till idag (28000 mil). Inga driftsstörningar på instrumentet har förekommit sen dess. Man får nog tänka sig att BMW lärt sig något från 1999 till 2003. |
|
|
På begagnatguiden för E39 [AUTOPOWER] anger de att det kostar 6000 kr. Pixelbortfall i displayen i instrumenteringen är ett vanligt fel som drabbar E39or. Problemet sitter i kontaktytorna till displayens kretskort, som på grund av smuts eller fukt får nedsatt funktionalitet. Problemet dyker upp oberoende av årsmodell eller miltal. Många har försökt rengöra kontaktytorna, utan att lyckas helt. Byte kostar ca 6.000:-. |
|
|
Mera info: Länk FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.