|
|
|
|---|---|
AIex |
Ska fara och besikta min bil i veckan och jag undrar hur mycke t-röd man ska he i om man ska tanka 10 liter ? En polare sa att han hällde i 2 liter t-röd på 10 liter bensin. Stämmer det? Och en fråga till: Jag tankar 95:ans i min e30 nu men går det att köra på 98 eller går den sämmre eller nåt då? Alla svar uppskattas! Mvh/Alex |
ant |
Hmm att blanda t-röd i bensinen gör nog varken till eller från på avgasvärdena. Det innhåller väl till största del Etanol och Metanol? Angående oktantalet på bensinen, så kan du välja fritt mellan 95 eller 98 oktan. I teorin ska bilen gå bättre med 98 oktan. Men troligtvis gör det inte någon märkbar skillnad där heller. Om du söker på detta ämne om val av oktantal, så kommer du finna en hel del att läsa. ========== Länk |
AIex |
Hmm oki så det hjälper inte att tanka i 2 liter t-röd tillsammans med 10 liter bensin? Mvh/Alex |
AIex |
Ingen? Mvh/Alex |
| Häll i 2 flaskor k-sprit istället. Det brukar ta ner avgasvärden. | |
AIex |
gnistan: aha oki hur många liter k-sprit då? hur mycke är 2 flaskor då? behöver hjälp snabbt eftersom jag ska besikta bilen imorrn... Mvh/Alex |
|
Om motorn är frisk och nyservad, skall du inte behöva någon sprit i bensinen för att klara avgasvärdena! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
AIex |
Johan B: den är inte nyservad. hur mycke k-sprit ska jag hälla i på 10 liter bränsle ??? Mvh/Alex |
| du kan ha hur mycket som du vill.ta en flaska .den innehåller ca 3 dl. | |
AIex |
zingonet1: Hmm oki en flaska på 10 liter låter ganska rimligt så man provar med det iaf ;) tackar tackar ;) Mvh/Alex |
| I kompisens 750IAL var det 40/60 blandning av k-sprit/bensin, sedan är det direkt till macken och fylla upp! | |
|
Häll i 20% E85 om du har någon etanolmack i krokarna, billigare än att köpa en massa k-sprit Länk |
|
AIex |
Molte - Hur menar du? wath - aha oki men jag ska bara använda det på besiktningen och jag har nog ingen etanolmack i närheten =/ men hur mycke k-sprit ska jag he i på 10 liter bränsle? äre 3dl ? Mvh/Alex |
|
När jag besiktade min gamla skrotiga Saab V4 från 1970 hade jag i ungefär 20% etanol (tsprit/ksprit) på den skvätt bensin som fanns i tanken. Du kan säkert ha mer ändå som Molte säger. Men efter beiktningen bör du väl fixa bilen så du slipper gamla skrotbilsknep för att köra omkring med din Beemer ;-) |
|
AIex |
Oki tackar tackar! Mvh/Alex |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.