AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
426

98-ans ACC kontrollenhet i en 95-a?

Under meny "Provkörningar" på denna sait så visas en 740-95 med en ACC-kontrollenhet modell 98. Enligt Förenade Bil i Malmö så krävs omfattande ombyggnader av elsystemet för att denna uppgraderning skall funka. Hur går man till väga? Eller är det så att de båda årsmodellerna är helt kompatibla?

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Enligt länken nedan är dom fullt kompatibla.

Länk
Jag har en E38 -97 som jag bytte ACC-panelen på (pga det välkända problemet med "försvunna prickar").
Det som satt där var det gamla med "vred" till fläkten och jag bytte till den nya med knappar.
Dom är fullt kompatibla, dvs det behövs inga ombyggnationer utan det är bara att dra ut den gamla och plugga i den nya.
Jag tror aldrig det var nån diskution om att ersätta med den gamla panelen, tror faktiskt att den utgått.
Göran Berg
Har precis låtit Förenade Bil i Malmö byta min ACC panel till en ny modern variant. Kan ej säga om den nya panelen motsvarar 97-ans standard men den har den omnämnda funtionen dvs. knappinställning av fläkthastigheten istället för vred.

Vad jag förstår så är det inte bara att byta panelerna på de tidiga årsmodellerna utan det måsta till en anpassning av mjukvaran då funktionerna är något annorlunda. Bl.a. så saknas restvärmeknappen på den nya panelen samt att den nya panelen har en knapp för max. kyla.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mejla Asken och fråga eftersom 740-95 i repet var i han ägo tidigare sedan ny.
Jag kommer inte ihåg historien om bytet.
asken@bmwpower.nu
På E39 så finns det ca 5-6 st olika versioner av klimapaneler och lika många mjukvaruvarianter är säkert liknande på E38.
och alla BMW verkstäder har inte full koll på detta efter vad jag förstått.dvs vad som passar var osv.

///MVH Hasso
Länk

Göran Berg
För er som letar efter en ny ACC panel till er E38, ta en titt på följande Amerikanska sida.

Länk

Med tanke på dagens låga dollarpris så är detta ett fynd. Märkesverkstad tar ca 4500:- för panelen. Tilkommer montage samt anpassning av mjukvaran.

YES YES YES! Jag har precis installerat en beg. ACC-kontrollenhet i min 740-96, av den nya sorten som kom 97, fast den hade suttit i en 95-a. Allt FUNKAR!!! Köpte delen av ML Bildemontering i Sävsjö.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.