AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.734

Otursförföljd eller bmw-kvalitet när den är som sämst ?

Måste bara fråga panelen, köpte min 320 för 9 månader sedan, och har haft följande fel på denna tid:

*Elhiss höger fram, bytt
*Länkarmar bytt
*Bromsar bak bytta (bmw tog på sig att de inte kontrollerat innan de sålde bilen)

Och idag när jag hade bilen på oljeservice så bad jag dem kolla på passagerarutrymmet då jag sett att det förekommit en del vatten på sistone, dom: Värmepaketet troligen kaputt och ny service om två veckor.

Allt detta har förvisso gått på goodwill alternativt europlus men garantin går ut om 3 månader och frågan är om bilen nånsin kommer sluta krångla, känns som det varit lite mycket... Visst, jag borde kollat hur det var med länkarmarna innan jag köpte den men med tanke på att den var servad hos bmw plus att jag köpte den av bmw i Solna så trodde jag nånstans att de kollat upp länkarmarna med tanke på att det är ett så pass känt problem.

Frågan är nu, är det normalt med så många fel på så kort tid, och vågar jag behålla bilen eller ska jag sats på att byta den medans den fortfarande inte kostar mig några pengar i form av reperationer ?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
En personlig reflektion är ju att den börjar bli till åren.
Jag har själv en E46-99a som har haft mer än lovligt med fel, den är faktiskt på verkstad just nu för elhissbyten (ur egen plånbok), och den ska nog bytas ut inom det närmaste året. Jag uppskattar bilar som fungerar, och min har nu gått snart 9000 mil, varav 5000 under det år jag ägt den. Dax att byta, med andra ord. Kruxet är bara att min fru precis beställt ny bil, Volvo V70, ett garage skall byggas och man är inte gjord av pengar.

Sammanfattningsvis: om du har ekonomisk möjlighet så är nog mitt råd att byta, även om det ju har hänt förr att en ständigt krånglande bil plötligt byter karaktär och går felfritt i många år.

(Så var det med en Corolla som jag köpte när den var ett år gammal, säljaren praktiskt taget varnade mig för bilen, allt hade krånglat, kopplingen hade pajat, massa saker som i och för sig gått på garantin hade spökat. I min ägo gick den dock som en dröm i flera år, inte en krona i underhåll förutom service, tills den en dag mosades under en lastbil...)

Sök på forumet och du skall finna.
Säg ett fel och jag hade det på min E46:a... Däremot har min nuvarande E39:a rullat på utan något fel av allvarligare karaktär.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Tror det är normalt, själv har jag bytt intergrarlänk, länkarmar, säkringen till elhissar, bromsskivorfram, innerdisplayen och justerat accn, men min e ju några år äldre oxå. (har haft den sen i Feb)

Bilar går altid sönder, kanske känns speciellt mycket när det är bmw pga dyra reservdelar.

Mvh/Soki

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte BMW kvalitet när den är som sämst utan som bäst:))
Det är ju "standardfel" som drabbar E46. vattenläckaget kommer ofta genom dörren och beror på attl ljudisoleringen släpper i dörren varvid vatten kommer in via sidopappens klipps, men det ska vara modifierat from med 05/98 förhoppningsvis.
Det är inte bättre kvaliten som gör BMW dyrare utan körglädjen:))

///MVH Hasso
Länk

Hasso -- Problemet med vattnet lokaliserade dem till värmepaketet så det var inte det du tipsade mig om för ett tag sen d.v.s det du nämner med vattenläckage via dörrarna.

Jag har fått erbjudande om att ha tjänstebil via jobb och då blir det Volvo och jag vet inte vad jag tycker om det egentligen. Som några av er nämner så är det otroligt skönt med en bil som rullar på utan att gå sönder en gång varannan månad som min gjort. Har svårt att motivera mig att lägga 100.000 extra för att få en 525 E39 istället för en S60 2,4T när bmw'n dessutom är av utgående modell och jag behöver pynta pengarna själv vilket som sagt inte är fallet med Volvon... Funderar alltså på att ta en paus från bmw-ägandet och återkomma om några år när E60'n funnits ett tag och eventuellt nya trean också kommit.

Va har ni för åsikter om Volvo S60 med 200 hästarsmotorn ? Om ni nu testat den. Att den inte är lika kul som en bmw, "trist med Volvo" blaha blaha vet jag redan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En mycket snygg Volvomodell.

///MVH Hasso
Länk

2.4T har jag inte kört, däremot har jag en kompis som har en vanlig 2.4 (140hk). Motorn är ju inte det roligaste som finns, men i övrigt tycker jag att det är en kanonbil. Med 200hk är den troligtvis mera gasglad också.

För 1½ år sen körde vi (tre vuxna) till Nordkap med den bilen (~600mil) och det funkade mycket bra. Baksätet är kanske inte alldeles lysande, men det går att åka långt där också ifall man vill.

Provkör!
/Micke
Hasso -- Det håller jag med om, parkerade bredvid en idag utanför jobb och den känns helt klart modernare i designen än min E46 -99. Vad tycker du om den körmässigt ?

Såg att någon i en annan tråd skrivit att han testat en S60 och tyckte den klarade sig bra jämfört med hans E39 förutom när det gäller styrningen (som även jag har lite svårt för i volvon). Ska kanske påpeka att jag i så fall köper en med automat vilket innebär att bmw's utmärkta manuella växellåda inte behöver jämföras med Volvos hemska manuella låda =)
micke : Har redan provkört. Kanske låter lite konstigt men jag är bara ute efter att höra vad andra tycker också, alltid intressant att höra om ens egen uppfattning överenstämmer med andras =)

140 hästarsmotorn har jag uteslutit redan, det står mellan 170 och 200 Hk.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Har provkört inte S60 men väl V70 med samtliga motorer, tyckte faktiskt 140-hästarn var helt ok även i en såpass stor bil, en vettig grundmotor, men de andra är ju klart roligare.
Om du ska ha den som förmånsbil är det ju inte alls ovanligt att arbetsgivaren har ett tak för förmånsvärdet, mkt vanligt att den får kosta max 7,5 basbelopp, dvs idag 289900, dvs inget "lyxbilstillägg" får uppkomma vid förmånsberäkningen, och då är valet glasklart tycker jag: 170-hästarn och mer utrustning.

170-hästarn räcker långt, bilen är ju ingen racer och den motorn passar bra till bilens karaktär. Tycker jag.

Sök på forumet och du skall finna.
Jag har gått motsatt väg mot vad du planerar bmw320i.
Skickade nyligen av min Volvo S60 tjänstebil med 170 hk, och köpte mig en 320-00 privat. Min första BMW, och helt plötsligt är det kul att köra bil. Och då har jag ändå den tamaste sexan, men chassit är ju underbart. Volvon bara sladdrade omkring. Men jag kan förstå att du är trött på tekniskt strul, trodde i min enfald att BMW är pålitligare än Volvo.
Fille Fabel: Då lär du bli överraskad om du får uppleva samma problem som jag gjort =) Fast jag är övertygad om att jag stött på ett måndagsex, även om det verkar va fler än jag som haft samma problem. Dessutom sitter jag för mycket i köer för att känna mig nöjd med manuell låda. Är också lite trött på att inte känna nån riktig effekttopp, visst det är trevligt med en bil som är jämnstark/jämnsvag över hela registret men jag tillhör dem som gärna känner bilen sticka iväg lite extra vid ett visst varvtal.

BMW's chassi är överlägset men jag är inte längre säker på att den är lika överlägsen när det gäller det övriga. Och som sagt, ekonomin får avgöra nu och den enda bmw jag skulle vilja byta till är 525iA och den kostar 50% mer än Volvon och SÅ mycket bättre är bmw'n definitivt inte. Inte i min lilla värld iaf ;)

Lycka till med nya bilen ! Måtte du slippa uppleva samma sak som jag gjort :)
ov
7
ovhe
320i -99
BMW Solna's leveranskontroller ger jag inte en spänn för , jag köpte en 320i -99 med toksneda framskivor av dem. Om man bromsade i 80 knyck så höll man nästan på att ramla ur bilen !

De fick senare bytas ytterligare en gång men det finns väl inga tidiga E46:or som har original-bromsarna kvar ??

kan ja lägga till lite om s60 snacket.
Farsan har en s60 T5 som ja brukar låna lite då och då,kan säga att den går mer än bra..:) hänger av dom flesta bmw,men ändå tycker ja inte den ger samma körglädje som en bmw,känns mer klumpig på nå sett.
Men de är en snygg bil,skön å köra,bra komfort mm...så s60 är ett mkt bra alternativ,helt klart!!

Länk E30 körmaskinen nr.1
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Att betala extra för att få 170 hk- motorn i en S60 bedömer jag inte vara så smart då det bara är en omprogramering av motorns styrelektronik som skiljer den från 140hk. Köp 140hk och chippa/mappa istället, om det nu nödvändigtvis ska vara volvo. Jag tycker att det finns mycket bättre alternativ om man ska ha nybil i den prisklassen!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
nofx16:
Har du kört S60 med båda motorerna?

Jag körde 140hk historian på en 50mils resa och den funkar mycket bra, ändå tills jag skulle köra om..
Då som först märks det att den saknar kraft. Jag är ju sån att det finns bara ett läge vid omkörning.. ;-))

170hk eller 200hk är båda trevliga bekantskaper, men det är nog som Mr Shhh skriver ovan att det är 7,5x basbelopp som kanske sätter stopp för 200hk. Satsa isf på 170hk med mer utrustning. Volvo har ju ett flertal ganska prisvärda paket.

Men 200hk är fler än 170 dito.. :-))

Mvh
Patrik

4.705
J.L
BMW M2-24
Om man vill ha en problemfri bil så är väl inte de nyare Volvo-modellerna de första man tänker på...

Far har en V70 XC -02 5000 mil som är påväg ut. Centrallås, innerbelysning, larm, krängningshämnarstag, stötdämpare och nivåreglerning har bytts än så länge. Allt har gått på garanti, men servicen på Bilia har varit undermålig. Grannarna hemma har en likadan bil som har haft liknande fel, så det är knappast ett måndagsex som far har kommit över.

Angående S60 tycker jag att det är en ganska skaplig bil, prisvärd jämfört med 3-serie och C-klass, men både 140 och 170 hk känns ganska lama, 2.4T eller T5 går däremot friskt.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
nofx16 -- Att köpa en motorsvagare version och sen chippa är väl inte så förnuftigt på en ny bil för vad jag vet så ryker alla garantier all världens väg då, iaf de som avser motor, växellåda o.s.v.

Dessutom ifrågasätter jag liksom Patrik_N om du verkligen kört bilarna ifråga, det går inte att stirra sig blind på siffrorna/tekniska specifikationerna i en tabell och bedömma motorn efter det, men det vet du säkert redan. Bilar finns det rätt gott om i nämnda prisklass men det blir för dyrt med tyskt och jag tokvägrar japanskt, om det är smart eller ej låter jag andra bedömma ;)

ovhe -- Märkligt, köpte min bil på samma ställe och du är inte den enda som jag hört berätta om samma problem...

J.L -- Kvittar nog vilket märke man köper, problemen dyker upp förr eller senare ändå. Valet jag har är att behålla bilen jag har, och inse att europlus garantin som hittills sparat mig 30-40 000 spänn snart går ut, eller att ta en tjänstebil genom jobbet, och då klara mig på nybilsgarantin i två år och slippa allt vad rep-kostnader heter, nästan iaf ;). Visst, jag måste offra en hel del av körglädjen men jag är gladare i en bil som har bättre förutsättningar för att hålla (det får man väl utgå från när bilen är ny iaf) än i en bil som behöver stå på verkstad 2-3 dagar varannan månad och som orsakar mig en massa onödiga utgifter...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Förstår verkligen inte hur folk kan tycka S60 är en snygg modell, den är närainpå spyful...V70 är bra mycket snyggare. JAg har kört 2.4 170 hästaren under kanske 50-100mil och kan säga att jag upplevde den otroligt seg/slö och den drog ganska nära litern vid min körning och då kan jag tillägga att jag mycket sällan körde över 30km/h för fort och uteslutande landsvägskörning. Chassiet var tråkig och bilen upplevdes som tung förövrigt.

Det som var bra var körställningen/stolarna och hyggligt låg ljudnivå. Det jag gillade var att bilen kändes som en storbil trots relativt små ytterutrymmen och det var lite amerikansk pösarkänsla när man åkte runt. Inte helt olik den S80 2.9l jag provkörde när den kom. Kul för medelålders och uppåt som kanske inte gillar bilar som uppmanar till smisk för det gjorde absolut inte denna S60, men jag ser det som slöseri...om man inte prompt bara måste ha en fabriksny bil då den gick lös på 257000kr med mycket utrustning när den kom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.