AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
581

740i -95 6växlad eller 735i -96 5-växlad?

Behöver lite råd/hjälp angående dessa bilar.Vilken bil är ett "säkrare" köp???Båda bilarna e likvärdigt utrustade.Har inte bestämt mig på långa vägar men e bra sugen!!Tacksam för tips om fällor mm!!!
Om båda är i likvärdigt skick så är 740in mer lättsåld och roligare att köra, driftskostnaderna är de inte heller någon större skillnad på så mitt val skulle vara 740in.

Mvh Stephan
Ok!Kända fel/problem med dessa modeller??Drivlinans hållbarhet???Var skall ja titta extra noga efter rost???
Visst är 740 den mest lättsålda modellen, dock inte med manuell låda. Det är inte fel att 735an är ett år nyare heller.... Gäller säkert även 735 att manuell låda är mer svårsålt än automat.

/Simon
Vad gällande rost så kolla baklucka, bakom regskylten bak, nedre kanter vid dörrsidor, även innanför dörrarna. Själv hade jag en rostfläck på bakluckan.

Mvh/Soki

Ja, fälla och fälla...oavsett vilken du köper så kolla skruvarna till oljepumpen (gäller bägge modellerna), finns en maraton-tråd om detta på annat ställe i forumet...:)
Kolla även att panelerna funkar (både kombi-instrumentet och ACC-panelen) det brukar falla bort prickar i dom, men det är ju ganska uppenbart fel och syns ju direkt, men det kostar några kronor att byta dom (har själv bytt bägge)
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jag skulle välja 740:n! Skulle kunna tänka mej att den drar mindre på landsvägskörning eftersom den varvar mindre.
Bättre vrid också! Jag har själv en 740 som är sexväxlad
och det fungerar kanon! Kopplingen är värd att testa lite extra noga. Fick byta min nu och det gick löst på nästan 10.000:-
(Är ungefär som M-5:ans koppling: Lätt att slira/bränna sönder vid allt för aktiv körning om man gör fel vid växlingarna)
Scheckheft
Hej, sjuserien med manuell växellåda är inte lika eftertraktad som de med automat. Som simon_en skriver är 740 den mer lättsålda modellen. Är du säker på att du vill ha en manuell låda? Var beredd på att bilen kan bli svårsåld igen.
Använd sökfunktionen, det finns massvis med info om modellerna.
Lycka till

Mvh
Scheckheft

bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
tjaba hade en 735:a förut köpte min motor för 4800:- en komplett 740 motor men skulle hellre ta en 745 med turbo...
visst är 745an en 6a på 252 hk orginal + att turbon ger lite hk med hehe..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.