AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
411

Vad har jag för surdämpare ?

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Tja

Bytte till sänkningsfjädrar på bilen min då det satt originalfjädrar men jag tyckte dämparna var riktigt hård ändå ? dock så guppar det hela tiden nu tycker jag , dämparna vette fan vad det är det stod Eurodemper på alla fyra med klisterlapp hittade inga nummer tror det var instansat BMW märke men är inte säker nån som hört talas om "Eurodemper" nu är bilen stenhård iaf , men som sagt det guppar som rätt mycket nu ändå , gör konidämpare det också eller är dom bara stenhård ???
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Micro säljer nåt som heter Eurodamper, kanske sådana du har. Vet inte så mycket om dem men vad jag har hört så ska de vara hyfsade i förhållande till priset. Sänkte du mycket eller? sänker man tillräckligt mycket så måste man även byta till "kortare" stötdämpare. Finns oxå risk att man "kör ihjäl" en gammal dämpare om man sätter på sänkfjädrar och därigenom låter den jobba i ett annat "arbetsdområde" än den är van med.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Bytte du bara fjädrarna??? Bytte du inte stötdämparna??? Om du inte bytte stötdämparna och dem är av original höjd och sätts på ett fjäderben med sänkfjädrar så blir bilen stenhård! Därför att original stötdämparen trycks ihop mera än standard och då blir den hårdare. Det är inte att rekommendera, du bör också byta stötdämparna till en som är avsedd för höjden på sänkfjädrarna.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jasså... ja det visste jag inte men fan... då måste byta tillbaka då va :(

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
25mm från motornord , sänkte kanske 50/25mm

/Mvh Göran
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Eurodamper=skitdämpare,stenhårda och utan komfort...Det blir som du säger "småguppigt" hela tiden med dessa lågbudgetdämpare...Mycket riktigt Micro som iaf sålde dessa..

Om du ska göra det riktigt så byter du som tidigare skrivits dämpare med en kortare slagläng anpassade till lägre fjädrar.
Bra tips är ju KONI eller BILSTEIN anpassade till dina fjädrar...

Lycka till!

Mvh Janne
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hmm... men värt ! blir ju inte billigt det här... fan dom kostar ju 6900:- sånna där dämpare...

/Mvh Göran
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja, BILSTEIN och KONI är dyrare grejer, men man får vad man betalar för... Nästa köp jag gör så blir det BILSTEIN.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
samma här !
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Wrath: Här har du ett par framdämpare åtminstone...!

Länk

Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Wrath: jag inhandlade sänkfjädrar och bilsteindämpare på skroten på västerslätt, en 535:a krockad i sidan, 200 spänn/ sida, tycker det var ett bra pris för nästan nya grejjer. Jag tror jag sett dig glida på stan, alpinvit m535:a va ? Har också en men ska snart sänka fram, min "sittkissar", och det går ju inte för sig.
Tuta nästa gång.....
MVH Peter
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Jag köpte kortade dämpare till min i samband med sänkning. Köpte vi Carfashion (www.carfashion.se) kortade dämpare till ett hyggligt pris. (1200kr/st) jämfört me bilstein som ska ha 1800kr/st. Några M5or kör på dessa åxå och har inte klagat hittills iaf. Dom heter LouTech. E från tyskland. Kan iofs förväxlas med Low tech = låg teknik men vem vet utan att ha provat! =)

B M W - Do I need to say more!
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Pete71

jasså det var du som tog dom , ja jag tog motorn jah.. kom tydligen 2 timmar efter dig , tänkte ta dämparna och allt det när ajg köpte motorn men tänkte aldrig på det så nästa dag jag var där hade du vart där ;)

/Mvh Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.