|
|
|
|---|---|
| Jag har fått erbjudande om att köpa en bmw 750 -89. Problemet är att ägaren har ställt av den efter att han har hört knackande ljud ifrån motorn. Han tror själv att det är kamremmen som hoppat ett hack. Hur mycket betalar man för en sånhär bil? Den var riktigt fin för övrigt, och endast 3 ägare sen 89. Är motorbyte och/eller topprenovering en mardröm ? | |
|
Hej. Ta för givet att du behöver byta motor så är du garderad. Topprenoveringar kostar långt över vad en 750 av denna årsmodell är värd. På bilskroten kan du hitta en motor med garanti för 6000-10 000, detta är nog det bästa alternativet för en sådan här bil, annars kan om man har otur kosta 15 000-20 000 att renovera topparna. (i bland mer). Ett pris på denna bil torde ligga på runt 15 000-20 000 med det förutsättningar du uppgett Motorbyte är mindre bökigt än att "bara" byta topparna. Mvh Skalman |
|
|
Vilka motorer passar? kan man leta motorer från t.ex. 850 modellen? Är topparna den vanligaste orsaken till haveri hos V12:an? Säljaren begär 10 000:- för den som den står, men det kan vara prutbart tror jag. |
|
|
Hmmm...Kamremmen hoppat ett snäpp!?!..Det är KEDJA på den kraftmaskinen. 10000kr är billigt TROTS en ev. "havererad" motor.Sälja bilen i delar borde ge mer än dem slantarna.. Mvh Janne. |
|
|
Hej 10 000 låter humant, då har du lite utrymme att lägga pengar på utan att bilen blir förhållandevis dyr. Skulle det skita sig, så kan man ju som janne T skriver, snabbt få igen pengarna på att sälja delar. Känner inte till dina förutsättningar att "meka" men vore det jag så skulle jag nog köpt den......... bytt motor..... och förhoppnings vis fått en hyffsad 750 till ett skapligt pris i slutändan. Mvh Skalman |
|
|
Själva mekandet är inga problem, jag har tillgång till lyft och komplett verkstad. Däremot är jag helt grön vad det gäller BMW och särskilt V12:an. Jag har aldrig varit någon stor beundrare av BMW, men när jag var och kollade på bilen blev jag helt förtrollad :) Såååå mäktig!! Men då kan man stryka teorin att kamkedjan hoppat. Kan det vara ett vevlager som gett med sig, eller är det med all säkerhet toppen som är kass? Kan det vara topp-packningen? Är det något särskilt som borde krångla vid motorbyte, tex databoxar och dyl.? Finns det någon reparationshandbok typ "Haynes" till modellen? Tack för hjälpen! |
|
svardska |
För det första! Hur mkt har den gått? Har aldrig hört talas om en 12á som är mekaniskt trasig om den inte gått ohyggligt mkt mil. Det är antagligen lyftare som spökar, gör ett par snabba oljebyten med helsyntet och filter. Om inte det fungerar så tappa ur all olja sätt i nytt filter och fyll på med disel eller helst vanlig villaolja och kör den en stund på tomgång (10 min kanske) det rensar ut det mesta, om inte det funkar gör om det igen!. Det är ingen fara att göra detta för diseln håller oljetrycket i motorn och man riskerar inga mekaniska skador. Men efteråt måste man fylla en billig olja som absorberar all disel och efter det bytet montera nytt filter och helsyntet igen. Detta är en metod som hjälpt mig vid ett flertal tillfällen och sparar en massa :- om det fungerar... |
|
Nu har jag fått mer information om vad som hänt bilstackarn! Enligt ägaren så ska kamkedjan hoppat nått hack, eftersom det rasslade till när han startade den, och sen dess har den gått dåligt. Kan ha berott på att kamsträckaren ha lagt av? Kan också berott på att det "kärvat ihop sig" i toppen pga dåliga oljebytes-intervaller?? ren spekulation av mig, ni är bättre på sånt här! Det var två år sedan detta hände, alltså har den stått stilla de senaste två åren...inte så bra kanske. Annars så var den fullutrustad, svensksåld och 19000 mil och det är den långa modellen (750 iL?) Finns det plats för kamkedjan att kugga över nått hack? Finns det överhuvudtaget plats för ventilerna att möta kolvarna? Tack på förhand |
|
|
Håller med Svärdska! Talar man med riktigt rutinerade mekar så finns termen "Sköljolja"som användes på Alfa och Maserati,med tidig teknik på överliggande kammar och hela paketet med lyftare och dylikt där då filtrets betydelse får sin verkliga funktion av att ta bort skiten som uppenbarligen är där konstant.Alla pratar om syntet kontra mineral men för att hålla det hela riktigt rent så är det bara att av med tråget, torka ur ordentligt med trasa så långt det går.Kvalitet är ett honörs ord idag på detta forum, specielt på syntet sidan så det finns ingen anledning att tubba på dessa principer.Så Svärdska!Fram med fler gamla fina tips som antagligen sparar en hel del slantar till våra v-12or och dess ägare. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej! "Framåt" kan kedjan kuggaöver max 6 mm på jiggarna d v s 0,05 kugg. I praktiken såledees ingenting innan kolven slår i ventilen. "Bakåt" kuggade min över minst 2 om inte tre kugg, under mitt mekande. Allt man gör lyckas inte. Dock har jag inga skador. Under gång kuggar ingen kedja över åt ngt håll enligt min uppfattning. Det som rasslar måste vara nått annat. Har kedjan kuggat så rasslar den väl inte för det. MVH /// Paap R |
| Är den bilen från småland???? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.