|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med min M5 3.8 1993. Problemet är att fartspärren (den version som m h a en vajer går in och stryper gaspådraget) ibland går in och stryper gasen vid normal körning. Oftast inträffar det när man nyligen startat bilen, men då den använts rätt så nyligen. Felet inträffar cirka 1 gång per 200 mil, men verkar bli allt mer frekvent. Problemet yttrar sig som så att motorn som drar i vajern till fartspärren börjar dra undan gasen upprepade gånger. Så fort den dragit undan gasen helt så släpper den igen varpå den på nytt börjar dra tillbaka gasen. Varje cykel tar cirka 1 - 2 sekunder. Det enda sättet (som jag kommit på än så länge) att komma runt problemet är att styra in till sidan och stänga av bilens motor. Efter att vajermotorn dragit i vajern ytterligare ett par cykler så brukar den då lugna ner sig. Oftast är det då bara att starta om bilen och så är allt frid och fröjd. Skulle vara tacksam för tips om felkälla samt förslag till lösningar! En tänkbar lösning skulle eventuellt kunna vara att koppla loss vajern till hastighetsspärren (jag vet att flera diskuterat detta på forumet med avsikt att kunna få höre topphastighet) men jag är fortfarande inte så pigg på att vajermotorn ibland skulle sätta igång "leva sitt eget liv". Bilen har originalchip men har dessutom blivit mappad m h a Unichip. Har någon några idéer? Mvh Pelle | |
|
Hör med unichip om mappningen. Prova med att läsa av felkoderna och se om det står ngt Jag skulle slänga ut eländet, bilen blir lättare och går fortare :) Har själv kopplat ur spärren (vajern) funkar utmärkt. /J - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
|
Inga andra förslag eller idéer? Jag är av ganska förklarliga skäl inte så pigg på förslaget att ta bort Unichip-boxen och bli av med den individuella mappning jag fått för min bil. Frågan är varför man skulle detta? Är det någon här på forumet som har negativa erfarenheter av att ha en Unichip-mappad bil? Det enklaste sättet att börja felsökningen borde istället vara att titta på de sensorer som är inblandade för att få datorn att tro att bilen går i 250 km/h. Är det någon som vet vilka sensorer som är inblandade i denna beräkning? /Pelle |
|
Gemini__ |
Hej Per! Har tyvärr inga förslag el. idéer. Men tror du inte "J" menade att du skall skippa anordningen för toppfartsspärren, framför borttagning av ditt UNICHIP? Har svårt att tro att mappningen skulle kunna biverka till dessa symptom, men visst man vet aldrig. Hoppa du snart finner en lösning på problemet iaf! Mvh: Tompa |
|
Jag menade givetvis toppfartspärren som är lätt att ta bort på 3.8l Haka av vaijern bara och testa vad som händer. /Janne - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.