AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
729

batteriproblem...

Bytte batteri för ca en månad sen. Nu verkar det nya redan vara slut?!? Skulle starta bilen, allt lyste men det fanns inte kraft nog att dra igång motorn, när jag väl startat med hjälp av startkablar går den bra, generatorn funkar ok. Senare på kvällen samma dag öppnar jag dörren och alla fönster åker ner samtidigt, problem med att starta. Vad händer, är det nåt elektronikfel eller är det fel på batteriet? Måste starta med kablar nästa dag igen.. Det verkar som om nåt suger ur kraft från batteriet.
Tacksam för svar
Mille
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Kolla om du har krypström, det låter troligt.

Mvh Ingo E39 med 19"
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Har du el-hissar eller centrallås??I så fall kan det mycket väl vara något av det som drar ström,hade nämligen samma problem på min 518is.........
Här kommer tips för dig och andra med likartade problems:
Om du kan få tag på en strömtång (amperemeter som kläms runt önskad kabel) så är det lätt att mäta på batterikabeln om/hur mycket ström som går ut med alla normala förbrukare frånslagna. Gå sedan vidare till andra kablar som du kan komma åt på ett enkelt sätt och mät.
Ett annat användbart knep är att ta en avbränd säkring, karva bort lite plast och löd in ett par kablar på flatstiften. Sätt gärna en hängsäkring på 25A eller så på kablarna. Koppa kablarna till en amperemeter, t.ex en digitalmultimeter inställt för 10 eller 20A. Tänk på att en del instrument har inbyggd säkring som kan begränsa den mätbara strömmen.
Om du har en strömtång, låt kabeln bara gå i en slinga mellan de båda flatstiften i den modifierade säkringen, mät med tången runt kabeln i slingan.
Nu tar du ut en säkring i taget i säkringscentralen och ersätter tillfälligt med "mätsäkringen" och du ser vilken grupp som tar ström, och hur mycket.
Om du har en nyare BMW t,ex E39 så tänk på att det tar 15 min innan bilen går ner i "sleep"läge efter att du stängt dörrar osv. Min drog runt 4A från batteriet innan den går ner i sovläge (med lyset i skuffen tänt).
Om man drar från dessa 5 + 10W = c:a 1,2A så går alltså resten till annan elektronik i bilen.

Jag hade en gång liknande problem i en Volvo, fönsterhissarna gick till (upp), trots att rutorna var uppe. För att inte motorerna skall bränna t.ex om rutorna är fastfrusna så sitter det alltid automatsäkring på motorn, men dessa behöver ett par sekunder för att lösa ut, när de sen svalnat kopplar motorn in igen osv. En elmotor av storlek typ elhiss drar lätt 20-30A när den går mot stopp, batteriet tömms rätt snart.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.